Complexe multi-boot maken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

vis ta

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
31 mei 2007
Ik heb net hplaptop aangekocht en ben van plan hier een tripleboot op te maken.

Oorspronkelijk had ik 3 partities...
1 waar vista home premium opstond, een recoverypartitie en dan nog een data-partitie op een 2de harddisk.

Nu heb ik de eerste partitie al verkleind voor extra volume. En op de tweede harddisk heb ik een partitie voor xp pro en een partitie voor vista aangemaakt. Daarnaast staat nog een data-partitie en vermoedelijk komt daar na de installatie van het multibootsysteem nog een backuppartitie bij.

Ik weet hoe ik een multiboot xp, vista moet maken en als vista al geïnstalleerd staat hoe ik dan het bootmenu in orde moet maken.

Maar hoe zit dat als vista reeds geïnstalleerd staat, ik daarnaast xp wil plaatsen en daarna nog eens vista? Welke procedure volg ik dan het best?

Gebruik maken van een bootmenu is geen optie, want in het bootmenu staat enkel de eerste harddisk, ik zal het dus met een multiboot moeten doen.

Als ik xp ga installeren kan ik dat dan beter vanop de cd doen of van in vista? (gezien de complexiteit van de tripleboot is deze vraag ook reeds bij me opgekomen, terwijl ik anders gewoon van de cd zou booten)

Laatst bewerkt:
Maar hoe zit dat als vista reeds geïnstalleerd staat, ik daarnaast xp wil plaatsen en daarna nog eens vista? Welke procedure volg ik dan het best?

Dit begrijp ik niet, je wilt dus een triple boot met 1x XP en 2x Vista??

jep,

1 x vista home premium,
1 x xp pro
1 x vista Ultimate

Elk besturingssysteem met z'n eigen doeleinde. Voor hetzelfde geld had ik 3 x vista of 2 x xp kunnen nemen. Maar deze combinatie komt mij beter uit.

Ik denk trouwens dat ik sowieso van de cd ga booten om de stationsletters van de toekomstige xp-installatie niet meteen van vista te laten overnemen. Dan kan ik die snel nog zelf instellen.

Maar moet ik daarna eerst het bootmenu in orde maken of komt dat automatisch in orde als ik vista ultimate erachteraan gooi?

En kan ik meteen beginnen met de installatie van Ultimate of doe ik er goed aan eerst het opstarten van de home premium te herstellen?

ik zou dus eerst vista(premium) geinstalleerd hebben zoals nu, dan xp installeren.
een uitleg hoe dat moet staat hier

en daarna zou ik vista ultimate gaan installeren op die andere schijf en ik denk dat het dan zo wel zou moeten lukken maar ik kan niet uit ervaring spreken

Ben benieuwd of ik het zal kunnen proberen! Want zoals het er nu naar uitziet kan ik winxp niet installeren:confused:

Goed idee,

Ik ga het toevoegen aan mijn trial en error-list.

Moet ik even een cd slipstreamen.

Bij de installatiecd's heb ik overigens het volgende ook al geprobeerd:

a. Voor de verandering een xp home geprobeerd (weet niet welk SP, maar was wsl beschadigd want na het "druk op een toets" gebeurde er niets meer)
b. een andere xp pro licentie, kreeg hetzelfde bsod
c. met nlite zoveel mogelijk compontenten verwijderd (alles wat ik niet nodig heb), om zo te voorkomen dat een bepaald onderdeel dat op de cd staat conflicteert met de hardware of iets dergelijks. Ook zonder resultaat.

Ik begin weer te slipstreamen... (zo vliegen de cd-r's er hier wel door :P )

aangezien ik nu zie wat je al allemaal geprobeerd hebt vrees ik ervoor dat het zal lukken maar wie weet hé ;)

Ja, ik probeer zoveel mogelijk op mijn trial&errorlist te zetten. Ookal lijkt het onlogisch. Idd, proberen gaat mee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan