combinatie tussen autoversterker en speakers

Status
Niet open voor verdere reacties.

nick66056

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2011
hallo,

Ik denk eraan om in mijn auto 'n 4000w 4 kanaals (4x1000w) versterker te zetten, ik dacht dan 2x 1000w speakers in de hoedenplank te doen, 1 1000w subwoofer in de kofferbak, en nog 2 speakers voor in de auto. Voor de speakers voor in de auto heb ik dan nog 1000w over, maar kunnen maximaal 10cm speakers in en ik kan alleen maar 250w speakers van die maat vinden. Kan ik dan die 2 speakers voor in serie zetten en aan 1 kanaal koppelen? Is het dan erg dat er 500w overblijft?

Met vriendelijke groeten,

Nick

Zou het merk en type even opgeven, ook van de speakers, dat geroep over die wattages zijn vaak schromelijk overdreven en is alleen het max. te leveren wattages wat niet realistisch is.

De wattages van speakers is een max. belastbaarheid en is afhankelijk van de impedantie.

Kun je de verwarming in de winter ook uit zetten. :p
Verder wat Lange Pier zegt...
Voorbeeld van sterk overdrijven:
"Deze professionele versterkers zijn oppermachtig bij de SPL kampioenschappen door voortdurend nieuwe records neer te zetten en voorbij de grens van 180 dB te gaan." (Staat niet bij hoe de SPL wordt gemeten en welk type dB is gemeten.)
Even voor de duidelijkheid, boven de 140 dB heb je accuut gehoor beschadiging, boven de 160 dB kan het dodelijk zijn, boven de 180 is het gegarandeerd dodelijk. Ik wil niet in je auto zitten met zo'n installatie....

Maar goed, als je de RMS (constant) vermogen van zowel de speakers als versterker heb gevonden en je praat over de zelfde impedantie dan:
Versterker 1,5 / Speakers 1 Dus bij een versterker van 150W een speaker van 100W (En niet op max zetten natuurlijk :))

van de speakers weet ik alleen dat ze 1000w zijn en 250w, er staat niet bij wat het RMS vermogen is. Is dat uit te rekenen?

Hallo nick,
Nee dat is niet uit te rekenen.
Dit is precies het probleem met die 'verkoop watts'....
http://nl.wikipedia.org/wiki/PMPO
Er zijn speakers welke 50Watt RMS zijn maar een piek van 250Watt aan kunnen, ze zijn er ook met een RMS van 50 en een piek van 90.
De fabrikant van die eerste zal al snel zijn piek vermelden i.p.v. de RMS. :) (Verkoopt beter.)
Vaak is op internet wel terug te vinden (merk en type speaker) wat de RMS waarde is.

Laatst bewerkt:
Topic opgeschoond, offtopic of niet gerelateerde berichten verwijderd.

Zou je voorspeakers gewoon op de autoradio aansluiten, die levert meer dan voldoende vermogen voor de 10cm speakers.
Zonde dat je dan een 4x1000watt versterker hebt genomen, een 2 kanaals had genoeg geweest voor achter in de auto.
En btw een 1000 watt versterker levert slechts 1000 watt aan piek vermogen. Het continu leverbare vermogen ligt veel lager.

ik heb nog niks, ik heb het op het oog, ik twijfel ook nog.
maar het vermogen dat op de speakers staat, dat is waarschijnlijk ook het piekvermogen toch?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan