Computer assembleren

Status
Niet open voor verdere reacties.

Sixpack

Gebruiker
Lid geworden
5 jun 2006
Beste computer freaks ;D

Ik heb bij diverse computer webwinkels computer onderdelen gekocht om daarmee een (bijna) gloednieuwe computer

te assembleren.
Nu heb ik wel enige ervaring met hardware maar dit keer kom ik er niet uit.
Voordat ik naar een computerwinkel toestap om deze te laten nakijken (wat me weer geld kost) wil ik het via dit forum

eerst proberen met jullie hulp mijn comp toch werkend te krijgen.
De problemen die ik op dit moment tegenkom zijn: ik krijg geen beeld/ geen signaal, kan ook niet in het bios komen, de reset switch doet het niet, de floppyreader

geeft geen teken van leven, geen geluid uit de speaker, en ik weet niet hoe de power LED aan te sluiten op system

panel header.

Wat doet het wel:

De computer lijkt gewoon op te starten, HD draait, DVD speler geeft led lichtje,systeemfan draait, fan op

processorkoeler draait.

Specificaties computer:

Asrock mobo 939Dual-Sata2
AMD Athlon 64 3200+ Venice (S939, 2.0GHz, 512KB, Boxed)
Maxtor DiamondMax 10, 300GB (7200rpm, SATA II, 16MB, NCQ, RoHS)
2 x 1GB PC3200 DDR (TwinMos) DualChannel
Asus GeForce 7600 GT 256MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI ) EN7600GT/SILENT/2DHT/256M
Samsung Syncmaster 930bf

en dat alles in een behuizing van: Antec LifeStyle Sonata II (ATX, 450W, Zwart)

Na check en dubbelcheck heb ik voor zover alles goed aangesloten
de 4 geheugenreepjes zitten goed aangedrukt in de bankjes
de processor zit goed in de socket en de koeler is ook goed op de processor
de pci-e video kaart is goed bevestigd en aangedrukt in het pci-e slot
de 20 en 4 pins power connectors zitten goed op het moederbord bevestigd
ook alle ide , sata en voedingskabeltjes zijn goed en stevig aangesloten.
voeding van 450 watjes moet genoeg zijn

ik twijfel over de stekkertjes (HHLed,PWSitch,RST etc) die zijn aangesloten op de system panel header, ik weet niet of ze goed zitten maar de powerswitch doet het iig wel.
Ik heb ook mijn oude agp videokaart geprobeerd (en die doet het echt wel anders kon ik nu niet typen ;) maar nog steeds geen beeld

Ik heb natuurlijk eerst op dit forum gezocht naar berichten die mijn probleem zouden kunnen oplossen , helaas kwam ik niet tegen wat het kon oplossen.
Als ik maar beeld had en in het bios kon komen dan ben ik al weer een eind geholpen

Afijn enige suggesties zijn welkom :D

heb je onder het mobo wel afstandbusjes geplaatst?
Yup heb ik gedaan, je moet het toch vastschroefen aan je behuizing dat zijn van die messing afstandbusjes

De videokaart moet ook extra stroom krijgen via een stekker (6 pins) anders krijgt deze te weinig stroom en doet hij het zelfs niet...

(doe je dat niet en laat je hem te lang dan aan staan dan kan je VGA kaart kapot gaan en dat is natuurlijk zonde..)

Probeer het eens met één geheugenreepje, kijken of er nu wel iets meer gebeurt.

De videokaart moet ook extra stroom krijgen via een stekker (6 pins) anders krijgt deze te weinig stroom en doet hij het zelfs niet...

(doe je dat niet en laat je hem te lang dan aan staan dan kan je VGA kaart kapot gaan en dat is natuurlijk zonde..)
Dat mijn video kaart kapot gaat is idd het laatste wat ik wil.
Ik zie alleen geen 6 pins ingang die op het video kaartje zou moeten zitten, maar er zit wel iets vreemds bovenop de video kaart, iets waarop iets aangeloten kan worden.
Zie het plaatje midden van de pagina http://www.asus.com/products4.aspx?l1=2&l2=6&l3=271&model=1097&modelmenu=1

Hier zie je rechtsboven een soort connector zitten, maar ik kan hier niets van vinden in de bijgeleverde handleiding ook niet op de site van de fabrikant (asus) zelf, en ik heb geen kabeltje meegeleverd gekregen.
Misschien weet iemand waar het voor dient?

Quote Lange Pier
Probeer het eens met één geheugenreepje, kijken of er nu wel iets meer gebeurt.
Dat zal ik zo ff proberen ;)

Ik heb het nu ook met 1 geheugen reepje geprobeerd maar helaas geen rusultaat :C

Zou alles eerst uitbouwen, met het moederbord op een houten plank, is gemakkelijk voor het insteken van de videokaart.

Je kunt nu tevens de clearpinnen even kortsluiten of de batterij er een minuut of 10 uithalen of de kontakten daarvan even kort te sluiten, uiteraard met de voeding eraf.

Nu opbouwen met alleen proc, reepje geheugen, liefst een pci videokaart, ja zo'n ouwe, en voeding, uiteraard ook een monitor, muis en toetsenbord eraan.

Opstarten d.m.v. de powerswitch pinnen even te kortsluiten op het mobo.

Het is natuurlijk altijd mogelijk dat door een foute geheugenreep, het moederbord is overleden, komt wel vaker voor.

Lange Pier zei:
Zou alles eerst uitbouwen, met het moederbord op een houten plank, is gemakkelijk voor het insteken van de videokaart.

Je kunt nu tevens de clearpinnen even kortsluiten of de batterij er een minuut of 10 uithalen of de kontakten daarvan even kort te sluiten, uiteraard met de voeding eraf.

Nu opbouwen met alleen proc, reepje geheugen, liefst een pci videokaart, ja zo'n ouwe, en voeding, uiteraard ook een monitor, muis en toetsenbord eraan.

Opstarten d.m.v. de powerswitch pinnen even te kortsluiten op het mobo.

Het is natuurlijk altijd mogelijk dat door een foute geheugenreep, het moederbord is overleden, komt wel vaker voor.

Ok update:

Ik heb hem op de pijnbank gelegd, kaal op de plank, geheugen reepje erin en video kaart gemonteerd, voeding aangesloten monitor aangesloten en met de power switch pinnetjes contact gemaakt.
En wonder boven wonder ik krijg beeld , kan in het bios komen en dingen wijzigen.
Ik sluit een HD aan waarop een oude XP installatie staat en hij boot hem gewoon op, ik stop de overige geheugen reepjes bij 2G in totaal en hij blijft werken.

Dus ik denk , mooi nu weer in mijn behuizing bouwen en gaan met die banaan!

Maar nee, in de behuizing krijg ik weer geen beeld, video kaart nog eens goed aan gedrukt, geen beeld.

Ik weet het ff nie tmeer :o :mad:

Je hebt toch wel de schroefbusjes/afstandsbusjes in de backplate in de goede gaatjes zitten? staat meestal op welke er gebruikt moeten worden voor een ATX bord.

Indien het alleen verhogingen zijn, maken dan geen kontakt op de verkeerde plaats(en).

Nog een tip.
Het komt soms voor dat de afstand tussen moederbord en bevestiging van de insteekkaarten een fractie te groot is. Het losschroeven van achterplaat van je videokaart (die schroejes waar je de VGA kabel aan vastzet) kan dan een oplossing zijn (het kan een fractie van een millimeter zijn)

Dank voor jullie hulp! :thumb:

Computer alweer een tijdje geleden toch werkend gekregen :P

Wat was het euvel?
De gloednieuwe antec kast met voeding, de voeding was stuk..of wat dan maar ook.
Ik had een andere voeding geprobeerd en alles liep daarna als een trein en nog steeds.

Groetjes,
Sixpack :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan