Compaq: krijg XP er niet op!

Status
Niet open voor verdere reacties.

ikself

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
11 nov 2001
Pfffffffffff.....heb er bijna koppijn van: k probeer bij een kennis XP Pro te installeren, maar t wil niet lukken.

Situatie: XP stond geïnstalleerd, maar die heb ik eraf gehaald, omdat deze vol rotzooi zat, er was niets meer mee te beginnen.
Opgestart via de xp cd-rom en alle partities ntfs geformateerd en opgeruimd. Vervolgens dus één partitie overgehouden, waar ik XP op wilde zetten. Het installeren begint, de bestanden worden gekopieerd....etc. gaat allemaal goed, tot aan de eerste reboot. Ik krijg dan deze kreet:

Could'nt open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition (1) NTLDR: kan station multi(0)disk(0)rdisk(0)partition (1) niet openen

Ik weet dat dit op dit forum al 100 x voorbijgekomen is, maar ik kom er niet uit. k heb weer opgestart vanaf cd-rom, R gekozen en ik kom in een dos-achtige omgeving. Hier heb ik het bestand NTLDR en NTdetect.com vanaf i386\ op de cdrom gekopieerd, weer dezelfde melding. Vervolgens probeer ik via een bootdisk de boot.ini aan te passen, maar het edit-commando wordt niet herkend. (edit.com staat wel op a:. Ik heb m'n eigen boot.ini op floppy gezet en deze in de root geparkeerd van de Compaq, wederom geen resultaat.
Het fdisk-commando wordt eveneens niet herkend (ook al doe ik a:\fdisk. Ook het fdisk-commando zie ik wel op a staan.
In de bios kan ik de bootsequence aanpassen zoals ik wil, nl. vanaf c:, cdrom, en a: (first, second, third) en heb alle mogelijkheden al doorlopen.

Wat raden jullie me aan?

Hij wil trouwens niet opstarten met die bootdisk die ik heb gemaakt op bootdisk.com. Misschien heb ik de verkeerde versie gemaakt?

k heb potverdikkie wel 100 x XP ergens geïnstalleerd, maar hier ben ik nog nooit tegenaan gelopen.:confused:

Heel graag advies!

Heb je al eens geprobeerd _alle_ partities weg te halen en dan 1 of 2 nieuwe aan te maken? Normaal gezien kan je ook van de XP cd opstarten dus bootdiskette's heb je niet nodig!

Ja....ik had alle partities al weggehaald via de xp-cdrom en vervolgens de niet gepartitioneerde schijfruimte ntfs geformateerd, waarna de schijfruimte dan ook door xp wordt aangeduid als partitie c:, niets meer en niets minder. Normaal kan je volstaan met de xp-cdrom inderdaad, maar omdat ik problemen kreeg heb ik via de bootdisk format c: gedaan (nadat ik in die tussentijd al weer een keer FAT geformateerd had). Dan heb ik toch een bootdisk nodig? Ik zit nu dus helemaal vast! Zou het uitmaken dan: meerdere partities aanmaken?

Een gokje.
Via de optie R de commando's:
-CHKDSK /F
-Fixboot
-Fixmbr
al geprobeerd?

Fixboot en fixmbr al gehad, chkdsk zal ik dan nog ff proberen.:)

Hmm, blijven er weinig opties open ben ik bang.:(

Je gaf aan FAT geformateerd, ik neem aan dat dit toch wel als FAT32 was?

Geplaatst door crash
Je gaf aan FAT geformateerd, ik neem aan dat dit toch wel als FAT32 was?
Zekers wel!:) Nog een vraagje: k twijfel of ik wel de goeie bootdisk heb gemaakt, omdat ie daarvan niet wil opstarten. Welke moet ik hebben op bootdisk.com?

Geplaatst door BANDIT123
Zelf gebruik ik deze altijd.samen met de XP cd (die niet bootebel is )
http://www.mbhs.edu/~jaosborn/boot98sc.exe
Die ik had gemaakt via bootdisk.com heeft dezelfde naam, maar ik zal m nu ff maken, en morgen (heb niet genoeg flops nu) die van MS downloaden.

Kan dit probleem toch te maken hebben met de oude installatie? Of een (mbr)virus? Of kan het feit dat het een Compaq is iets uitmaken? Een verborgen partitie misschien?:confused:

Heb je toevallig de rescue floppy's van Partition Magic? Zo ja, dan kun je kijken of er een verborgen partitie aanwezig is.

Geplaatst door crash
Heb je toevallig de rescue floppy's van Partition Magic? Zo ja, dan kun je kijken of er een verborgen partitie aanwezig is.
Helaas.:confused:

Geplaatst door ikself
Een verborgen partitie misschien?:confused:

Met die verborgen partitie zit je goed. Verwijderen ook, je kan die via PM.

Jandorie crash :D :D

Geplaatst door vanzwam
Met die verborgen partitie zit je goed. Verwijderen ook, je kan die via PM.
Je bedoelt dat het zeer waarschijnlijk is dat er een verborgen partitie op zit? En hoe zit het met PM? Kost wel wat zeker? Kan ik niet voor hetzelfde geld een nieuwe harddisk erin duwen? Of blijf ik dan evengoed met het probleem zitten?:)

Geplaatst door ikself
fdisk wil niet! Zie eerste bericht!:confused:
Had er een beetje overheen gelezen.:o
Wil Fdisk ook niet met een Win98(se) opstartfloppy opnieuw van Bootdisk.com gedownloaded?

kijk eens of je met de Madboot floppy verder kan komen:
http://www.madboot.com/

k heb de madbootfloppy gemaakt. D'r staat een files.zipje op, met daarin o.a. het fdisk-commando. Moet ik die nog apart uitpakken, voordat ik daarmee ga booten?

Geen idee, ik heb zelf Madboot nog nooit gebruikt, maar zie het regelmatig hier op Helpmij voorbij komen.

Okee, k zal het morgen allemaal ff proberen. Iedereen bedankt tot zover! Welte!:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan