Blijvende veranderingen heb je nooit.
Maar wel veranderingen, waar minder ervaren gebruikers niet meer uit komen. En veranderingen, waar ervaren gebruikers een hoop last mee hebben.
Kijk: Deze waarschuwing is niet zomaar geplaatst. Ik heb er ervaring mee. Op m'n website staat het allemaal uitgelegd hoe je werkbalken moet laten verdwijnen, en terug te voorschijn laten komen... met de originele instellingen. Deze les zou ik liever niet op m'n website zetten, maar vermits men er naar bleef vragen, op het ogenblik dat ik die verwijderde, heb ik die maar terug gezet. Dus even de situatie schetsen:
Op m'n website staat een les, hoe je de instellingen van Excel moet manipuleren (tegen m'n zin).
Eén van de eerste zaken die ik hierin zeg, is die waarschuwing die ik ook aan jou gegeven heb.
Bovendien staat op m'n website ook nog een bestandje, om je eerste werkbalk (Bestand; Bewerken; enz) terug zichtbaar te maken. Zo kan de gebruiker in geval van nood, nog steeds zelf alles herstellen (met een hoop moeite)
Ondanks het feit, dat bij normaal gebruik, de gebruiker z'n originele instellingen terugkrijgt.
En ondanks het feit, dat op m'n website ook nog een bestand staat, die de gebruiker in staat stelt handmatig z'n instellingen terug te zetten.
En ondanks het feit dat ik iedereen waarschuw, om géén gebruik te maken van deze mogelijkheid.
Toch krijg ik ongeveer 5 x per jaar de vraag van bezoekers hoe ze nu hun oude instellingen terug moeten krijgen.
Dit zijn mensen, die alle waarschuwingen in de wind slaan... en toch maar zelf beginnen experimenteren. Met als gevolg: de macro's lopen fout... hetgeen ik in het geheugen heb opgeslagen verdwijnt. (Kan ook door een stroompanne) ... en ik vermoed dat het slechts het topje van de ijsberg is, dat mij zelf van hun problemen op de hoogte brengt.
Ik help hen natuurlijk met plezier... maar ik moet dan wel weten wie problemen heeft.
Aan jou de keuze, om je ook zo in nesten te steken. Als je de mensen ongevraagd met zulke macro's opzadelt, krijg je gegarandeerd problemen.
Luc