• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Opgelost Combinatie van X.ZOEKEN met VERSCHUIVING

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

André H.

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
23 okt 2024
Goedemorgen,
ik zou graag wat hulp willen bij het volgende probleem of beter gezegd, uitdaging.
In het voorbeeldbestand heb ik de situatie vereenvoudigd. Het gaat er om dat informatie die over een bepaalde zitting (ik werk bij een rechtbank) door de planners is vastgelegd eenvoudig op te roepen is in een ander tabblad.
In kolom A staat het nummer van de zitting (niet perse in oplopende volgorde). In kolom staat dan, op dezelfde rij als het zittingsnummer de zittingsdatum en drie rijen daaronder de informatie die door de planners is ingevoerd over die bepaalde zitting. In het echt is dit natuurlijk veel complexer, de informatie staat ook nog op verschillende tabbladen.

Nu wil ik graag dat als je in F5 een zittingsnummer invoert de informatie over de zitting in G4 verschijnt.
Dat zal, vermoed ik, een combinatie worden tussen X.ZOEKEN en VERSCHUIVING. Ik zou natuurlijk de informatie die nu in C3 staat naar B1 kunnen kopieren maar dat kost me weer een kolom en levert geen echte oplossing waarmee ik verder kan.

Ben heel benieuwd naar jullie reacties!

Groet,
André

Bijlagen

De gegevenstabel is niet opgezet als database en daarom onhandig in het gebruik. Middels Power Query heb ik er wel een tabel van gemaakt, die daarna gemakkelijk met de FILTER functie gefilterd kan worden op de gevraagde gegevens. Zie bijlage.

Bijlagen

Dank je Alex,

ziet er goed uit, ik moet me dan wel gaan verdiepen in Power Query en Filter functie, maar dat komt vast in andere situaties weer van pas.
soms wijkt idd het aantal rijen tussen verschillende zittingen af. De planners voegen nogal eens rijen toe als ze ruimte te kort komen.

De methode met hulpkolom is vrij simpel, de andere met PQ vereist iets meer zelfstudie...Kijk maar wat voor jou werkt.

Als het altijd twee rijen lager is.

Code:
=X.ZOEKEN(F5;A1:A50;C3:C52)
Of.
Code:
=INDEX(C3:C50;VERGELIJKEN(F5;A1:A48;0))

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan