Geplaatst door alto2001
bedankt voor je reactie, maar een gastenboek is niet de bedoeling.Het is wel een goede optie natuurlijk.
De provider waar ik mijn site heb ondergebracht ondersteund wel PHP en MySQL en ik heb via google het e.e.a. aan scrips gevonden.
Alleen is mijn probleem, waar ga ik de code plakken en moet ik een scrip aanpassen.
Heb je misschien nog suggesties?
Hoi, sorry voor de late reactie, ik was het hele weekend verder niet thuis.
Ok je hebt nu 2 vragen:
1) Waar plak ik de code?
2) Moet ik een script aanpassen?
Om bij de laatste te beginnen. Ja die moet je aanpassen. Er moet een connectie naar jouw MySQL database gemaakt worden en dus moet je database host, naam, gebruikersnaam en password bekend zijn. Die zullen niet in dat script staan. Verdere aanpassingen liggen een beetje aan wat voor scripts je hebt gehaald van het net. Je wilt ze waarschijnlijk personaliseren en aanpassen binnen je website.
Op de eerste vraag, waar je de scripts moet plakken het volgende:
php kan je op verschillende manieren gebruiken. Je moet het niet zien zoals javascript dat het een rits met functies is die in de header staat van je HTML pagina en die je vanuit je pagina aanroept. Je kan een pagina helemaal in php maken of tussen de HTML in en gebruiken waar je het nodig hebt. Het werkt allemaal, zolang je het document zelf ook maar de extentie .php geeft inplaats van .htm of .html
Je werkt met Dreamweaver MX zei je, daarin kan je al kiezen voor File --> New --> Dynamic page --> Php .
Wat ik zelf het prettigste vind werken is om de invoer en de verwerking gescheiden te houden. Hierdoor heb je 2 pagina's;
1) de pagina waarop de gegevens worden ingevoerd. Deze kan je dan in HTML maken. Daarbij zet je in de <form> tag "method=POST" en "action=MyPage.php"
2) MyPage.php is dan een php pagina waarin de verwerking van het formulier gebeurt. Dit zijn dan bijvoorbeeld de controles op juiste invoer, het opslaan in de database en doorsturen naar een andere pagina.(Voor de naam MyPage.php kan je natuurlijk zelf 1 verzinnen en aanpassen inplaats van Mypage.php zetten)
Deze site heeft mij veel geholpen door gewoon de tutorials voor php te lezen (staan onderaan de lijst met tutorials) en ze proberen na te maken. Je zou bijvoorbeeld het gasten boek als uitgangspunt kunnen nemen en daarvan alleen de velden gebruiken die je nodig hebt. - naam, e-mail, datum, tekst (het commentaar) of in plaats van de velden die gebruikt worden in de tutorial, de velden gebruiken die je zelf al gemaakt hebt in het commentaar veld. Op deze site wordt soms wel de verwerking en de invoer op 1 en dezelfde pagina gedaan. Dan wordt in de "action" van het form dezelfde pagina aangeroepen als waarin je werkt. De reden waarom ik het liever gescheiden houdt is puur voor de overzichtelijkheid.
Ik hoop dat je hiermee wat uit de voeten kan, zo niet, laat het me maar weten, dan kijken we samen eens wat we kunnen doen.
Groeten
Olav