Combobox in Excel VBA speciaal toepassen

Status
Niet open voor verdere reacties.

KrisVanIsveldt

Gebruiker
Lid geworden
28 feb 2005
Hallo slimme mensen:)

Ik wil een dialoogvenster maken met een combobox in. Ik doe dat in EXCEL VBA. 't Is de bedoeling dat ik de gegevens die in de combobox staan uit het werkblad van EXCEL haal. Dit omdat andere personen eenvoudige wijzigingen moeten kunnen doen. Die gegevens zijn breedtes en diktes van hout, die als tekst in de combobox staan. Bijvoorbeeld 68 x 90; 68 x 100; etc.

Nu is mijn vraag of ik die gegevens kan splitsen of in aparte kolommen zetten (in één combobox natuurlijk). Als de gebruiker de tekst "68 x 100" selecteerd zou ik die 68 en die 100 in aparte cellen moeten krijgen zodanig dat ik daarna afzonderlijk de 68 en afzonderlijk de 100 kan gebruiken in formules. Misschien is dit met tekst niet mogelijk, maar misschien kan je meerdere kolommen maken. Bijvoorbeeld 3: 68(1ste kolom) de "x"(2de kolom) en 100 in een derde kolom, zodanig dat je twee kolommen hebt met waarden hebt en eentje, de middelste, met tekst.

Is dat mogelijk? :8-0:
Of weet iemand een andere oplossing? Die toch het mogelijk maakt dat andere personen zonder speciale (voor)kennis de inhoud van de combobox kunnen wijzigen.

En weet iemand hoe ik een figuur aan een optionbutton voeg, zodanig dat als ik van optionbutton verander dat de bijhorende figuur verschijnt. Dus een image of figuur linken aan een optionbutton. (Niet de tekst "optionbutton" veranderen in een image)

Hartelijk dank! :thumb:

Laatst bewerkt:
Hallo terug ;)

Velen lezen dit, maar weten blijkbaar geen oplossing. Ik heb intussen wel een oplossing gevonden en zet ze hier, zodanig dat anderen (jij ook dus :)) er ook iets aan hebben.

De inhoud van de combobox is hier tekst. Je kan dat uit Excel halen met de eigenschap 'RowSource'. Je geeft er een bereik in. Daarna geef je de cel op waar het resultaat in moet komen. Dit met de eigenschap 'ControlSource' van de combobox, in de VB Editor.

Als voorbeeld kies je ControlSource cel A1. In die cel A1 staat dus je keuze die je gemaakt hebt in de combobox(keuzelijst met invoervak). Merk op dat 'BoundColumn' op "1" moet staan, dan wordt de tekst weergegeven. Indien het op "0" zou staan, dan krijg je de rangnummer van de tekst (zoveelste tekst uit het lijstje, beginnend op "0")

Dan op het werkblad in Excel.

't Is een beetje knutselen, maar als er voor en na de x een spatie staat werkt het volgende (dacht ik)

in cel A1: 123456 x 98765 ' of een andere waarde (getal-spatie-x-spatie-getal)
in B1: een spatie
in C1: =VIND.SPEC(B1;A1;1) 'zoek de positie van de eerste spatie
in D1: =VIND.SPEC(B1;A1;C1+1) 'zoek de positie van de tweede spatie
in E1: =LINKS(A1;C1)
in F1: =RECHTS(A1;LENGTE(A1)-D1)

Je zal merken dat de getallen eruit gekomen zijn. Prima, denk je. Enkel staan de getallen nog als tekst in de cel (links uitgelijnd). Met de formule 'Waarde' (of 'Value' voor de Engelstalige versie) zet je die "tekstgetallen" om in echte getallen en dan kan je ze verder gebruiken in andere formules.

Iedereen snappie?

Veel succes!!! :thumb:

Als er nog iemand weet hoe je bv. een .BMP aan een optionbutton, of andere besturingselement, linkt dan ben ik die enorm dankbaar. Ik heb ooit VBA in AutoCAD (tekenpakket) gezien. Daar hebben wij dat succesvol gedaan. Daarmee dat ik denk dat het in Excel ook mogelijk moet zijn.

In AutoCAD hebben we toen een speciaal besturingselement moeten kiezen.
Dat heette 'AcPreview Control'. In Excel zie ik die niet staan. Misschien kent iemand een variant die wel in Excel staat???

Alvast bedankt en groetjes.

Laatst bewerkt:
Als er nog iemand weet hoe je bv. een .BMP aan een optionbutton, of andere besturingselement, linkt dan ben ik die enorm dankbaar. Ik heb ooit VBA in AutoCAD (tekenpakket) gezien. Daar hebben wij dat succesvol gedaan. Daarmee dat ik denk dat het in Excel ook mogelijk moet zijn.
Hai, :D

Hoe zie jij dit precies?
Moet het plaatje op een button staan als buttonplaatje of wat wil je precies dat er gebeurd?

Het is me nog iets te cryptisch..:thumb:

Hellow

Aaim verri sorry :o

't Is niet de bedoeling dat de figuur op de button geplaatst wordt maar in een apart venster.

Op een formulier kan je gewoon een 'image' plaatsen, maar dat is altijd vast. Er bestaat misschien een ander besturingselement (een soort figuurvenster), bij de 'extra besturingselementen', dat de eigenschap heeft dat de inhoud kan wijzigen. De inhoud kunnen waarschijnlijk alleen verschillende figuren zijn.

In de VB gekoppeld aan AutoCAD (zie mijn vorig bericht) was er zo een 'interactief' venster. Dat besturingselement heette daar 'AcPreview Control'. Waarschijnlijk heeft de VB in Excel dat ook maar heet het gewoon anders.

Dus als ik op optionbutton 1 klik komt er een foto van 'persoon A' in dat venster, klik ik op optionbutton 2 staan komt er een foto van 'persoon B' in dat zelfde venster, etc.
Klik ik terug op optionbutton 1 dan moet natuurlijk de foto van 'persoon A' terug tevoorschijn komen.

Ik hoop dat dit berichtje iets duidelijker is :rolleyes:

Dus als iemand mij kan helpen... graag!

Hartelijk dank :thumb:

Laatst bewerkt:
Geplaatst door KrisVanIsveldt
Op een formulier kan je gewoon een 'image' plaatsen, maar dat is altijd vast. Er bestaat misschien een ander besturingselement (een soort figuurvenster), bij de 'extra besturingselementen', dat de eigenschap heeft dat de inhoud kan wijzigen. De inhoud kunnen waarschijnlijk alleen verschillende figuren zijn.
Hai, :D

De veronderstelling dat het Image control niet kan wisselen van Image is niet juist!

Kijk maar eens in de bijlage naar de Demo van John Walkenbach hoe hij grafiekjes in een UserForm op een Image-control wisselt

Dit is voor jou wellicht ook de oplossing...

See Yah! :thumb:

Bijlagen

Haai

Ik Heb wel iets aan de bijlage gehad voor eens andere toepassing. 't Was niet echt wat ik zocht voor mijn probleem. Maar heb het wel kunnen gebruiken.

En ik vind het heel jammer, maar mijn project rond VBA is weggevallen (deed dat in opdracht voor school), maar ze zijn rond tafel gaan zitten en hebben beslist iets anders te doen. Iets dringender blijkbaar. Maar niet meer puur VBA. 't komt er nog wel in voor, maar beperkt.

Toch allemaal hartelijk dank!
Als ik nog problemen heb kom ik zeker, en als er iemand is die ik ken met problemen, dan loods ik die langs hier!

Tot de volgende!:thumb:

horiz vert. zoek in een userform met 2 comboboxen

dag iedereen,

Misschien kan iemand mij helpen.

Ik heb een excel bestand met een userform1 (zie voorbeeld)
De bedoeling is dat ik
1. in combobx1 een lijst krijgt van alle "automerken" uit blad "data!A3:A....." of een range
2. in combobox2 een lijst krijgt van alle "jaartalllen" uit blad "data! A1:E..." of een range
3. D.m.v een zoekopdracht moet ie automatisch het goeie getal in "textbox1" zetten.

Dus aan de hand van criteria wat je in combobox1 en combobox2 kiest.

Alvast bedankt voor jullie advies/medewerking

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan