Computer besmet met virus, herinstallatie Windows XP lukt niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

esteban

Gebruiker
Lid geworden
26 feb 2005
Hallo,

mijn broertje zijn pc is gecrasht (hij had gesurft zonder antivirus). Nu start hij nog wel op, maar een programma openen duurt ongeveer 10 minuten, zo traag is hij geworden.

Kuisen lukt dus niet meer, dus wilde ik Windows XP herinstalleren.

Ik heb de computer opgestart met de originele Windows-installatiecd, maar de computer opent de cd niet bij het opstarten. Iemand een idee wat ik het best doe?

Bedankt,

Esteban

@BANDIT123
- In Bios Cd als eerste Boot gezet?

Wat bedoel je hiermee?

@oossie

-Gratis online virusscan:

Dit gaat niet, want de computer is onwerkbaar geworden. Herinstallatie is enige overblijvende optie.

Ga naar je Bios meestal met DEL en zet daar je opstart volgorde zo in dat hij de cdrom als eerste gaat starten

Opstarten in veilige modus Shift F8 herhaaldelijk indrukken tijdens opstarten gaat dat wel ?

Bedankt mannen, zal het eens proberen; zal voor morgenochtend zijn, ik laat jullie iets weten.

Cheers,

Esteban

Esteban,

Bandit reageerde op jouw vraag hoe opstarten van cd-rom.
Inmiddels blijkt dat je een virus hebt.
In zo'n geval is het echt zonde om aan een format te beginnen.
Schrijf wel op wat Bandit je heeft geschreven. Je zult het nog wel eens moeten gebruiken.

Wat je allereerst moet proberen is online te gaan scannen. Zie linken van Oossie
Komt er wat uit en kan dit niet verwijderd worden schrijf het dan op. Soms kan iets n.l. niet met een 'lopende' pc totaal verwijderd worden.
Als je dat allemaal gedaan hebt typ je in Google AVG in.
Dit Antivirus-programma installeer je. Het is gratis.

Als er iets niet verwijderd kon worden dan doe je wat Oussie schreef: Start je pc op en druk daarbij regelmatig op de F8 toets. Als het goed is kom je nu in de veilige modus. Het ziet er een beetje vreemd uit. Een simpele uitvoering van Windows.
Start nu AVG en scan nogmaals je pc.

(de veilige modus werkt met een minimaal aantal services en processen)

Laatst bewerkt:
Ewido is goed om trojans op te sporen.
Ook een hele goed maar wel samen met AVG!

Hi,

ik heb ondertussen Windows kunnen herinstalleren (eindelijk). De zaken die in mijn documenten zaten ben ik kwijt (gelukkig stond het meeste op de D-schijf).

Nu moet ik wel alle programma's herinstalleren (ook Office); dat is geen probleem, maar vraagt wel veel tijd.

Scannen lukte niet meer, niet via internet (werkte niet meer) en ook niet via veilige modus. Dan maar the hard way, en is gelukt.

Is het soms mogelijk alle programma's ook op de D te installeren, zodat ze niet meer moeten herinstalleerd worden? Of moet alles op de C?

Ik gebruik Panda als virusscanner.

Thx,

Esteban

Het moet wel kunnen maar dan moet je ook een register bewaren of een image terugzetten.
Bij een format gaat natuurlijk alles weer op blanco.
Bovendien heb ik ontdekt dat er toch weer programma's zijn die altijd eigenwijs doorstomen naar de C:\ Je komt er soms gewoon niet bij.
Ik vond het dus een rommeltje worden

't Is jammer dat je niet even het geduld had om op virussen te scannen.
Eigenlijk begrijp ik het niet. Je broertjes p.c. zonder virusscanner en de jouwe met Panda? Welke heb je nou geformatteerd?

Elisa zei:
Het moet wel kunnen maar dan moet je ook een register bewaren of een image terugzetten.
Bij een format gaat natuurlijk alles weer op blanco.
Bovendien heb ik ontdekt dat er toch weer programma's zijn die altijd eigenwijs doorstomen naar de C:\ Je komt er soms gewoon niet bij.
Ik vond het dus een rommeltje worden

't Is jammer dat je niet even het geduld had om op virussen te scannen.
Eigenlijk begrijp ik het niet. Je broertjes p.c. zonder virusscanner en de jouwe met Panda? Welke heb je nou geformatteerd?

Ik zit even thuis, het is mijn broertjes computer die niet meer werkt. Ik heb de zijne geformatteerd omdat windows repareren niet hielp (driemaal geprobeerd) en een virusscan ook niet meer lukte. Het ding zat werkelijk muurvast (ik heb ook al crashen gehad, maar nooit zo erg).

Nu werkt echter geen enkel programma meer; office is verdwenen, de printer noch de webcam werken nog, het geluid werkt niet meer (in apparaatbeheer zie ik overal gele uitroeptekens en ik kan de drivers niet vinden), alle andere programma's werken niet meer. Het is een zootje, ik heb het echt verprutst :(

ps: op internet raakte ik niet meer, en via veilige modus scannen was al helemaal onmogelijk.

Oh op die manier.
Nee hoor, je hebt het niet verprutst, dat is normaal al die gele vraagtekens. Ga eerst op zoek naar een paar cd's zoals voor de webcam/printer/geluidskaar/videokaart.
Nu loopt alles via Windows drivers.
Als je niets kunt vinden zet dan EverestHome op je broertjes pc en de jouwe dan kun je kijken wat voor een moederbord e.d. er op zit. Plaats dat dan hier.

Dan zoek ik mee voor je.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan