• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

combineren van formules

Status
Niet open voor verdere reacties.

M gelissen

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
8 mei 2008
hallo,

ik probeer een grote reeks gegevens automatisch te filteren maar het lukt me niet om meerdere formules toe te passen. ik zal een voorbeeld geven waar ik niet uitkom.

de voorwaarde voor het antwoord moeten zijn:
- getal in kolom "Q" = 4
- getal in kolom "I" = 4,5
+als beide correct zijn moet er gezocht worden in kolom "L" voor het kleinste getal (alles is horizontaal met elkaar verbonden, er zal dus, denk ik, met horiz.zoeken iets gedaan moeten worden)

als die een antwoord heeft gevonden welke "regel" voldoet aan mijn eisen is het antwoord wat die moet geven het getal ik komen "D"

in cijfers ziet het er zo uit;
D _______ I_____ L ____________ Q
100,00____ 4,5____ 0,5265696____ 2,00
90,00____ 4,5____ 0,3925397 ____ 4,00
80,00____ 4,5____ 0,6126425____ 4,00
70,00____ 3____ 40,831609____ 4,00

het antwoord moet dan zijn 90,00.

wie kan mij hier een formule voor schijven of me een stuk op weg helpen.

bvd,
marcel

Laatst bewerkt:
Zo kan het:

=INDEX(D1: D4;VERGELIJKEN(MIN(ALS(I1:I4=4,5;ALS(Q1:Q4=4;L1:L4;1000000);100000));L1:L4;0))

Dit is een matrixformule, dus Ctrl-Shift-Enter ipv Enter.

Wigi

Wigi zal ongetwijfeld gelijk hebben (ik heb het niet gechecked), maar een makkelijkere manier is gebruik maken van DBMIN (eng: DMIN). Op de site van Wigi kan je hier wel een voorbeeld van vinden.

Wigi zal ongetwijfeld gelijk hebben (ik heb het niet gechecked), maar een makkelijkere manier is gebruik maken van DBMIN (eng: DMIN). Op de site van Wigi kan je hier wel een voorbeeld van vinden.

Inderdaad ;)

Het enige (relatieve) nadeel is als je dit voor vele verschillende criteria moet doen. Maar aangezien we daar geen info over hebben, zou ik ook voor DBMIN gaan.

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan