• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Commissie berekenen

Status
Niet open voor verdere reacties.

angeloclaeys

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2019
Berichten
6
Hi,

Ik ben op zoek naar de formule om volgende commissie structuur te berekenen/achterhalen.

Stel je verkoopt iets voor €10,00 hierop betaal je €1,50 vaste commissie + 7% van het verkoopbedrag (van €10,00 dus)
Een rekensom brengt ons het volgende: 10*0,07= 0,70 + 1,50(vaste commissie) Totale commissie bedraagt dus €2,10.

Nu zoek ik dus een formule die makkelijk het "break even" punt vindt. Wanneer je dus je verkoopprijs - totale commissie neemt je 0 uitkomt.
Hopelijk is dit wat duidelijk :) Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groeten,
Angelo
 
In A1 de verkoopprijs en in B2 de volgende functie:
Code:
=A1-(7%*A1+1,5)
Met doelzoekfunctie van Excel daarna zoeken naar waarde nul in cel B2 door variëren van cel A1.

Bij verkoopprijs van € 1,61 is commissie: € 1,50 + € 0,11 (7% van € 1,61) = € 1,61. Verschil = 0.
Dit is de enige oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Elementaire wiskunde.
Stel, je verkoopprijs vp is x.
Commissie comm is dan 0,07*x = 1,5
Break even point ->

vp = comm
x = 0,07*x +1,5
x - 0,07*x = 1,5
0,93*x = 1,5
x = 1,5/0,93 = 1,61

Tardis
 
Hi beide bedankt.
Graag zou ik dan bij deze uitkomst een bepaalde waarde bijtellen bv €5,00
Om zo steeds 5€ over te houden na aftrek van de commissies.

Tevens vergat ik te vermelden dat het verkoop bedrag inclusief btw is en de commissie exclusief btw.
En dat er natuurlijk rekening dient gehouden te worden met een aankoopprijs en deze hier dus ook nog vanaf moet.
Dus eerder een break even punt na aftrek aankoop en commissie.
 
Laatst bewerkt:
Plaats eens een excel voorbeeldje van wat je wilt berekenen met daarin één of meer handmatige rekenvoorbeelden. Daarna automatiseren we het wel.
 
Hi, hierbij een voorbeeld bestand. Hopelijk is het hiermee wat duidelijker.
Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand minimum verkoopbedrag na commissie.xlsx
    10,8 KB · Weergaven: 74
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vrees dat het een eindeloze berekening is. Uw commissie is een % van het verkoopbedrag dus verhoogt iedere keer uw verkoopbedrag zodat ook de commissie iedere keer verhoogt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Formule is eenvoudig maar bevat een kringverwijzing.
Door bij opties de iteratieve berekening aan te vinken gaat dit goed.
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand minimum verkoopbedrag na commissie.xlsx
    11 KB · Weergaven: 62
en waar is de 21% BTW op de commissie naartoe?
 
Ik meen begrepen te hebben dat de verkoopprijs (uiteraard) inclusief BTW is, maar de commissie berekend dient te worden over de verkoopprijs ex-BTW. Zo is de formule samengesteld.
Overigens denk ik dat de formule niet zozeer het probleem was, maar vooral de kringverwijzing die ontstaat.

Vraagsteller mag het zeggen.
 
Hi Hans123,

Heel erg bedankt! Dit lijkt inderdaad de oplossing te zijn. Echter dient de commissie wel berekend te zijn op het verkoopbedrag inclusief btw.
Zou je dit nog kunnen aanpassen? Of kan ik gewoon de formule wijzigen?
 
Formule aanpassen is voldoende, zie bijlage.
 

Bijlagen

  • Voorbeeldbestand minimum verkoopbedrag na commissie.xlsx
    11,3 KB · Weergaven: 69
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan