Combobox laat gewenste waarde niet selecteren

Status
Niet open voor verdere reacties.

janluc

Gebruiker
Lid geworden
10 jul 2016
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
2016
In tblFactuurlijst is een veld "BTW-tarief". Voor dat veld heb ik in een formulier een Combobox gemaakt , gebaseerd op tblBTW. De afhankelijke kolom moet 2 zijn, die waar het percentage in staat. Echter het lukt maar niet om de vierde waarde ("vrijgesteld") geselecteerd te krijgen. Wie kan me hier bij helpen? Het heeft iets te maken, zo lijkt het, met het feit dat de laatste twee records beiden het tarief 0% hebben, want als ik van een van beide 0% verander in 2%, werkt het wel goed. In het voorbeeld een uitgeklede database met alleen de twee tabellen, waarvan één met een opzoekveld in plaats van de combobox, maar het probleem is daar het zelfde. Alvast dank!

Bijlagen

Ik heb eigenlijk maar één tip voor je, en die geef ik altijd en voor hele goede redenen: gebruik nooit keuzelijsten in tabellen. Keuzelijsten maak je op formulieren, en nergens anders.

Ik heb nu de keuzelijst verwijderd uit de tabel, en een formulier gemaakt met daarin een combobox. Helaas geeft dat nog steeds hetzelfde resultaat. Zie bijlage.

Bijlagen

Je hebt de verkeerde afhankelijke kolom gekozen: dit moet in dit geval kolom 1 zijn.
Dit kun je aanpassen bij eigenschappen van de keuzelijst -> Gegevens.

Gr. Jan

Hallo Jan,
Dank voor de tip, maar ik ben vergeten te vermelden: ik wil op basis van de inhoud van het veld kunnen berekenen wat het BTW-bedrag is, en daarom is het van belang dat de 2e kolom de afhankelijke kolom is.
Groet, Jan Luc

Dat zie je verkeerd, de afhankelijke kolom heb je nodig om de sleutelwaarde uit een tabel op te halen. Wil je iets doen met een andere kolom uit de keuzelijst, zoals het BTW tarief, dan gebruik je de eigenschap Column van de keuzelijst. Je verandert dus niet de afhankelijke kolom.

Omdat je formulier nu niet goed is gekoppeld aan je tabel, en je keuzelijst al helemaal niet, heb ik je voorbeeldje even aangepast. Zoals ik het zou doen dus. Ik heb er daarrom ook een extra veld bijgezet om het incl. bedrag op te slaan, want doorgaans zijn prijzen flexibel en je wilt uiteraard een bedrag factureren van de op dat moment geldende prijs.

Bijlagen

Hallo Jan, OctaFish,
Jullie opmerkingen en voorbeelden hebben me enorm geholpen, dank voor de hulp!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan