computer aan laten staan????

Status
Niet open voor verdere reacties.

bojodo

Gebruiker
Lid geworden
11 jan 2004
Berichten
6
ik vraag mij af kan ik mijn computer dag en nacht gedurende lange tijd aan laten staan of gaat er dan van alles kapot???



bojodo.
 
Mijn pc staat 24/7 aan en ik merk niks van extra slijtage.
Misschien komt dat nog:eek:
Maar dat zien we dan wel weer.
Ik doe dat nu al een jaartje of 2.
Start alleen een x of 2 per week opnieuw op, dat is alles.
 
En dan denken we nog niet aan de servers, die staan dus 24 uur per dag/per week/per jaar aan.
 
Sommige mensen zijn zelfs van mening dat het beter voor de pc is om hem aan te laten staan en daar zit ook wel een logica in. Steeds opnieuw aanzetten/uitzetten slijt meer dan gewoon aan laten staan.
 
Heb je dan niet een gigantische electriciteitsrekening? Ik heb er een stroommeter tussen zitten en die regisstreerd het verbruik in mijn computer kamer. Daar zitten dus alle electrische apparaten op die stroom verbruiken o.a. tv., monitor lampje telefoon e.d. Ik heb het alleen aanstaan als ik in de kamer ben. Ik heb de meter sinds juni verleden jaar en tot op heden is het verbruik al 532 kwh.
 
De monitor kun je natuurlijk uitzetten en voor de rest valt het qua stroomverbruik wel mee hoor.
 
Overdag staan er hier een groot deel 4 aan, 's nachts heel vaak één maar soms twee. Degene die 'snachts heel vaak aanstaat is nu bijna vier jaar oud. Het enige dat is vervangen i.v.m. slijtage is de harde schijf.
 
Dat ie aanstaat wil niet zeggen dat ie veel stroom trekt. het afsluiten en opstarten kosten soms meer stroom dan hem gewoon aan laten staan. Ligt eraan hoeveel tijd er tussen zit natuurlijk...

En die van mij staat ook 24/7 aan met een wekelijkse reboot.
 
Het is zeker niet slecht voor de PC.. de mijne staat al tijden 24/7 aan en 1x in de paar weken een reboot als ie traag loopt o.i.d.

Voorheen had ik een server die 24/7 in een kast stond te blazen.. bloedheet.. en hij werkte gewoon door :D Dus denk niet dat het veel kwaad kan.. zorg wel voor voldoende ventilatie / koeling bij een nieuwe pc.. oude pc's worden geloof ik lang zo heet niet.. en als ze doorfikken.. jammer dan :)
 
Geplaatst door BrEeZeR
zorg wel voor voldoende ventilatie / koeling bij een nieuwe pc.. oude pc's worden geloof ik lang zo heet niet.. en als ze doorfikken.. jammer dan :)
Dat valt me hier ook op. Als ik op een pc van 2,5 oud en één van een half jaar oud beide het zelfde spel speel en ik voel hoeveel warmte er achter wordt uitgeblazen dan is dat een wereld van verschil, terwijl het beide AMD's zijn.
 
Kep hier een linux server staan en de laatste 3 maanden niet eens gereset
 
Op zich zelf maakt het niet uit, bij bedrijven staan die servers ook dag en nacht aan, ik zelf zou het nooit doen.
 
Laatst bewerkt:
bedankt

allemaal hartelijk bedankt,voor de reaktie's over het dag en nacht aan laten staan van de computer,mijn vraag is zo prima beantwoord!!!

henk.
 
Nog ff een aardig artikeltje:

Waarom je je PC niet moet uitzetten

Moet je je PC s'nachts aan laten staan of juist uitzetten? De meningen verschillen, maar volgens de schrijver van dit artikel doe je er verstandig aan om de PC aan te laten staan. Zo is de machine op elk moment beschikbaar en kunnen back-up, anti-virus en spyware verwijder programma's hun werk doen, zonder dat je er last van hebt. De kosten van het continu aan hebben staan van de PC zijn verwaarloosbaar. Het heeft ook een ander voordeel, want als je elke dag de PC aanzet en naar het opstartscherm kijkt, verspil je per jaar 4,9 uur.
Bron: security.nl

Persoonlijk vind ik dit nonsens, als je de pc voor lange tijd niet gebruikt zet ik dat ding uit, zeker in de de zomer qua weer en zo. Updaten doet de pc wel als je deze aanzet, en verspillen van 4,9 uur? Tjee, wat een drama! :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan