compleet schoonmaken van laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

glennyboy94

Gebruiker
Lid geworden
27 jan 2009
Goedendag Allemaal,

Mijn laptop is verschrikkelijk sloom geworden en nou wil ik hem helemaal van top tot teen schoon maken. kan iemand mij uitleggen wat ik allemaal kan doen? ik ben momenteel aan het proberen om mijn harde scheef helemaal leeg te maken. het betreft hier een compaq pressario CQ60 ik heb een cd voor een besturingssysteem dus dat is geen probleem.

bij voorbaat dank,

glenn

de beste manier om hem helemaal schoon te maken is door simpelweg de cd van je besturingssysteem erin te doen, kiezen voor een nieuwe installatie en wanneer hij vraagt waar je windows wilt installeren selecteer je je hard schijf, druk je op meer opties en kies je formatteren. vervolgens installeer je windows op de zojuist geformatteerde schijf.

in bovenstaand geval formatteer je dus je harddisk wat betekent dat alles ervan wordt gegooid. al je bestanden zul je dus ook kwijt zijn, maak hier dus eerst een backup van indien nodig. let op dat ook al je programmas verwijderd zullen worden en soms worden licenties voor software ook verwijderd (denk hierbij aan sommige virusscanners).

indien je niet wilt formatteren kan je door middel van gratis tools als ccleaner en malwarebytes je pc laten scannen op malware, systeemopruiming doen en registers schoonmaken. dit heeft vaak wel wat effect, maar een schone installatie/format is het meest effectief.

Voordat je hem helemaal leeg maakt kun je eerst proberen ruimte vrij te maken door dingen weg te gooien.

Schakel Sysyteemherstel uit voor je C:-schijf. Alle herstelpunten worden nu weggegooid.

CCleaner laten draaien, de standaard instellingen gebruiken.

Draai je XP?
Open verkenner->extra->mapopties->tabblad weergave en scroll helemaal naar beneden. Vink daar aan dat verborgen bestanden weergegeven moeten worden. Klik op OK.
Ga naar C:/windows. Alles wat begint met $NT... kun je weggooien.
Ga naar C:/windows/servicepack files/i386. De hele inhoud van de map i386 kun je weggooien, NIET DE MAP ZELF, alleen de inhoud.

Dan CCleaner weer alles laten weggooien.

Klik in CCleaner op de knop [register]->[scan naar problemen]->herstel geselecteerde problemen. Evt kun je een backup laten maken wanneer daar om gevraagd wordt, daarna bevestigen.
Herhaal dit tot er geen fouten meer gevonden worden.

Dan zoals hierboven idd je systeem laten scannen door MBAM, SuperAntiSpyware en je virusscanner.

Laatst bewerkt:
ik persoonlijk zou eerder de optie van example5 nemen dan die van snijworst,
die van snijworst is niet echt 'save'. er zijn van die programmatjes die registersleutels achterlaten en ook lastige deeltjes in de C schijf. er zijn programma's die speciaal gemaakt zijn om hoe dan ook op de computer te blijven staan. Ze starten op bij het opstarten, maar je ziet ze niet bij start-up enzo van die dingen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan