Compaq: krijg XP er niet op!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Geplaatst door ikself
k heb de madbootfloppy gemaakt. D'r staat een files.zipje op, met daarin o.a. het fdisk-commando. Moet ik die nog apart uitpakken, voordat ik daarmee ga booten?

Met madboot, heb je een .exe file. houd een formatted diskette klaar. Klik op de exe file. gaat automatisch een diskette aanmaken. Afsluiten, diskette er in en opstarten.

Maar ik vrees dat het hiermee niet gaat lukken. Je kan proberen.

Maar welke hd is het? want dan kan je nog altijd een tool downloaden van de fabrikant.

probeer het anders eens met bijv. win98.
krijg je dan hezelfde verhaal, zal waarschijnlijk je schijf defect kunnen zijn.

Krijg je geen foutmeldingen te zien?

Geplaatst door jackall
probeer het anders eens met bijv. win98.
krijg je dan hezelfde verhaal, zal waarschijnlijk je schijf defect kunnen zijn.

Krijg je geen foutmeldingen te zien?

Geen foutmeldingen, maar wel een goed idee: eerst W98 en van daaruit XP. Zal vanavond ff zien. Het zou dus kunnen dat ik met een kapotte harddisk te maken heb?

Ik neem aan dat je op de compaq site even gekeken hebt,

dit heb ik gevonden, dmv f10 in boot menu...misschien kan je daarvan uit weer verder.

Depending on your configuration some Compaqs have a very small partition setup on the harddrive which in turn stores all bios features of normal motherboards such as comport setup/printer port configuration ETC ETC. I agree that this isn't a very functional method, but IMO, Compaq doesn't seem to care about individual users preferances at all. If your hard drive has this non-Dos partition press F10 when the cursor flashes in the corner of the screen. This explains it a little more in detail. Taken from Compaq faq:
A lot of Compaq hard disk drives are usually partitioned into two or three depending on their size. One or two DOS partitions and a small (12MB) non DOS partition.

Succes,

Mike

Opgelost!

Geplaatst door piepenbm
dit heb ik gevonden, dmv f10 in boot menu...misschien kan je daarvan uit weer verder.
Dit heeft me zeker dichterbij de oplossing gebracht. In de bios ingesteld dat ie van a: moest starten, ik kreeg een knipperend streepje, op F10 gedrukt en ziedaar: hij boot van a: Met fdisk gekeken of er meerdere partities waren, maar was niet zo. Via de bootdisk format c: gedaan, geboot vanaf de xpcdrom, maar toch weer na de eerste reboot hetzelfde verhaal. Wederom geboot vanaf a:, fixmbr en fixboot uitgevoerd én chkdsk/r (het chkdsk/f-commando wilde ie niet snappen). Die laatste duurde wel even, maar na de eerste reboot in de xp-installatie starte ie eindelijk door.:) Iedereen bedankt!

En inmiddels ook al alle mogelijkheden die in dit topic voorbij zijn gekomen geprobeerd? Ik sprak een collega die vertelde dat het bij Compaq ook heel belangrijk schijnt te zijn om, vóórdat het tweede gedeelte van de installatie begint, de XP-cdrom te verwijderen, én de bootsequence aan te passen, zodat ie als eerste van c: start. Wat me bij 'mijn' Compaq wel is opgevallen dat het nogal even duurde voordat ie goed opstartte en aan het tweede deel van de installatie begon.:)

Laatst bewerkt:
Ik zal hier komend weekend eens uitgebreid mee aan de slag.

Oké, alle mogelijke opties doorlopen, alle mogelijke oplossingen toegepast, alles zonder resultaat. De instalatie-cd halverwege verwijderen geeft slechts de mededeling dat geen besturingssysteem aanwezig is zodat een nieuwe instalatie-poging vanaf het begin ondernomen moet worden.

Tot slot en ten einde raad heb ik een deskudige uit de kennissenkring met uitgebreide referenties de situatie uitgelegt met het hiervóór gemelde 12 MB grote partitie-verhaal. Volgens hem reserveert Compaq een deel van de schijf om een stukje bios op te parkeren en waarschijnlijk is met danwel Fdisk, danwel PartitionMagic deze partitie verwijdert.

Dit is waarschijnlijk de niet gevonden partitie uit de foutmelding. Simpelweg een 12MB gegevens van een andere Compaq-pc kopieëren, al dan niet met behulp van Ghost, zal volgens hem niet werken zodat niets anders overblijft dan dit Bios-deel opnieuw op te bouwen. Waarom Win98SE geen last heeft van de niet aangetroffen 12MB-partitie is MIJ nog niet duidelijk, maar jullie begrijpen dat ik de pc én zn oplossing uit handen heb gegeven.

IK BEN VERSLAGEN......... en buig eerbiedig :(

De einduitslag volgt.

Zoals ik hierboven al schreef heb ik de pc uitbesteed en zojuist kreeg ik een sms van de expert welke ik met het probleem belast heb. Hij heeft het voor elkaar gekregen om XP te installeren. Maandag krijg ik het ding terug en zal ik hem aan de tand voelen. Ook zal ik hier dan uitgebreid verslag doen. Ik ben benieuwd.

Even iets rechtzetten wat ik eerder berichtte over dit probleem:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?s=&threadid=224923

A] Tijdens de eerste keer dat XP MediaCenter geinstaleerd werd op de pc waar het in mijn geval om draait was ik niet aanwezig.
B] XP MC is nooit volledig geinstaleert geweest, er is slechts een poging ondernomen door iemand die dacht dat het niet lukken van de instalatie een "gevalletje registratiecode/activatiecode" was.
C] Voordat XP MC geinstaleerd werd was de pc voorzien van W98SE en een cd-speler, deze is vervangen door een dvd-speler. Hierna is XP MC geistaleerd.

Nu het probleem en de oorzaak, zoals Piepenbm al suggereerde: "Zal wel iets HEEL simpel geweest zijn...HAAHAAAA.". En inderdaad, het was iets simpels, namelijk een "gevalletje master/slave", de kabels waren niet juist aangesloten en dat is waar W2K/XP(MC) over struikelen. W98SE schijnt hier geen last van te hebben, maar een bezoek door de expert aan de boot.ini leverde hem volgens eigen zeggen voldoende info op om het probleem binnen 20 seconden de wereld uit te helpen.

Moraal van dit verhaal: "Je bent nooit te geleerd om oud te worden"

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan