Comodo firewall

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jozo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Jozo

Meubilair
Lid geworden
30 okt 2002
Iemand ervaring met Comodo firewall ?
Is gratis en ziet er goed uit.

De gratis Comodo Personal Firewall laat het veel bekendere ZoneAlarm qua mogelijkheden ver achter zich. Het programma kan zich zelfs meten met de dure commerciële software.

Gratis firewalls hebben één nadeel. Ze hebben vaak ook een niet-gratis broertje dat verkocht moet worden, waardoor de gratis variant altijd handige functies moet missen. Bij Comodo Personal Firewall ligt dat anders. Dit is een gratis beschermingsprogramma dat zich kan meten met de betaalde concurrentie.

Na installatie van het programma wordt je aanvankelijk bedolven onder de waarschuwingen dat applicaties verbinding zoeken via bepaalde poorten. Je moet de firewall toestemming geven deze programma's door te laten. Deze onthoudt dat, en zal je in het vervolg niet meer met deze vraag lastigvallen.

Tot zover komt de werking overeen met bekende firewall-software zoals die van Windows en ZoneAlarm.

Comodo maakt het echter makkelijk door de standaardinstellingen van ruim tienduizend programma's mee te leveren. Comodo herkent deze als veilig of als een potentieel gevaar.

Ook biedt de Comodo Personal Firewall goede bescherming tegen kwaadaardige programma's die zich voordoen als een vertrouwd programma om de gebruiker zo te verleiden op de OK-knop te drukken. En wat heel belangrijk is, de firewall laat zich niet door virussen en trojans uitschakelen, iets wat bij concurrenten wel eens te makkelijk gebeurt.

De professionaliteit van de gratis Comodo Personal Firewall blijkt vooral uit de Expert-modus. Hierin kun je alles instellen, en de firewall programmeren via applicatie- en TCP/IP-regels. Je kunt dan bepaalde applicaties gedeeltelijke toegang geven. Wizards zorgen er voor dat dit ook voor niet-techneuten te doen is.

http://www.dedigitalerevolutie.tv/toontext.asp?id=17185

http://www.personalfirewall.comodo.com/

Nee, ik heb er nog nooit van gehoord. Ik ben hem nu aan het downloaden (en ontdekte daarbij dat hij er ook al in het Nederlands is!)
De teksten geven een veelbelovende indruk, ik zal hem gaan testen. Heb jij hem al geinstalleerd?

Net geinstalleerd ja, is wel gelikt. :thumb:
Een minpuntje, ik had geen internet meer, moest een uitzondering voor ieplore.exe maken.

EDIT
Klik op toepassings monitor > taken > wizzards daar kan je scannen op gekende toepassingen. :)

Morgen wat poort testen doen, zijn die goed dan laat ik Comodo lekker staan.

Zeer fijn programma.:thumb:

Laatst bewerkt:
Ja, ik ben er ook achtergekomen. :D Maar ik vind de eerste kennismaking heel erg goed. Ik heb ooit Zone Alarm gehad, dat was een stuk ondoorgrondelijk in het begin.
Ik heb alle twijfelachtige applicaties al voorgelegd gekregen, advies gevraagd over sommige en gekregen! en andere exe-files voor analyse verstuurd. Nooit geweten dat ATI met z'n Control Center ook het Internet opgaat (naar AMD/ATI mag ik hopen.;) )
Kortom, een beste eerste kennismakeing.

Ja er gaat een wereld open.
Had het een tijdje terug in een nieuwsbrief van de Digitale revolutie gelezen.
Ben nu een pc aan het klaarmaken voor iemand die echt geen zin heeft om zich in een firewall te verdiepen, en deze firewall lijkt de oplossing.

Inderdaad, als je er een kwartier aan besteedt om alles goed in te stellen, zal er daarna - denk ik - alleen nog incidenteel iets bijgesteld hoeven te worden.

Maar dat ontdekken we nog wel....:)

Voor de nieuwsgierige lezers:

(Klikbaar)

Edit: komt toch nog iets meer bij kijken. Bij een aantal toepassingen moest ik alsnog toestemming geven, waaronder iTunes. Het verzenden van iTunes.exe nam ook wel enige tijd in beslag. Vreemd dat iTunes niet is opgenomen in standaard-pakket van Comodo. Even afwachten nog...

Laatst bewerkt:
Boeing_737

Kijk jij eens naar cpf.exe in taakbeheer, cpu gebruik gaat bij mij heel ontstuimig soms wel boven de vijftig.:confused:

cpf.exe is a process associated with the Comodo Firewall. This process should not be removed to ensure that your system is secure.

Cpu nu tussen 0 en 20 geheugen 25000.
Zou dat door Bitcomet komen ?

Tja, hij legt wel meer onverwachte verbanden, over Bitcomet kan ik niets (meer) zeggen.. Wat-ie ook doet is verkeer via m'n ethernetkaart melden van m'n avast-server? Staat inderdaad op automatische update, maar dan nog..91%?

Bijlagen

• Avast.jpg
    Avast.jpg
    26,1 KB · Weergaven: 65
Als je klikt op de regel die eindigt op Click here to read (zie afbeelding) dan kom je hier terecht. Je wordt uitgenodigd om e-winkels te mailen om ze aan te sporen het Comodo-logo te gaan voeren (waarvoor ze dan wel Comodo een fee moeten betalen).
Hoeft niets mis mee te zijn. Ik ga eens wat verder lezen.

Laatst bewerkt:
Bij mij loopt om de haverklap mijn PC vast als ik Comodo actief heb!

Ik heb hem er een tijd geleden op gehad omdat ik problemen ondervond met Zone Alarm.
Telkens als ik MSN opende liep hij vast....eraf gegooid en Sygate erop gezet:thumb:

Ik kan je die informatie dus helaas niet meer geven!

Telkens als ik MSN opende liep hij vast
Dat heb ik ook, hoe vaak ik ook op "Onthoud deze beslissing" en "Sta toe" heb geklikt (en de msnmsgr.exe-file naar Comodore heb verzonden).
Maar ik hou nog even vol, misschien heb ik nog niet goed genoeg gekeken naar de (dieperliggende?) instellingen

Ik heb Comodo gehad en was er erg tevreden over.
Allen de interface is mij te '' simpel en kleurig ''.

Een prima firewall die z'n werk doet en vrij makkelijk te '' bedienen ''.:thumb:
Alleen ook aan het begin problemen met programma's die toegang tot internet moesten hebben, maar dat is later bij de instellingen goed gekomen.

Dat heb ik ook, hoe vaak ik ook op "Onthoud deze beslissing" en "Sta toe" heb geklikt (en de msnmsgr.exe-file naar Comodore heb verzonden).
Maar ik hou nog even vol, misschien heb ik nog niet goed genoeg gekeken naar de (dieperliggende?) instellingen

Precies en daar werd ik gek van!!
Oplossing is dus Sygate geworden!

Ik heb hem enkele weken draaien nu.
Heb wat moeite gehad om mijn emailaccounts werkend te krijgen.
Heb daarvoor nieuwe poorten moeten instellen maar werkt nu gewoon prima.
Maar dat was bij de vorige versie zo.
Heb daarna deze ook op de laptop gezet met de huidige laatste versie en daar werkte alles prima.
Maar hij meldt wel regelmatig dingen die op het internet willen, ook zaken die ik al toegang heb gegeven maar blijkbaar nog niet alles.
Maar dat duurt blijkbaar een poosje eer dat allemaal geregeld is.

Ik heb inmiddels ontdekt dat ik zelf te ongeduldig was. Je krijgt een schermpje rechtsonder over een mogelijke bedreiging. Ik vinkte Beslissing onthouden aan, klikte op de blauwe regel om de betreffende exe-file te versturen en tot slot op Sta toe. Het schermpje verdwijnt dan, of geeft de volgende dreiging. Op zeker moment kon ik een "bug"-rapport verzenden omdat het comprimeren van bestanden was mislukt. Toen heb ik de eerstvolgende keer na het klikken op de blauwe regel even gewacht en ja hoor, een tweede venster, tekst Bestanden comprimeren en toen een verzenden voortgangsbalkje. Pas daarna op Sta toe geklikt en het probleem lijkt nu opgelost.
Geen herhalingen meer van dezelfde dreiging.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan