Compleet nieuw systeem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Arend81

Gebruiker
Lid geworden
11 aug 2008
Hallo,

Sorry maar dit wordt het zoveelste topic over het bouwen van een nieuw systeem. Ik wil graag een nieuwe pc en heb besloten om hem zelf te gaan bouwen. Ik heb niet erg veel verstand van hardware maar wil een pc voor onder andere fotobewerking. Ben in het bezit van een digitale spiegelreflex waardoor ik vrij grote bestanden wil gaan bewerken zowel RAW als JPEG.
Wat betreft het budget moet dit rond de €1000-1200 liggen en dan wil ik ook alles nieuw (monitor toetsenbord etc).
Verder wil ik de PC gebruiken voor internet en misschien een beetje gamen. Ik heb al op verschillende sites rond gekeken maar wil vooral graag weten welke processor en moederbord jullie mij adviseren en welke onderdelen voor mij van groot belang zijn en welke minder. Ik wil in de toekomst waarschijnlijk met 2 beeldschermen gaan werken.

Alvast bedankt

Als je weinig verstand van hardware hebt,zou ik hem LATEN BOUWEN.
Dat bespaard veel ellende.

Opzich ben ik wel redelijk technisch vandaar dat ik denk dat het me wel moet lukken om een systeem in elkaar te zetten. Daarnaast heb ik op internet redelijk goede handleidingen kunnen vinden.
Kan er veel mis gaan dan tijdens het opbouwen van een systeem?
Maar oke, stel ik laat hem bouwen dan nog zou ik graag info willen over een geschikt systeem voor fotobewerking.
Voor fotobewerking kan ik dan het beste een Intel processor en dan een duo quad (de extreme zijn mij te prijzig) of volstaat een duo.

Laatst bewerkt:
Opzich ben ik wel redelijk technisch vandaar dat ik denk dat het me wel moet lukken om een systeem in elkaar te zetten. Daarnaast heb ik op internet redelijk goede handleidingen kunnen vinden.
Kan er veel mis gaan dan tijdens het opbouwen van een systeem?
Nee.
Zolang je goed de handleidingen leest en daardoor al goed doorkrijgt wat de risico's zijn.

Juist door het bouwen krijg je meer hardware-kennis.
Het is alleen wel handig dat je weet wat een moederbord, processor, harde schijf e.d. is.
Dus een beetje kennis is wel een noodzaak.

Maar een beetje technisch en handig aangelegd is belangrijker dan veel hardwarekennis.

Maar dat je niet de kennis hebt of een E8400, Q6600, Q9350 beter is: dat is wat minder belangrijk.

Maar goed: informatie die handig is:
Hoe groot moet de monitor zijn?
Moet er een geluidsset bij (en welke eisen daarbij)
Wil je een draadloos toetsenbord/muis, of juist niet?
Uiterlijk van je kast belangrijk?
Wat stelt dat beetje gamen voor: 1x per jaar een spel, of zeg maar dagelijks? En wat voor spellen? Adventures stellen lagere eisen dan snelle actiespellen.

Laatst bewerkt:
Het uiterlijk van mijn kast maakt me niets uit.
Wat betreft de functie van de verschillende onderdelen dat weet ik alleen begrijp ik soms niet waarom jullie in het ene systeem wel een extra grafische kaart adviseren en andere keren niet.

Ik wil een zo draadloos mogelijk systeem voor fotobewerking lijkt mij dit het handigst.

Verder denk ik aan een 22inch monitor alleen vraag ik mij af of dit niet een beetje overbodig wordt wanneer je met 2 monitoren gaat werken.

Opzich is een geluidsset wel leuk maar echt hoge eisen stel ik hier in eerste instantie niet aan. Kun je dit later makelijk uitbreiden?

Wat betreft games heb al tijdje geen game meer gespeeld maar zodra ik met een game begin ben ik ook gauw verslaafd (zijn meestal actiegames)

Welk verschil zit er tussen een game pc en een grafische pc? Snelheid waarmee de monitor wordt aangesteurd?

Hallo,

Ik heb een systeem samengesteld zoals ik zelf een beetje in gedachten had en wat ik op andere topic op dit forum gelezen heb.

Onder andere het RAM geheugen heb ik gewoon iets aangeklinkt. Verder kon ik op alternate geen internet floppydrive vinden komt dit omdat er geen ruimte meer voor is?

Verder ben ik benieuwd wat jullie van dit systeem vinden en wat beter kan of moet

Alvast bedankt!

Bijlagen

• systeem.JPG
    systeem.JPG
    74,6 KB · Weergaven: 42
Hey , mijn broer houd zich bezig met Photo shop c3 ,Cinema 4d ,etc ...
ik zou dit zeker in je pctje steken : Meer dan 2 gig Drr2 sneller dan 677 Mhr..

en ook een goede video kaart en voeding kunne geen kwaad ,
Dan kun je meteen ook wat games runne , Pas wel op als je zelf samen steld , Niet alles kan werken met elkaar ...mijn eerste pc was geen succes..
en ook een Q6600 kan geen kwaad ..

Edit :Draadlose internet zorgde voor dubbel post srr

Laatst bewerkt:
Het uiterlijk van mijn kast maakt me niets uit.
Wat betreft de functie van de verschillende onderdelen dat weet ik alleen begrijp ik soms niet waarom jullie in het ene systeem wel een extra grafische kaart adviseren en andere keren niet.

Ik wil een zo draadloos mogelijk systeem voor fotobewerking lijkt mij dit het handigst.

Verder denk ik aan een 22inch monitor alleen vraag ik mij af of dit niet een beetje overbodig wordt wanneer je met 2 monitoren gaat werken.

Opzich is een geluidsset wel leuk maar echt hoge eisen stel ik hier in eerste instantie niet aan. Kun je dit later makelijk uitbreiden?

Wat betreft games heb al tijdje geen game meer gespeeld maar zodra ik met een game begin ben ik ook gauw verslaafd (zijn meestal actiegames)

Welk verschil zit er tussen een game pc en een grafische pc? Snelheid waarmee de monitor wordt aangesteurd?
Het verschil is gewoon de pure snelheid. Voor spellen heb je een krachtige videokaart nodig die de beelden snel kan vertonen.
Een grafisch systeem heeft dat niet nodig. Daar heb je genoeg aan een kaartje van een euro of 30.

Ik denk dat je moet gaan denken aan een systeem met:
Q9300
2x2 GB (in elk geval meer dan 2GB)
3850 of betere videokaart (afhankelijk van hoe duur de rest wordt)
Een beetje grote harde schijf. De 640GB-versie of zelfs de 1 TB-versie. Zodat je lekker veel foto's kwijt kan en flink kunt rommelen.
Voor het scherm, toetsenbord en geluid moet je 300 euro reserveren. (200 voor het scherm en 100 voor de rest)

Misschien dat iemand anders al wat voor je samenstelt, anders probeer ik vanavond wel wat te verzinnen.

Je kan in elk geval alle kanten op met 1200 euro.

Laatst bewerkt:
Mijn idee was het volgende:

www.azerty.nl

Product

Id 80943
Stukprijs € 153,36
Sapphire Radeon HD4850,512MB, GDDR3, PCIId 80943
Stukprijs € 153,36

Id 89323
Stukprijs € 91,71
Microsoft Windows Vista H. Prem. 32bit,SId 89323
Stukprijs € 91,71

Id 68471
Stukprijs € 56,93
Antec EarthWatts,Retail, 650WattId 68471
Stukprijs € 56,93

Id 4202
Stukprijs € 36,47
Logitech Cordless Desktop S 510, Zwart, Id 4202
Stukprijs € 36,47

Id 62006
Stukprijs € 17,85
Sony-NEC AD-7200S BlackId 62006
Stukprijs € 17,85

Id 2002
Stukprijs € 49,31
Cooler Master Centurion 5, Zwart, zilverId 2002
Stukprijs € 49,31

Id 71666
Stukprijs € 77,97
G.Skill F2-8000CL5D-4GBPQ,4096MB, 1000MHId 71666
Stukprijs € 77,97

Id 13849
Stukprijs € 178,26
BenQ FP222W,Zilver/Zwart, 22inchId 13849
Stukprijs € 178,26

Id 59493
Stukprijs € 45,53
Creative Labs INSPIRE A500Id 59493
Stukprijs € 45,53

Id 35626
Stukprijs € 110,67
Samsung Spinpoint F1,7200RPM, SATA II, 3Id 35626
Stukprijs € 110,67

Id 76959
Stukprijs € 100,36
MSI P45 Neo2-FR,RetailId 76959
Stukprijs € 100,36

Id 64634
Stukprijs € 210,76
Intel Core 2 Quad Q9300Id 64634
Stukprijs € 210,76

Eindtotaal 1.139,16 inclusief verzendkosten

Verklaring:
Snelle en goed geprijsde Quad-processor. Deze is heel goed in multitasking en in videobewerking. Ik heb geen idee wat het effect is met fotobewerking, maar kwaad zal het niet kunnen.

Er zijn 4 gig geheugen bij. Wil je die volledig gebruiken, dan moet je Vista 64-bits nemen. Bij Vista 32 bits of XP 32bits kan je maximaal 3,2 gig gebruiken. Ik vind dat je bij Vista minimaal 3 gig moet hebben en 2x2 gig heeft als voordeel dat je nog geheugenbanken vrij houdt.

Voor de rest een 4850-videokaart kon nog in het budget. Dat is een best erg snelle videokaart. Er zijn op dit moment maar weinig videokaarten sneller.
Alleen vind ik de videokaart bij Azerty wel prijzig. Je kan nog wel wat spelen door een deel van de bestelling elders te bestellen. Maar dat is aan jou.

Voor de rest valt er weinig te zeggen: Een speakerset zit erbij (5.1 geluid, dus best aardig :)). DVD-brander, 1 TB harde schijf, normale kast, goede voeding, moederbord ik maar wat genomen: daar zo meer over en als laatste een draadloze desktopset. Maar die keuze is wel erg persoonlijk.... Ik weet niet wat jij fijn vind.

Ik heb Vista 32 bits premium erbij gedaan. Maar wellicht wil je geen besturingssysteem, of Vista 64-bits.

Als laatste: Ik heb weinig verstand van monitoren: ik heb me er al tijden niet in verdiept. Je hebt nog 60 euro om daar nog iets anders van te maken.
Misschien heeft iemand een tip...

Moederbord:

Welke eisen stel je?
1. Wil je een onboard WIFI-chip?
2. Firewire?
3. Crossfire?
4. Overclocken?

Crossfire is de mogelijkheid om een 2e ATI-videokaart erbij te plaatsen, zodat je als je videokaart te traag wordt je op wat goedkopere wijze de boel kunt upgraden.
Ik denk zelf dat je met crossfire en overclocken niets gaat doen (inschatting van mijn kant...) maar de andere 2 weet ik niet.

Hey Marsmannetje,

Bedankt! Moest wel even uitzoeken wat alles precies was maar met de site van azerty kon ik alles vrij snel terug vinden.

Ik denk niet dat ik ga overclocken. Verder hb ik in mijn studeerkamer een vaste internet verbinding dus opzich is het niet noodzakelijk dat mijn moederbord een WIFI heeft.

Het nut van firewire zie ik nog niet helemaal in.

Als ik dit systeem kies kan ik er dan meteen al 2 monitoren op aansluiten? En bij gebruik van 2 monitoren is crossfire dan wel aan te bevelen?

Verder lijkt het me nog handig om aan het door jou uitgezochte systeem een cardreader toe te voegen zodat ik eenvoudiger mijn foto's op mijn pc kan zetten.

Ik zag gister dat een bedrijf hier in de buurt een philips 22inch monitor in de aanbieding heeft. Kost nog steeds 200 euro zal eens even kijken of ik iets kan vinder of monitoren.

Hey Marsmannetje,

Bedankt! Moest wel even uitzoeken wat alles precies was maar met de site van azerty kon ik alles vrij snel terug vinden.

Ik denk niet dat ik ga overclocken. Verder hb ik in mijn studeerkamer een vaste internet verbinding dus opzich is het niet noodzakelijk dat mijn moederbord een WIFI heeft.

Het nut van firewire zie ik nog niet helemaal in.

Als ik dit systeem kies kan ik er dan meteen al 2 monitoren op aansluiten? En bij gebruik van 2 monitoren is crossfire dan wel aan te bevelen?
http://www.sapphiretech.com/us/products/products_overview.php?gpid=244
Er zitten 2 dvi-i aansluitingen op. Dus kan je 2 monitoren aansluiten.
Sommige videokaarten (dus niet deze) hebben 1 dvi-d-poort en 1 dvi-i poort. Op een dvi-d-poort kan je alleen monitoren aansluiten met een dvi-d-poort. Op de i-versie kan je ook de ouderwetse sub-aansluiting gebruiken.

Met 2 monitoren kan het wellicht zo zijn dat je videokaart sneller verouderd: Je gaat dan immers grotere resoluties gebruiken. Maar heel eerlijk gezegd heb ik me wat dat betreft niet zo verdiept in 2 monitoren. Zeker niet wat betreft gamen.
Misschien iemand anders? (tis een beetje rustig met de adviezen...)

Verder lijkt het me nog handig om aan het door jou uitgezochte systeem een cardreader toe te voegen zodat ik eenvoudiger mijn foto's op mijn pc kan zetten.

Ik zag gister dat een bedrijf hier in de buurt een philips 22inch monitor in de aanbieding heeft. Kost nog steeds 200 euro zal eens even kijken of ik iets kan vinder of monitoren.
Ik vind het zelf ook wel prettig om een monitor in mijn omgeving te kopen. Dat ivm dode pixels e..d.

Oke dank je. Zal even kijken wat voor policy Saturn heeft zij hebben namelijk deze aanbieding.

De nieuwste monitoren hebben tegenwoordig een dvi-d poort?

Oke dank je. Zal even kijken wat voor policy Saturn heeft zij hebben namelijk deze aanbieding.

De nieuwste monitoren hebben tegenwoordig een dvi-d poort?

Volgens mij is Media Markt van de Saturn holding, dus lijkt me dat ze eenzelfde garantievorm hanteren. Je kunt altijd effe bellen naar Saturn, dan weet je het zeker.

Tweede vraag: dacht het wel ja.

Net even wat op andere topics omgespeurd naar advies over monitoren. Daar wordt Samsung geadviseerd en dan vooral de duurderen als je met foto's gaat omprutsen. Weet nu even niet wat ik zal doen goed systeem met mindere monitor of besparen op systeem en een goede monitor. Denk de eerste optie maar als ik dan later extra monitor bijneem gebruik ik duurdere voor bewerken foto's en andere voor het maken van de diashow.

Heeft iemand nog aan en opmerkingen over het systeem dat marsmannetje heeft samengesteld?

Hoeveel verschil zit er tussen de verschillende processors. Ik zag net dat de Q9300 €30 goedkoper is dan de Q9450. Is de 9450 een stuk beter?

Laatst bewerkt:
Net even wat op andere topics omgespeurd naar advies over monitoren. Daar wordt Samsung geadviseerd en dan vooral de duurderen als je met foto's gaat omprutsen. Weet nu even niet wat ik zal doen goed systeem met mindere monitor of besparen op systeem en een goede monitor. Denk de eerste optie maar als ik dan later extra monitor bijneem gebruik ik duurdere voor bewerken foto's en andere voor het maken van de diashow.

Heeft iemand nog aan en opmerkingen over het systeem dat marsmannetje heeft samengesteld?
Hoeveel moet je bezuinigen om die duurdere monitor te kunnen kopen?
(je hebt wel wat opties...)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan