• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Combineren horizontaal en verticaal zoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bedankt voor je reactie!

Dat is in de goede richting (denk ik), maar dan kom ik nog maar slechts halfweg...

In het voorbeeld via de link die je aangaf is er slechts 1 horizontale en 1 verticale parameter waartussen te zoeken.

In mijn geval zijn er echter meerdere...
In mijn voorbeeld zie je slechts een vereenvoudigde voorstelling met 3 X 3 verschillende horizontale parameters waartussen te zoeken en 3 X 3 verticale welke telkens dezelfde zijn.

In de eigenlijke spreadsheet, waarin ik de formule zou moeten kunnen toepassen, gaat het over 20 X 240 verschillende horizontale en 20 X 19 dezelfde verticale.

M.a.w. eerst zou de formule verticaal moeten zoeken naar de juiste 'strook' om dan horizontaal het juiste 'vak' te zoeken.

N.B.: Om het extra moeilijk te maken... in de uiteindelijke spread zitten tal van samengevoegde cellen, uit noodzakelijkheid. Geen matrixformule dus.

Beste ExcelAmateur, de link waarnaar je verwees heeft me toch aan het denken gezet en ik heb de oplossing dan toch gevonden, verder bouwend op wat ik daar vond :)
Bedankt!! ;)

In bijlage het voorbeeldje met de oplossing, voor wie dit volgt en de oplossing graag had geweten:
- Invoegen 2 extra kolommen met opsomming van de 'in die strook' aanwezige parameters, gevolgd door het aantal rijen 'VERSCHUIVING' ervoor nodig zijn.
- In de uiteindelijke formule SOM.PRODUCT gebruiken en dan middels VERT.ZOEKEN telkens ophalen hoeveel er verschoven moet worden om de juiste 'strook' te vinden waarop de formule van toepassing moet zijn.

Bijlagen

Dju! :) Ik had ook een alternatief:

Code:
Sub cobbe()
For i = 2 To 6
 Set PL = Range("B11:D23").Find(Cells(1, 2))
   rij = PL.Row
     Cells(i, 2) = PL.Offset(Cells(i, 1).Value, 0)
Next
End Sub

Alsnog bedankt Cobbe! :)
Jouw oplossing is via VBA, juist? (Geen ervaring mee en indien mogelijk vermijd ik het ook liever in mijn sheets. Bij verspreiding ervan via mail zijn er nogal wat mensen die het dan niet vertrouwen.)

Ik heb, bij implementatie van mijn oplossing gisteren'nacht' (ahum) nog zitten zweten, want die oplossing blijkt enkel te werken als er in het zoekvlak enkel en alleen cijfers staan (ah ja, SOMPRODUCT, *deuh*). Het punt was, de uiteindelijke te vinden resultaten waren wel allemaal cijfers, maar ergens in het vlak stond een rij waarin namen stonden en die zorgden voor een foutmelding.

Uiteindelijk heb ik het via nog een andere weg kunnen oplossen, nml de combinatie van INDEX, VERGELIJKEN en VERSCHUIVEN (via dat VERT.ZOEKEN in die extra 2 kolommen). Vreselijk lange formule (net niet aan het maximum geraakt), maar het werkt! ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan