• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Competitie Better results with the best opponent

Status
Niet open voor verdere reacties.

michvand

Gebruiker
Lid geworden
23 mrt 2009
In dit voorbeeld heb ik uitslagen van een competitie.
In de y kolom van de stand heb ik punten “Better results with the best opponent”
Ik heb hier overwinningen genomen.
De spelers staan in kolom S, de wedstrijd in kolommen b en c, uitslag in c
Verdiende punten bij een overwinning in k en l
Mijn vraag is, hoe krijg ik deze automatisch in de y kolom
Tweede vraag, als een speler geen enkele wedstrijd gewonnen heeft hoe kan ik dan vinden gelijkspel tegen beste speler, deze heb ik in kolom Z ingevuld, hoe krijg ik die daar automatisch?
Het zou trouwens ook mooi zijn om de y en z kolom samen in 1 kolom te krijgen.
Ranglijst criterium is: 1 aantal punten, 2 aantal ovewinningen, 3 “Better results with the best opponent”
Ik hoop dat mijn vraagstelling duidelijk is.
De kolommen AA t/m AW heb ik ter illustratie er bij gegeven.
Om deze automatisch te krijgen heb ik wel formuletjes voor.

Bijlagen

Ik heb nog geen reacties gekregen op mijn post, vandaar dat ik zelf wat ben gaan sleutelen.
In de Y kolom staan de getallen zoals ze moeten zijn, in de Z kolom zoals ik ze berekend heb met een formule.
Helaas staan er wat fouten in, speler F en speler H krijgen de verkeerde waarden.
Wat heb ik fout gedaan? Graag een reactie.

Bijlagen

Leg eens handmatig uit waarom speler F en H respectievelijk de waarde 8 en 11 moeten krijgen.

Speler F heeft 1 keer gewonnen. Hij deed dat tegen speler L zoals te zien is in rij 40. Speler L heeft 8 punten gehaald. (zie kolom X) Zodoende is beste resultaat van F 8 punten.
Speler H heeft 2 keer gewonnen. Hij deed dat tegen speler J, lijn 68 en speler F, lijn 78. Het aantal punten dat J behaald is bedraagt 9, die van F is 11. De overwinning van H op F is het beste resultaat, dus 11 punten.
In de kolommen K en L staan de punten die behaald zijn door de spelers in de kolommen B en C.
Ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is.
Vr. groet, Mich.

In bijlage een poging mijnerzijds. Ik heb alle kolommen verborgen die je niet nodig hebt voor deze berekening en de rest gelabeld. Wel handig voor de begripsvorming...
Zelfs kolommen H t/m J zijn eigenlijk niet nodig.

Wellicht ten overvloede, maar de formule in kolom Y is een matrixfunctie (d.w.z. afsluiten met Control+Shift+Enter als je geen Excel 365 gebruikt).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Je poging heeft me uitstekend geholpen. Jouw idee heeft me ook geholpen bij plan B voor het geval er spelers zijn die geen enkele wedstrijd gewonnen hadden. Die plan B ging over welke speler gelijk speelde tegen de beste speler en door simpel de kolommen te veranderen ben ik daar ook uitgekomen. Mijn vraagstelling beschouw is als beantwoord. Hartelijk dank voor het meedenken!

Mooi dat je geholpen bent.

Je kan de vraag zelf op opgelost zetten (rechts bovenaan de pagina).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan