• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Command Button linken aan tabblad

• Onderwerp starter Onderwerp starter Roma
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Roma

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2013
Hallo forumleden,
Met hulp van PASAN kan ik nu automatisch tabbladen een naam geven.
Daar krijg meteen een volgend probleem:
Ik werk met command buttons (veel tabbladen) en als een tabblad een andere naam krijgt veranderd de opdrachtregel van de button niet. weet iemand hier een formule voor.
Alvast bedankt
Ron

Wat moeten die buttons doen?
Die macro uitvoeren?
Indien JA, wijzig dan Bladnaam = Range("B12:B46") in
Code:
Bladnaam = sheets(1).Range("B12:B46")

beste Zapatr, bedankt voor je reactie.
de tabbladen wisselen regelmatig van naam en de macro van de button zou ik dan ook graag automatisch laten aanpassen

Mijn vraag was: moeten die buttons steeds hetzelfde doen, dus tabbladen aanmaken en die een naam geven?

als een tabblad een andere naam krijgt veranderd de opdrachtregel van de button niet.
1. Welke opdrachtregel bedoel je?
2. Hier heb je het over tabbladen een andere naam geven, moet dat ook met die macro gebeuren of doe je dat handmatig?
3. Als het om de code gaat die al in je bestand zit, dan ziet de macro in module1 er zo uit:
Code:
Sub tabnaam()
Dim Bladnaam As Variant
Bladnaam = Sheets("Invoer").Range("B12:B46")
aantalbladen = Sheets.Count
For i = 5 To 12
If i > aantalbladen Then Exit Sub
a = Bladnaam(i, 1)
Worksheets(i).Name = a
Next
End Sub
Voor elke button plaats je dan in elk blad:
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
tabnaam
End Sub
Ik ben er niet zeker van of het dit is wat je bedoelt.

Dit bedoel ik inderdaad de code voor de tabbladen had ik aal de code voor de button niet.
Jouw code werkt helaas niet

Bij mij wel, mits een bladnaam nog niet bestaat uiteraard, want de code om daarmee rekening te houden had je er uit gehaald. Aan de code heb ik alleen de naam van blad 1 toegevoegd, zoals ik eerder al voorstelde.
Welke foutmelding krijg je?

Laatst bewerkt:
Compileerfout
Sub of function niet gedefinieerd.

Je hebt helemaal niet gedaan wat ik hierboven schreef.
Lees dat nog eens goed, bekijk de bijlage bij dit bericht en als die niet doet wat je wil. laat dan weten wat er wel moet gebeuren.

Bijlagen

In het blad invoer komen namen te staan die regelmatig wisselen. Het bewuste tabblad krijgt dan ok een andere naam. De macro van de button moe dan ook aangepast worden.

PS alvast bedankt voor de tijd die je erin steekt

In de bijlage is het aantal werkbladen gering om het eenvoudig te houden, maar in jouw bestand kun je dat uitbreiden met zoveel bladen als je wil.
Stel, je hebt een blad "Invoer" en nog 3 bladen waarvan de namen vastliggen (= ongewijzigd blijven), dat maakt samen 4 bladen. Stel, je hebt daarnaast 5 bladen waarvan de naam kan wijzigen (dat zijn de bladen 5 t/m 9). Die laatste 5 bladen moeten steeds de namen hebben die in het blad "Invoer" in kolom B staan vanaf B12. In die laatste 5 bladen wil je een button hebben waarmee je steeds die namen kunt wijzigen. In de bijlage bij dit bericht is dit alles het geval. Kijk of het dit is wat je wil. Overigens: als je met een button in een blad telkens slechts de naam van 1 blad wil wijzigen, dn kan de macro best worden aangepast.

Bijlagen

Zapatr, Deze module heb ik reeds. Misschien leg ik het niet goed uit. Zodra elk tabblad een nieuwe naam heeft moet je er met een button naar toe kunnen gaan( een macro) (35 buttons). de macro van de button moet zich aanpassen aan de naam van het tabblad. Deze tabbladen krijgen regelmatig een andere naam.

Je vertelt steeds hetzelfde, maar niemand die het begrijpt !
Wat bedoel je met: de macro van de button moet zich aanpassen aan de naam van het tabblad?
Wát wil je dat er aangepast wordt?

Sorry. met de button ga je naar tabblad PIET de macro die verwijst naar tabblad PIET moet dan ook die naam krijgen.

Naam van het tabblad (deze is variabel)
End Sub

Ik begrijp er nog steeds niks van.
Je schrijft: "Met de button ga je naar tabblad PIET"....
Maar je hebt helemaal geen macro waarmee je naar blad PIET gaat !!
Die is wel gemakkelijk te maken.
En dan schrijf je (wat ik ook niet begrijp): de macro die verwijst naar tabblad PIET moet dan ook die naam krijgen".
Dus een MACRO moet de naam PIET krijgen???

Klopt. maar morgen heet het tabblad JAN.
P.S. het is een overwerkrooster voor mijn vrouw op het werk.

Met zo'n antwoord kan ik niets, je geeft geen antwoord op de vragen.
Als je nou eens stap voor stap zou uitleggen: ik doe dit en als ik dat doe dan moet er dat en dat gebeuren..., dan komen we wellicht verder.

oke, ik heb een button aangemaakt naar het tabblad PIET
With Sheets("PIET")
End Sub
Morgen vertrekt PIET en Jan komt het tabblad word Jan genoemd.
Nu de Button:
Deze moet automatisch de Naam Jan krijgen
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan