• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Combineren horzontaal en verticaal zoeken op deel

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0707

Gebruiker
Lid geworden
15 sep 2010
Ik probeer een formule te bedenken waarbij gezocht wordt op de combinatie van een deel van een vakcode (links(c5;2) en vervolgens op een criterium van een vakclusterlijn. De uitkomst moet het totaal van die specifieke vakclusterlijn zijn.

In de bijlage: doelcel is tab 'micro h4' cel f5. Hier moet het totaal komen van de deelvakcode LINKS(c5;3) uit cel c5, uit matrix tab 'H4 clusternrs' met clusterlijn 2.
De uitkomst moet dus 1 worden, want in de kolom schk staat één 1.
Een tweede doelcel zou J5 zijn waarin op vakcode LINKS(G5;3) uit cel G5, uit matrix tab 'H4 clusternrs' met clusterlijn 4.
Die uitkomst moet dus 3 worden, want in de kolom econ staan drie 3-en.

Wie kan me helpen?

Bijlagen

Wat bedoel je met "clusterlijnen" en waar staat aangegeven uit welke lijn een waarde opgehaald moet worden?

De clusterlijnen zijn de getallen in de kolommen in blad 3 'H4 clusternrs': kolom H is economie, met daarin clusterlijnen 3 en 4.

In blad 2 cel J5 wil ik het totaal van clusterlijn 3 uit bovengenoemde kolom, omdat in G5 econ_3 staat.
De uitkomst moet dus 3 worden, want er zijn in kolom H drie 3-en.

Ik wil dus zoeken op de deelwaarde 'eco' uit G5 en vervolgens uit kolom H de waarde 3 daarvan totaliseren.

Is dit duidelijk?

Hierbij de formule, als ik het goed begrepen heb is dit wat je zoekt.
Formule te plaatsen in J5.

Code:
=SOMPRODUCT(('H4 CLUSTERNRS'!$A$1:$V$1=LINKS('micro H4'!G5;VIND.SPEC("_";'micro H4'!G5;1)-1))*('H4 CLUSTERNRS'!$A$2:$V$5=WAARDE(RECHTS('micro H4'!G5;1))))

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan