componenten problemen

• Onderwerp starter Onderwerp starter ahbo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ahbo

Gebruiker
Lid geworden
3 mrt 2005
Beste mensen. Ik heb een nieuwe moederbord geinstaleert. Bij het opstarten lijkt er in het begin alles normaal te draaien. Maar op eens en zonder foutmelding slaat de computer telkens af bij het opstarten van besturingssysteem XP (voor geinstaleert hdd) zo wel vanuit de hardschijf als vanuit diskette en cd. Alle veilige opstart opties van xp uitgeprobeerd zonder resultaten. Zelfs via opstart diskettes (meerder keren geprobeerd) gaf er Boot failure aan. Terwijl op andere systeem gewoon werken!!
Nu heb ik mijn oude moederbord weer geinstaleert en blijkt dat mijn cd-en dvd-rom niet meer herkenbaar zijn. Windows kan de drivers niet meer vinden en laden.
Cd- rom wordt wel herkend in de bios, dvd-rom niet.

Waar zo het probleem liggen??

Bij een nieuw moederbord hoor je ook een nieuwe installatie te doen.
Maar tot hoever kom je?
je schrijft dat hij telkens afslaat, heb je wel afstandhoudertjes geplaatst?

Hallo Arie,
Bedankt voor reactie. Maar wat bedoel je precies met afstandhoudertjes. moederbord vast geschroeft met bij behorende schroefjes!!. Alvast bedankt

Trouwens het prbleem met cd/dvd-roms is opgelost.

Laatst bewerkt:
ik bedoel daarmee, dat je moederbord niet direkt tegen je kast aan zit, er zijn afstandhoudertejs in de handel zoddat je mobo geen kortsluiting maakt.

Maar ik denk niet dat dat het probleem is, ik zou toch gaan voor een compleet nieuwe installatie, krijg je wel een bsod (blue screen of death)?
Met een nieuw moederbord is windows zo van de kaart dat deze opnieuw geinstalleerd dient te worden, zeer zeker windows XP..

De afstandhoudertjes zitten achter het moederbord, tussen het moederbord en de montage plaat. Vaak gaan hierin ook de schroefjes om het moederbord vast te zetten.

Dat dacht ik al. bedankt voor hulp. ik zal xp opnieuw instaleren.

Trowens wat zou hier de beste manier om xp te instaleren? moet ik hdd formateren en met opstartdiskette/cd computer opstarten of zijn er ander mogelijkheden?

zorg dat je cd-rom als first boot staat, dan stop je cd erin, start de pc op en volg de aanwijzingen op het scherm.
Het is even opletten, maar je krijgt een keuze om je hd te formateren (partitie als het mogelijk is)

Hi, ik heb je advies op gevolgd maar ik kreeg de cd niet gelezen! het zou kunne dat de cd niet bootabel is. Via opstart diskette (gemaakt via A: rchtermuis,format en systeem bstanden kiezen) maar via dos prompt kan ik geen andere drive benaderen. Wat doe ik fout dan?

opstart diskettes van xp? of van win98
heb jij toevallig je harde schijf als ntfs? Dan kan je met de opstartdiskettes van win98 niet je schijf benaderen. Dit is niet zo'n ramp, maar je moet even f-disken en dan formateren als fat32. Daarna kan je wel installeren

Opstart diskette van Xp zelf. Deze ik heb gemaakt via A:, rechtermuis knop en dan format. vereder option create an ms-dos startup disk.
Mijn hard schijf is wel ntfs. Ik heb geen opstart diskette 98 meer wel van 2000.

Je geeft het zelf al aan, je hebt een ms-dos opstart diskette gemaakt en je harde schijf is ntfs.

Dit werkt niet samen omdat ms-dos de ntfs-schijf niet herkent.

start dus op met je diskette en voer f-disk uit. Let wel op: je bent alles kwijt van data.

Ja inderdaad, niet echt slim van mij kant. Maar nog andere vraag. In de regel als men met een opstart diskette opstart dan wordt er eerste een menu keuzen weergegeven, zoals opstarten met cd-ondersteuning, etc.. maar deze menu krijg ik niet te zien.
Ik heb een fat32 geformateert schijf erin gezet en die wordt meteen herkent door dos. Maar cd-rom niet. Ik moet waarschijnlijk de drive instaleren via een diskette. maar tegenwoordig heb je de drivers alleen op cd's. Hoe moet ik dit oplossen? thanks

we gaan even opnieuw beginnen.
download van bootdisk de juiste opstartdiskette, dit is dus met drivers voor je cdrom-speler.

Het kan gewoon de bootdisk van win98 zijn, vanaf daar moet het toch lukken lijkt mij.
Jouw xp-cd is niet bootable begrijp ik? Anders is het helemaal makkelijk, start op met de cd als first boot, de rest wijst zich vanzelf.

Beste,
Na een tijdje niet achter de computer heb gezeten ivm werk. heb ik het prbleem met andere xp cd geinstaleert. Het liep allemaal soepel en volgens jullie aanbevelingen. Hartelijk dank voor de ondersteuning en tot horens.:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan