• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Combineren Somproduct en Subtotaal

Status
Niet open voor verdere reacties.

TGXR

Gebruiker
Lid geworden
22 dec 2022
Berichten
5
Beste lezer,

Ik heb een formule gemaakt waarin ik via Somproduct alleen getallen optelt binnen de juiste categorie. Via de formule subtotaal tel ik de cellen op die voorkomen in het filter. Ik heb een bijlage bijgevoegd ter inzage.

Mijn concrete vraag: ik zou graag deze formules willen combineren zonder dat ik kolom E-G nodig ben, maar direct uitkom op de totalen in kolom I-K. Ik hoor graag mogelijke opties hoe ik de formules (Somproduct en Subtotaal) combineer.


Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Hulpvraag Excelformule.xlsx
    10,3 KB · Weergaven: 14
denk ik te makkelijk of is het met SOMMEN.ALS te doen:

PHP:
=SOMMEN.ALS(C2:C16;B2:B16;"a")
 
zoiets?

een draaitabel kan natuurlijk ook.
 

Bijlagen

  • Hulpvraag Excelformule.xlsx
    18,9 KB · Weergaven: 8
Dank voor het meedenken Sjon en Emiel. Het lastige aan mijn vraag is: de gegevens die buiten de filter vallen wil ik ook niet in het overzicht terugzien.
--> Voorbeeld (mijn oorspronkelijke Excel): als ik alleen Duitsland selecteer, vallen de gegevens van Nederland en Frankrijk weg (dat wil ik graag).

Dit zou wellicht ook met een draaitabel kunnen (o.i.d.), maar ik wil dit blad op een veel grotere schaal gaan gebruiken ;) Vandaar dat ik zoekende ben naar een formule of iets soortgelijks zodat ik geen mega tabel krijg.
 
Als je er een echte tabel van maakt wordt het wel héél eenvoudig (zie voorbeeld).
 

Bijlagen

  • Hulpvraag Excelformule.xlsx
    10,7 KB · Weergaven: 10
Klopt Enigmasmurf, maar ik wil nog wel graag de uitslagen van de categoriën apart houden.

Dus stel we vinken aan:
- Kolom A: Frankrijk, Nederland.
- Kolom B: B, C
- Uitkomst:
--> Nederland: 30 (B), 20 (C)
--> Frankrijk: 50 (B), 10 (C)
--> overige data niet in beeld brengen.

Ik doe dit nu in twee stappen via Somproduct, en Subtotaal. Ik zoek eigenlijk een oplossing door deze formules te combineren.

In ieder geval dank voor de hulp tot dusver!
 
Klopt, maar wat ik in dit voorbeeld niet heb meegenomen is dat ik meer filters wil toepassen (6 maar liefst).
Dus refererend naar het Excel:
Filter op:
- Nederland/Frankrijk/Duitsland
- geslacht
- leeftijd
- woonomgeving
- etc.
 
Het bestand is relevant genoeg.
 

Bijlagen

  • Hulpvraag Excelformule.xlsx
    10,4 KB · Weergaven: 18
Als hij/zij daarop wil filteren kun jij met een gerust hart mijn formule in jouw aangepaste bestand plaatsen.
 
Dank Harry, dit is de formule die ik zocht!!

Ook dank aan alle anderen die hebben meegedacht ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan