• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

commandbars

Status
Niet open voor verdere reacties.

frank_koreman

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2006
Hallo,

weet iemand een code voor VBA die in een keer alle CommandBars afsluit?

zoiets als:

Application.CommandBars("All").Visible = False

bij voorbaat dank,

Ja, ik weet het. Maar ik hoop dat het is om op je eigen computer te prutsen.
De meeste gebruikers zullen het je immers niet in dank afnemen, indien je effe achter hun rug de instellingen van Excel gaat veranderen.
Met andere woorden: ik raad het je ten stelligste af om dit te doen.

Oh... ik hoor het je al denken: 'Geen probleem: ik zet de werkbalken bij het sluiten van m'n programma wel terug'.
Fout gedacht: Je hebt toch niet de pretentie om zelf te beslissen welke werkbalken de gebruiker aktief wil hebben?

Hier heb je alvast de code:

Sub Macro1()

Dim i As Integer
For i = 1 To Application.CommandBars.Count
Application.CommandBars(i).Enabled = False
Next
End Sub

Voor alle anderen: Gebruik deze code niet!!!
Tenzij je ook wil sukkelen.

Luc

hoi Luc,

de werkbalken kan ik toch weer terug zetten door via beeld de werkbalken weer te activeren of werkt deze code anders en zal dit blijvende veranderingen hebben?

in ieder geval dank voor je reactie, maar als het inderdaad om grote gevolgen gaat zal ik er toch geen gebruik van maken.

Blijvende veranderingen heb je nooit.
Maar wel veranderingen, waar minder ervaren gebruikers niet meer uit komen. En veranderingen, waar ervaren gebruikers een hoop last mee hebben.

Kijk: Deze waarschuwing is niet zomaar geplaatst. Ik heb er ervaring mee. Op m'n website staat het allemaal uitgelegd hoe je werkbalken moet laten verdwijnen, en terug te voorschijn laten komen... met de originele instellingen. Deze les zou ik liever niet op m'n website zetten, maar vermits men er naar bleef vragen, op het ogenblik dat ik die verwijderde, heb ik die maar terug gezet. Dus even de situatie schetsen:

Op m'n website staat een les, hoe je de instellingen van Excel moet manipuleren (tegen m'n zin).
Eén van de eerste zaken die ik hierin zeg, is die waarschuwing die ik ook aan jou gegeven heb.
Bovendien staat op m'n website ook nog een bestandje, om je eerste werkbalk (Bestand; Bewerken; enz) terug zichtbaar te maken. Zo kan de gebruiker in geval van nood, nog steeds zelf alles herstellen (met een hoop moeite)
Ondanks het feit, dat bij normaal gebruik, de gebruiker z'n originele instellingen terugkrijgt.
En ondanks het feit, dat op m'n website ook nog een bestand staat, die de gebruiker in staat stelt handmatig z'n instellingen terug te zetten.
En ondanks het feit dat ik iedereen waarschuw, om géén gebruik te maken van deze mogelijkheid.
Toch krijg ik ongeveer 5 x per jaar de vraag van bezoekers hoe ze nu hun oude instellingen terug moeten krijgen.
Dit zijn mensen, die alle waarschuwingen in de wind slaan... en toch maar zelf beginnen experimenteren. Met als gevolg: de macro's lopen fout... hetgeen ik in het geheugen heb opgeslagen verdwijnt. (Kan ook door een stroompanne) ... en ik vermoed dat het slechts het topje van de ijsberg is, dat mij zelf van hun problemen op de hoogte brengt.
Ik help hen natuurlijk met plezier... maar ik moet dan wel weten wie problemen heeft.

Aan jou de keuze, om je ook zo in nesten te steken. Als je de mensen ongevraagd met zulke macro's opzadelt, krijg je gegarandeerd problemen.

Luc

over dat manipuleren met excel heb ik inderdaad een poosje geleden op je website gelezen en zelfs al uitgeprobeerd op een oude computer met het noodprogramma erbij. en eigenlijk is dat wat ik zoek. was het alleen weer vergeten.
om je gerust te stellen: het gaat om eigen gebruik. het gaat om het barprogramma waar je me een tijd geleden mee geholpen hebt. ik probeer nu zo weinig mogelijk van excel te laten zien.
ik kwam er later achter dat het makkelijker was geweest als ik alles in Userforms had gezet en met een of ander bestand (of waarschijnlijk VBA-code) excel onzichtbaar zou maken. (ik weet niet meer waar ik dat gelezen heb, maar het is mogelijk).
maar goed. alle buttons etc. staan nu al in werkbladen en nu moet ik het er maar mee doen.
toch nog even terugkomend op het manipuleren. als men het bestand "GroteNood" heeft en op de bovenste knop drukt is zo goed als alles toch weer terug naar normaal?

frank

Alles is dan niet zo goed als normaal. Maar dank zij dit bestand, kunnen er al veel mensen hun 'Excel' terug naar hun wensen aanpassen, zonder gebruik van VBA.

Overigens: vermits het voor eigen gebruik is, is er al totaal geen bezwaar meer om deze methodes toch maar te gebruiken. Vermits je het zelf gemaakt hebt (Of gekopieerd), zal je zelf wel zéér goed weten hoe het terug te herstellen.

In dat geval is er niemand die achter je rug zit te vloeken. En jij hebt het wellicht in enkele seconden hersteld. Iemand die van niets weet, kan er uren naar zoeken.

Luc

Helemaal met Luc eens.
Moet zelf regelmatig instellingen herstellen van gebruikers die met een sheet werken waar dit in het verleden door een collega is ingebouwd. Indien het een gebruiker is die alleen de standaardwerkbalken gebruikt valt het nog wel mee, maar bij een gebruiker die eigen werkbalken in gebruik had, of toevoegingen op standaardbalken, wordt het al een stuk vervelender. Bij het herstellen heb ik goed gebruik kunnen maken van de site van Luc, maar nogmaals, ik kan het advies van Luc uit eigen ervaringen alleen maar onderschrijven; gebruik het indien enigszins mogelijk, niet.

hartstikke bedankt.

nogmaals: het blijft binneshuis, dus niemand die iets hoeft te vrezen, maar ik zal er voorzichtig mee zijn en het op een goede en juiste manier toepassen.

frank.

hallo

even aanvullende vraag
kan je niet eerst uitvragen wat allemaal zichtbaar is voor je het verberg?

groeten wilbert

hallo

even aanvullende vraag
kan je niet eerst uitvragen wat allemaal zichtbaar is voor je het verberg?

groeten wilbert
De laatste reactie was van juni 2006, jou reactie is van oktober 2008. Ik denk dat het al opgelost is, zo niet dan zijn we nu meer dan twee jaar verder.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan