Comp hangs...Help?

Status
Niet open voor verdere reacties.

HolyPanther

Gebruiker
Lid geworden
14 jan 2004
Ik noem het maar comp hangs omdat ik niej weet of system of software hang is :s.
Ik kan mijn amd xp 2700+ overclocken tot zo'n 2500 mhz zonder problemen met warmte of wat dan ook. behalve als ik iets zwaarders met mijn computer gaat doen, dan blijft mijn beeld hangen en doet die niks meer. Normaal als het aan overclocken ligt dan start die of helemaal niet op of je beeld wordt ook zwart.\
Ik heb van corsair 512 MB ram 400 mhz, dus genoeg om dat te overclocken lijkt me dus.
Warmte is zeker geen probleem, na een tijdje gewoon zonder heel zware programa's zijn de temperaturen:
HDD +- kamertemp

CPU <50
Mobo <30

ik heb win xp pro. Ik kan nu even niet werken met windows omdat windows beschadigd is :s(lekker hè, dat windows)[edit] ik heb dus een beschadigd bestand "windows\systeem32\config\system", ik las ergens dat het mischien wel aan hardware kon liggen dus ik wil wel weten of dit er mischien wel mee te maken heeft...?

bedankt voor de reacties, als er nog meer informatie nofig is dan zet ik die hier wel weer bij.

Laatst bewerkt:
na een tijdje gewoon zonder heel zware programa's zijn de temperaturen

HDD CPU <50
Mobo <30
En wat wordt dan je temperatuur bij zware programma's?
Dat is in jou geval wel belangrijk om te weten.
Zeker als je met overklokken bezig bent.:)
Het beeld wat jij beschrijft kan duiden op een warmte probleem van je videokaart of CPU.
Gebeurt het ook als je de overklok weer terugdraait naar normale snelheid?

Een goede overklok heb je, als de pc met zware programma's stabiel blijft draaien.

op 2300 mhz en videokaart ook overgeclockt was mijn temp met need for speed underground(volle details natuurlijk) maar zo'n 5 graden gestegen terwijl computer al hele dag aanstond. en ik draai ook altijd winamp erachter. mijn airflow is schijnbaar best goed met veel fans en redelijk open kast van binnen.

owjah met niet overclocken van videokaart doet die nog wel zelfde probleempje geven. is er trouwens een progie ofzow dat temp van mijn radeon kan meten? hij lijkt niet erg warm maar schijn kan bedriegen natuurlijk...

Laatst bewerkt:
Videokaarten hebben voor zover ik weet geen tempsensor.
Je zal dus een losse tempsensor moeten gebruiken.
Als je met je hand(denk om statische electricteit) volet en je kan hem vast houden dan zal het wel meevallen met de temperatuur.
met niet overclocken van videokaart doet die nog wel zelfde probleempje geven
En bij het niet overklokken van je CPU?

ja het heeft wel te maken met overclocken, maar ik weet niet wat het probleem is aangezien hij er gewoon tegen zou moeten kunnen. maar idd met hand voelen is die nooit heet geworden. er zit een actieve koeling op...

jaja, ik heb mobo jumper voor vcore verzet en kan nu zonder verdere aanpasingen naar 1.85 volt(ik kan natuurlijk ook nog wat gaan solderen om nog hogere vcore te verkrijgen) maar dat lijkt me niet nodig als ik maar 200 mhz zou overclocken ofzow.

Oke, maar wat is nou je exacte temperatuur als je zware programma's draait?

En nogmaals de vraag wat gebeurt er als je alles, dus CPU en Videokaart weer in orginele staat terug zet?
Heb je dan hetzelfde probleem?

Laatst bewerkt:
met zware programa's denk ik aan zware games zoals nfs underground en aan programa's zoals adobe photoshop en autocad 2004. Om echt te testen moe je speciaal proggie hebben om te proberen maar mijn cpu is nog maar 1 keer over 70 graden geweest, en dat was toen zonder case fans en tijdens lanparty waar het superwarm was. normaal blijft die onder de 60(meestal ruim onder)

als ik alles naar default zet heb ik dat probleem niet, maar mijn probleem is dat die zonder enige aanleiding(naar mijn idee dan) gaat buggen. het is dus de bedoeling dat ik kan wel kan overclocken maar dat die dus nog wel normaal werkt.
ik heb bijvoorbeeld gedraaid:
vcore 1.75
multiplier 13(13 is toevallig ook default bij mij)
fsb van .../36
, dit met hogere vcore gaf ook nog zelfde probleem dus is geen vcore probleem denk ik zo.

srry dat hdd cpu 50 is al aangepast, hij deed niet goed weergeven. mijn hdd blijft dus onder 20 graden :)

Laatst bewerkt:
Geplaatst door HolyPanther
als ik alles naar default zet heb ik dat probleem niet, maar mijn probleem is dat die zonder enige aanleiding(naar mijn idee dan) gaat buggen. het is dus de bedoeling dat ik kan wel kan overclocken maar dat die dus nog wel normaal werkt.
Het zit hem dus kennelijk ergens in je overklok.
Altans zo lijkt het.

Wat bedoel je met "fsb van .../36"?
Ik zou de Vcore eerder verlagen dan gaan verhogen.

ja het zit in mijn OC, daar ben ik nu wel achter. maar waarom die instabiel wordt weet ik dus niet.
instabiliteit met OC's komt vaak als je wel sneller laat draaien maar te weinig voltage geeft. nadeel van meer voltage is dat die nog warmer wordt, maar die van mij wordt helemaal niet gevaarlijk warm.
Ik bedoelde iets van 170/36. (ik weet exacte nummer niet maar zoiets staat het nu in mijn bios)

zou het kunnen dat met mijn multiplier van 13 de FSB niej meer goed omhoog kan?
ik zal wel een keertje al mijn settings bij elkaar zetten.

ow ja crash, op foto bij systeem bij jou zie ik dat je voor je cd rom speler een eigen afwerking hebt zitten maar zie ik het goed dat je geen open dicht knop daar hebt...? en hoe heb je die erop gezet, ik zoek zelf nog een handige afwerking die ik niet voor vast erop hoef te lijmen ofzow.(ik heb een aluminium plaatje die ik erop wil)

Laatst bewerkt:
Geplaatst door HolyPanther
ow ja crash, op foto bij systeem bij jou zie ik dat je voor je cd rom speler een eigen afwerking hebt zitten maar zie ik het goed dat je geen open dicht knop daar hebt...? en hoe heb je die erop gezet, ik zoek zelf nog een handige afwerking die ik niet voor vast erop hoef te lijmen ofzow.(ik heb een aluminium plaatje die ik erop wil)
Ik heb oude afdekplaatjes gebruikt.
Je weet wel van die plaatjes die de lege plekken in je pc kast mooi afsluiten.
Deze zitten met dubbelzijdig tape vast aan de cd-lade.
Door op het plaatje te drukken gaat de cd-lade open.
Ik heb op de hoogte van de open/dicht knop een verdiking gemaakt op het plaatje zelf, zodat ie net tegen het knopje komt als deze dicht is.
Ik heb wel eerst het frontje van de cd-lade verwijdert, zodat ik de speler(s) weer in orginele staat terug kan brengen.
Deze is er gemakkelijk af te halen.
Ik zal eens kijken of ik detail foto's op m'n websitetje kan zetten.:)

Ontopic;
Als je ff de tijd hebt zet dan idd ff al je settings op een rijtje.
Je FSB wordt niet geblokkeert als de Multiplier op 13 staat.
Heb je de processor ge-unlockt?

ik zag ergens staan dat de 2700+ standaard unlocked is, dit weet ik niet zeker maar ik heb mijn koelblok er maar niet meer afgehaald. En zover ik weet was mijn mobo ook geschitk voor oc's. maar kan het zijn dat als die unlocked is dat die dus instabiel wordt op het moment dat ik veel vraag en niet eerder?(ik heb niet veel verstand van OC's maar lijkt mij dat computer gewoon bij opstarten dan al "dood" neer zou vallen ofzow)

Hmm ik zou maar ff wat meer info inwinnen over het overklokken.
Het is niet iets wat je zomaar ff doet.;)

Een slechte (lees te hoge)overklok kan de pc meteen al niet meer op laten starten, maar kan ook een onstabiel besturingssysteem geven.

Overklokken doe je stapje voor stapje.
Steeds maar weer testen of de pc stabiel blijft.
Dan pas een stapje hoger.
Dit kan je met zware programma's doen of met Benchmark programma's.
Zo zijn er nog wel een aantal programma's om je overklok te kunnen testen.

Ik zou zeggen zet je overklok terug en begin opnieuw.
Ga steeds een stapje verder, tot het systeem onstabiel wordt.
Je weet dan wat het maximale is dat je uit de pc kan halen.:)

Hier alvast wat topics over het overklokken;
http://www.helpmij.nl/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=165

ik heb de vraag maar opgelost gemaakt. ik heb nu maar mijn multiplier van 13 naar 14 gezet en de fsb een beetje omhoog en nu draait die heel stabiel. Ik kijk later nog wel verder, bedankt voor nu iig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan