Comp Herkent Cdspeler Niet Meer

Status
Niet open voor verdere reacties.

PTRCK

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2007
Berichten
66
Na het opstarten van mijn pc via de opstartdiskette heb ik mijn harde schijf geformateerd.
Daarna wou ik van 'a' naar 'd' gaan, dus naar mijn cdspeler om windows 95 te herinstalleren. De pc zegt 'd' niet te herkennen.
Mijn pc heeft 2 diskdrives (a en b) en 2 cdspelers (d en e).
Hoe kan ik het probleem oplossen?
Graag heel duidelijk uitleggen a.u.b. want ik ben maar een 'leek' op dat terrein!
Hartelijk dank bij voorbaat!
 
Indien ik de bootdiskette gebruik die ik aangemaakt heb via de site http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm, herkent hij C niet meer. Bovendien heb ik ook geen azertyklavier meer, maar querty. Ik kan nu wel naar de cdspeler gaan, maar na het commando setup.exe verschijnt volgend bericht: Een ogenblik geduld. Setup wordt geïnitialiseerd. Kan geen tijdelijke directory maken. Als u HPFS of NTFS hebt geïnstalleerd, moet u een MS-DOS-opstartpartitie maken voor een Windows-installatie.
Hoe moet ik dit laatste doen? Op het internet vind ik veel verwarrende uitleg. Kan iemand mij een heel duidelijk uitleg geven? En wat met die querty? Bedankt!
 
Bijzonder. Ik heb je bericht echt 10x doorgelezen of ik ergens iets over het hoofd zag, maar ik zie niets over het hoofd. Daarom snap ik het e.e.a niet goed. Als jij namelijk met die disk die ik adviseerde je systeem boot, dan worden de Atapi drivers (oftewel de CD drivers) op C geïnstalleerd. Dáárom kan je de CD speler daarna ook benaderen. Vervolgens zou je probleemloos de Windows schijf in de drive moeten kunnen doen, in het dos naar die schijf gaan en idd. Setup.exe laten uitvoeren.

Waar ik vervolgens even niets van begrijp is de melding die je erna krijgt. Aan de andere kant, '95 is oud en misschien werkte het daar net even anders als voor versies >95.

Even terug naar het begin, met welke bootdiskette / wat voor bootdiskette heb je het systeem in 1e instantie geformatteerd en middels welke bestandsindeling heb je de format gedaan Fat16 / Fat32 / NTFS?
 
Laatst bewerkt:
Ehh, ik ging er simpelweg vanuit dat het een oude pc is (omdat je '95 erop wil gaan zetten) maar realiseer mij nu dat dat helemaal nog niet zo zeker is. Voor hetzelfde geld heb je een vrij nieuwe pc waarop je gewoon '95 wil installeren. Kan dat kloppen?

Zo ja, dan meen ik te weten waar je probleem zit: SATA ! Je kan namelijk zonder SATA drivers geen Windows lager dan Vista rechtstreeks op een hardisk installeren.
Zou dit het euvel kunnen zijn? (SATA harddisk ipv IDE?)
 
Neen, het is een oude pc. Ziehier de gegevens ervan:
Processor: Pentium 166 MMX
Kloksnelheid: 166 Mhz
Ramgeheugen: 2 x SIMM 16 Mb Edo RAM = 32 Mb
2 floppydrives: 3 ½ " - 1,44 Mb
1 harddisk: IDE Seagate 1,3 Gb
1 harddisk: 10 Gb
1 VGA kaart S 3.64 + 2 Mb EDO = videokaart
1 cd Rewriter MSI 40-12-48 ret
1 cd ROMspeler 36 x MAX
1 super VGA kleurenscherm: AOC 14", max. resolutie: 1024 x 768
1 moederbord PRO 512 VX Pro, 2 DIMM, SIMM
Windows 95
1 geluidskaart: soundblaster pro
Er werd nooit een connectie gemaakt met het internet.

In verband met de bootdiskette die ik via het internet aanmaakte moet ik je wel het volgende nog vertellen: Ik heb deze moeten aanmaken via mijn laptop (die nog een diskettedriver heeft) omdat ik hiermee op het internet kan. Met die oude pc kon dit niet en zeker nu niet, daar de harde schijf nu leeg is na het formateren ervan.
 
Laatst bewerkt:
Comp Herkent Cdspeler Niet Meer (vervolg)

Pasja,

Ik heb mijn harde schijf geformateerd na de opstart met mijn eigen opstartdiskette. Deze diskette heb ik destijds zelf aangemaakt, dus toen Windows95 er nog opstond.
Hoe maak ik nu een MS-DOS-opstartpartitie voor een Windows95-installatie?

Bedankt!
 
Door te booten met die 98SE diskette die ik al eerder adviseerde. Als je daarmee boot, dan worden de ATAPI (CD-rom stuurprogramma's) drivers op de hdd gezet en als je dan daarna de Win95 CD in de lade doet, kun je de CD lezen doordát die diskette de CD drivers bevatte. De bootdisk van 95 en de normale 98 diskette bevatten géén CD drivers.
 
Laatst bewerkt:
dat is niet waar

de diskete van windows 95 heeft wel cd drivers hoor

kijk maar op bootdisk


Windows 95 bootdisk bevat géén Atapi drivers.

Reden? Héél simpel, bij het maken van de bootdisk met het daarvoor bestemde menuutje in Windows 95 was de opdracht om de Atapi drivers over te zetten NIET geïntegreerd. Microsoft onderkende dit "probleem" en heeft dit in Windows '98 opgelost.

De te downloaden bootdisks van '95 mét Atapi drivers zijn derhalve alle "eigen baksels" van de bakker (wie dat ook geweest moge zijn) en waarom zou je risico's nemen terwijl de boot disk van 98SE gewoon vanuit Microsoft zélf, de Atapi drivers bevatten?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, Pasja, het is me gelukt met de bootdiskette van windows98SE.
Wel heb ik er nog moeten voor zorgen dat ik met mijn azertyklavier kon werken door een aanpassing te doen in mijn autoexec.bat! :thumb:
 
Mooi dat het weer werkt!

Ach................ de autoexec.bat en de config.sys, da's nostalgie.............
Ik "zie" mijzelf nog freubelen met de Himem en de Stacks en volgorde van de .sys'jes, alleen maar om het geheugen zo efficiënt mogelijk te kunnen gaan benutten.
En vooral het gebruik van REM was handig, dan kon je tenminste nog wat "aantekeningen" maken...............
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan