• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

combinatie voorwaardelijke som & vert.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tompie 007

Gebruiker
Lid geworden
29 feb 2008
Hi,

ik heb 2 vraagjes i.v.m. bestandje in bijlage

* hoe kan je een som uitvoeren op de gevonden waardes van vert.zoeken ?
in mijn voorbeeldje : de som van de code 86030 zou 7.251.444,96 moeten zijn

* als de gezochte waarde niet gevonden wordt had ik graag een leeg veld bekomen i.p.v.
#N/B
in mijn voorbeeldje : de waarde naast code 86075 = " "

OPM ik heb mijn data waarin ik ga zoeken de naam bit_maart genoemd

Waarschijnlijk een makkie...maar voor 't moment niet voor mij :confused:

Groetjes
Claudine

Bijlagen

In B1:

=SOM.ALS(bit_maart!$B$2:$B$28;A1;bit_maart!$C$2:$C$28)

Wil je een lege cel, zet dit dan in een ALS functie waarbij je test of het bovenstaande som 0 is of niet.

Wigi

In B1:

Wil je een lege cel, zet dit dan in een ALS functie waarbij je test of het bovenstaande som 0 is of niet.

Wigi

Dag Wigi,

Kunnen deze gegevens opgehaald worden door een naam (hier BIT_maart) in te geven?

Mijn probleem is dat mijn data per afdeling (hier BIT als voorbeeld) in verschillende bestanden staat. Voor de afdeling Bit gaf ik deze naam : BIT_maart. Dit staat voor 2 kolommen met de linkerkolom de gegevens die ik ga opzoeken en de rechtse de getallen die moeten opgeteld worden.

Mijn bedoeling is om te herberekenen voor alle afdelingen door de waarde BIT dan met zoeken en vervangen te wijzigenen in een andere afdeling.

In de formule som.als zou ik in criterium moeten kunnen de eerste kolom weergeven en in optelbereik de tweede kolom van mijn naam Bit_maart, hoe kan dit opgevangen worden? (moet ik werken met 2 namen of kan dit anders?)

Groetjes
Claudine

Het beste is met 2 namen.

Stel dat naam 1 heet: naam1

Dan kan je ook een formule gebruiken voor het 2de bereik:

=VERSCHUIVING(naam1;0;1)

Die doe je dus bij Invoegen > Naam > Definiëren.

Wigi

In B1:

Wigi

Wigi,

ik heb gewerkt met 2 namen : bit_hyp voor de tweede kolom (de code waarnaar gezocht moet worden) & bit_amo voor de derde kolom (het bedrag dat moet opgeteld worden)
als ik som.als uitvoer met invoegen naam lukt me dit (tenminste als dit binnen hetzelfde bestand gebeurt)

als ik werk met invoegen naam uit een ander bestand lukt me dit niet (in bijlage twee bestandjes)
dit was mijn formule van som.als die niet lukte (in cel B1 van bestand help 2)
Bereik [help 2 bis]bit_maart!bit_hyp
Criterium A1
Optelbereik [help 2 bis]bit_maart!bit_amo

Ik heb de namen manueel ingetikt, deze verwijzing is waarschijnlijk niet juist.
Als je invoegen naam doet heb je waarschijnlijk niet het keuzelijstje met namen uit andere bestanden?

Groetjes

Bijlagen

Ik heb de namen manueel ingetikt, deze verwijzing is waarschijnlijk niet juist.
Als je invoegen naam doet heb je waarschijnlijk niet het keuzelijstje met namen uit andere bestanden?

Groetjes

Hey

Als je ze aanduidt met de muis (beide bestanden dus open), dan lukt het wel.

En ze verschijnen ook na een F3 ;)

Wigi

Hey

Als je ze aanduidt met de muis (beide bestanden dus open), dan lukt het wel.

En ze verschijnen ook na een F3 ;)

Wigi

Sorry Wigi, ik raak er niet (of bij nader inzien toch wel)

In de functie som.als bij het veld bereik :
- als ik hier doe invoegen naam plakken en dan F3 zie ik geen bijkomende namen (van andere openstaande bestanden verschijnen)
- als ik hier via venster de kolom uit het andere bestand aanduid neemt hij automatisch de naam over en lukt het wel !!!!

Hopelijk kan ik nu gewoon BIT vervangen door mijn andere afdelingen voor alle andere bestanden!)

Ben wel nog eens benieuwd voor die F3??

Alvast bedankt!

Laatst bewerkt:
Is het nu opgelost of zit je nog ergens mee?

Ja, sorry ik was aan het knoeien met mijn quote.

Het is gelukt met de verwijzing met de muis (de F3 lukt niet)
Is het normaal dat een refresh enkel lukt als het andere bestand ook open staat?

Dank je wel !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan