Complexe vraag ;) Hoe te beginnen met website.

Status
Niet open voor verdere reacties.

cazper1

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2008
Gegroet,

Ik ben hier nieuw op het forum, dat je het weet :o

Ik en een vriend zijn van plan een site te bouwen, ik leg het even uit.

Het idee: We willen een site (met .nl domein en alles) maken. We gebruiken zelf Photoshop en Dreamweaver en kunnen er goed mee overweg. Het is de bedoeling dat mensen naar de site kunnen, daar een account aan kunnen maken en tekstbestanden kunnen oploaden en met elkaar kunnen discuseren.

Een site waarop je net als helpmij.nl gewoon een home hebt, waar nieuws enzo opkomt, en dan links of rechts die nieuwste of meest bekeken (in die zin) tekstbestanden, wanneer dat als je daar op klikt je het kan lezen of kan downloaden, of er op kan beoordelen en commentaar op kan geven. Ook een forum op de site (discusieren over die zogenaamde tekstbestanden).

Zelf hebben wij nog nooit een echte site gehad.

Dus ik wou graag weten hoe we zoiets in elkaar zouden kunnen zetten en hoe zit dat met databases en wat ik precies allemaal nodig heb als we een domein kopen enzo.

Weet niet zo goed hoe te beginnen ;)

Tips/commentaar is welkom

Alvast bedankt

Om een website te maken waar mensen een account kunnen aanmaken heb je inderdaad een database nodig.

Grofweg zijn er twee mogelijkheden:

1. Zelf hosten.
Als je de website zelf host huur je webspace bij een provider. Daar kun je ook een domeinnaam registreren. Bij het huren van de webspace moet je weten welk systeem je gaat gebruiken, zodat je rekening kan houden met de technische specs (bijvoorbeeld PHP en MySQL database).

Op de webspace ga je daarna zelf de website bouwen. Je kan alles zelf ontwikkelen (bijvoorbeeld in PHP) of bestaande software gebruiken. Een CMS als Joomla heeft componenten waarmee je mensen eigen accounts kan laten aanmaken.

2. Niet zelf hosten.
Je kan bijvoorbeeld terecht bij Ning.
Daar kun je een compleet netwerk opzetten, zonder iets te maken te hebben met technisch beheer. Om een eigen domeinnaam te gebruiken heb je een betaald abonnement nodig. Dat kost 4,95 dollar per maand

Zelf hosten of niet zelf hosten?
Als je van plan bent om webdeveloper te worden zou ik alles zelf doen. Het kost veel tijd om alles zelf uit te zoeken. Ik ken veel mensen die begonnen aan een ingewikkelde site, en het nooit afkregen. Als het jullie vooral om de inhoud van de website gaat zou ik het niet zelf hosten.

Misschien is dit iets voor je : http://www.phpbb.nl/
Voorwaarde is dat jullie hosting provider en niet onbelangrijk het abonnement dat je afsluit MySQL en PHP ondersteund.
Verder is het handig als je enigzins met PHP en MySQL bekend bent.

Laatst bewerkt:
Ik zou zeggen dat je best een cms (content management system, zoals joomla en je kan er een forum aan plakken en het mooiste van al, alles is gratis

Maar ook met Joomla is het belangrijk dat je een abonnement bij een hostingprovider afsluit dat PHP en minimaal een database heeft.

Misschien zou je eerst eens lokaal een eigen webserver kunnen installeren om het een en ander eerst uit te proberen.
Een heel eenvoudig pakket hiervoor is bijvoobeeld XAMPP

Waar kan je een goed registratie systeem kopen/downloaden, en als je die in je site doet, dan moet je dat toch zo configureren dat alle accounts dus op zon database komen.

En als mensen dingen uploaden, dat moet dan ook naar een database. En die ge-uploadde dingen moet je dan ook weer kunnen downloaden.

Dan zou ik dus een host moeten zoeken met een database, maar hoeveel GB moet zoiets zijn, zodat die dingen eerder genoemt daaraan voldoen.

EN hoe configureer je dan je registratie systeem zodat dat IN die database komt. MySql heb ik wel eens mee gewerkt, dat zou wel goed van pas komen denk ik.

Iemand een flauw vermoeden hoeveel geld ik hierin moet steken ?:o

Bedankt voor de hulp alvast.

Als je een eigendomein wil zou ik je adviseren om een hosting te nemen bij:
http://www.b-smarthosting.net/index.php?set_language=nl

Ik heb daar ook mijn hosting genomen en mijn domeinnaam laten registreren en ben daar zeer tevreden over. http://www.velorijden.be
Ik heb het Budget Webhosting genomen 1euro per maand 6 euro instelkosten + domeinnaam registratie .be 14,50 euro. Een .nl is goedkoper kan je zien op hun site.
Dus het eerste jaar was dat 32.50 euro. Het volgende jaar 20.50 euro.
Nog nooit enig probleem gehad. De server ligt nooit plat je kan altijd inloggen ftp, php, mysql wordt ondersteunt. Zeer goed heb al andere ervaringen gehad.
Natuurlijk is dit maar een advies van mijn kant U bent volledig vrij

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan