Complexe excel sheet importeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

obiku

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2004
All,

Ik heb het forum al doorzocht naar het importeren van een excel sheet. Alle resultaten die ik kan vinden gaven de oplossing die normaal gesproken ook goed werkt. Helaas is mijn excel sheet iets meer dan alleen een tabel. Zie attachement.Bekijk bijlage Map.xlsx Ik heb de gegevens met 4 kleuren gemarkeerd. Deze excel sheet krijg ik van een transporteur.
Mijn eerste doel is om alle lichtbauwe gegevens in een tijdelijke tabel met de donkerblauwe veldnamen te importeren.
Het tweede doel is om alle lichtgroene gegevens in een 2e tijdelijke tabel met de donkergroene veldnamen te importeren.

Hierna kan ik vanuit deze 2 tijdelijke tabellen de gegevens in mijn eigen database importeren. Maar hoe krijg ik nu de gegevens uit mijn excel sheet in die 2 tijdelijke tabellen??? De problemen waar ik tegen aan loop zijn de volgende:
Zodra je een excel sheet wilt import, wordt er normaal vanaf cel A1 naar een tabel gezocht, dit terwijl mijn gegevens en hen veldnamen pas vanaf Cel A5 beginnen, en waarbij men veldnamen verticaal over diverse kolommen staan.
Ten tweede, de 2e tijdelijke tabel moet gevuld worden met gegevens die in een tabel staat die vanaf Cel A9 begint, en eindigt in cel N... Soms bestaat de tabel uit 2 regels, maar dat kunnen er ook meerdere zijn.

Iemand enig idee?

Je tweede probleem is het simpelst, omdat het daar om een normaal gegevensblok gaat. Dat kun je een Naam geven (bijvoorbeeld database) en bij het importeren kun je dan kiezen voor Gegevensbereik i.p.v. werkblad, en dan importeer je dus het bereik Database.
Jammer genoeg werkt die truc niet voor de blauwe velden. Die kun je alleen importeren als je een Excel sessie opent, en de specifieke velden uitleest. De uitgelezen waarden zet je dan in de juiste tabel.

Let wel, kolommen J-N hebben geen header en kunnen dan niet meegenomen worden (is volgens mij ook niet de bedoeling).

De blauwe velden kunnen met 3 "transpose" opdrachten gedraaid worden en dan op de door octafish genoemde manier geïmporteerd worden. Beide acties kunnen nog versneld worden door een VBA macro te bouwen en deze uit te voeren op de sheet.

Kolommen J-N laten zich prima importeren, al maakt Access dan zelf de veldnamen aan. Gek genoeg krijg ik een fout op de kolom met de naam Pcs. Als ik die verander, importeert het werkblad prima. Transponeren kan wel, maar hoeft dus niet als je het werkblad met VBA uitleest.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan