Computer bevriest compleet; oplossing?

Status
Niet open voor verdere reacties.

digbig

Gebruiker
Lid geworden
20 nov 2015
Hallo,

Mijn computer bevriest regelmatig in games (Black ops II), ongeveer rond de tien minuten. Hij bevriest dan compleet, niet alleen het scherm. Ik vermoed dat dit door de hardware komt; met MSI Afterburner (overclockprogramma) ben ik erachter gekomen dat er maar 3 van de 4 cores van mijn processor werken.

Het is een AMD A8-7600 Radeon R7 / 4 cores +6G 3.10 Ghz. Mijn videokaart is een Geforce GTX 960, die ik er later in heb gebouwd. Ook heb ik 2 x 8 GB Ram.

Ik vraag me dus af of ik er goed aan doe een nieuwe processor te kopen (Heb deze op het oog -> http://tweakers.net/pricewatch/412555/amd-athlon-x4-860k-boxed.html ).

Indien jullie denken dat het door iets anders komt, hoor ik dat ook graag.

Alvast bedankt!

Het lijkt er op dat er iets te warm wordt.
Heb je wel voldoende lucht circulatie in je kast.
Heb zelf ook MSI afterburner, wat zegt hij over je temperatuur.
Die van mij geeft geen info over mij CPU.

Wat je kunt proberen is te spelen met je kast open.

Het lijkt er op dat er iets te warm wordt.
Heb je wel voldoende lucht circulatie in je kast.
Heb zelf ook MSI afterburner, wat zegt hij over je temperatuur.
Die van mij geeft geen info over mij CPU.

Wat je kunt proberen is te spelen met je kast open.

Dit zijn twee screenshot van mijn CPU gebruik en GPU temperatuur op ongeveer hetzelfde moment wanneer ik een full hd filmpje start en Black ops 2:

https://gyazo.com/f40070a69fba69907bf2ce6a987670cf
https://gyazo.com/f05d63e319265c1f9aa56c01df810083

De CPU cores zijn hier telkens bijna aan hun max, maar de temperatuur is volgens mij wel ok (stabiliseerde rond de 35 graden).

De videokaart kwam tot de 99 procent gebruik een paar keer, maar ging daar niet overheen waardoor hij niet bevroor. https://gyazo.com/5272449ef682136afdad5bb4cafa84d4

Ik denk dat de computer van 4 cores uit gaat, waardoor 400% gebruik door 3 cores gehaald moet worden wat natuurlijk niet kan, simpel gezegd.

Maar ik kan alleen de temperatuur van de videokaart zien, dus wat je zegt kan nog steeds.

Freezes ontstaan door te warm wordende videogeheugen en daar zit helaas nooit een tempsensor op.

Indien in het bezit van een tafelventilator die gericht op de videokaart met uiteraard de zijkant van de PC eraf om dat eens te testen?
Neem aan dat alles stofvrij is.

Is het aannemelijk dat die VRAM zo snel te heet wordt, terwijl de videokaart zelf maar 35 graden is? Lijkt me slecht van de producent en kan geen klachten vinden, na wat googelen, dat de VRAM snel te heet wordt bij de MSI GTX 960 .
Maar ik kan een ventilator proberen, en indien dat werkt, zijn er ventilators voor de VRAM die ik kan kopen? Want zo'n grote ventilator is ook niet ideaal.

bedankt voor de reacties

En stof is niet het probleem, heb de videokaart ongeveer 6 maanden nu.

Enkele tips

Heb je al geprobeerd te spelen met de kast open.
Vaak is het niet nodig er een fan op te zetten.

let op:
  1. Ik zie nergens dat er maar 3 cores werken.
    Waar haal jij vandaan dat er maar 3 cores van je CPU werken ?
    GPU is grafisch.
  2. Je fan van je grafische kaart staat op auto denk ik.
    Als je hem eens hoger zet, zal ook het VRam meer gekoeld worden.
    desnoods eens maximaal om te zien of daar een probleem zit.
  3. Je kunt eens proberen je core voltage wat op te voeren.
    Dat wil nog wel eens helpen.

Heb je al geprobeerd te spelen met de kast open.
Vaak is het niet nodig er een fan op te zetten.

let op:
  1. Ik zie nergens dat er maar 3 cores werken.
    Waar haal jij vandaan dat er maar 3 cores van je CPU werken ?
    GPU is grafisch.
  2. Je fan van je grafische kaart staat op auto denk ik.
    Als je hem eens hoger zet, zal ook het VRam meer gekoeld worden.
    desnoods eens maximaal om te zien of daar een probleem zit.
  3. Je kunt eens proberen je core voltage wat op te voeren.
    Dat wil nog wel eens helpen.

Uit deze gyazo https://gyazo.com/f40070a69fba69907bf2ce6a987670cf, het bovenste grafiekje loopt de lijn op de 0.
En inderdaad, m'n GPU fan speed staat op 40 % -_- weet niet wat de makers daar voor nut in zagen. Ik zet hem nu om te proberen even op 80. Ik denk dat dit de oplossing is; ik reageer nog wel of dat echt zo is.

Zijn er nog andere instellingen die ik omhoog zou moeten doen zonder te ''overclocken''? Want betere resultaten heb ik niet echt nodig. Zo staan ze nu: https://gyazo.com/26d953d99e180443a5c06907fff373fb.

Alvast bedankt pier en eric :)

Beste digbig,

Denk dat jij toch ook wel ziet dat er 4 grafiekjes zijn. CPU 1-4.
Dat CPU 0 niet bestaat is niet zo vreemd.

Dat ik adviseerde de spanning iets op te voeren heeft niet te maken met overclocken.
Bij overclocken wordt vaak de spanning iets opgevoerd om de hogere frequenties mogelijk te maken.
Alleen de spanning iets opvoeren geeft geen hogere prestaties, alleen soms heeft dat wel effect op de stabiliteit.

Dat je fan automatisch op 40% zou staan vind ik vreemd.
Als je hem op auto zet moet hij vanzelf omhoog gaan bij zwaardere belasting.

Als auto groen is

heb even de PC met MSI kaart opgestart.
In het bijgevoegde plaatje zie je dat de fan harder gaat draaien als hij moet werken.
Helaas moet ik erg veel moeite doen om hem 1 procent harder te laten draaien.
Hij komt met moeite tot 40 graden. Zie de bovenste (de temp van de GPU).
Onderin zie je ook nog de stats van de CPU, maar zo ver had ik nog niet gekeken.
Ik heb maar twee cores.

Bijlagen

• afterburn 02.jpg
    afterburn 02.jpg
    47,9 KB · Weergaven: 32
Beste digbig,

Denk dat jij toch ook wel ziet dat er 4 grafiekjes zijn. CPU 1-4.
Dat CPU 0 niet bestaat is niet zo vreemd.

Dat ik adviseerde de spanning iets op te voeren heeft niet te maken met overclocken.
Bij overclocken wordt vaak de spanning iets opgevoerd om de hogere frequenties mogelijk te maken.
Alleen de spanning iets opvoeren geeft geen hogere prestaties, alleen soms heeft dat wel effect op de stabiliteit.

Dat je fan automatisch op 40% zou staan vind ik vreemd.
Als je hem op auto zet moet hij vanzelf omhoog gaan bij zwaardere belasting.

Het is niet CPU 0 , het is CPU 1 die op 0% staat.
Ik heb het idee dat de pc iets minder vaak beriest, maar nog steeds soms.

Om de situatie nog iets duidelijker te maken,
ook heb ik soms tijdens het spelen dat m'n scherm iets van 3 seconden geen contact heeft en zwart gaat.
Als hij dan weer reageert, is black ops 2 helemaal zwart en moet ik het spel sluiten, maar doet de rest van de pc het goed.

Ook heb ik soms een soort 'lagspikes' van 1-2 seconden.

Dit om het even duidelijk te maken, de enige van deze problemen waar ik het meest last van heb is natuurlijk het bevriezen en misschien worden de andere twee dingen ook opgelost als dat bevriezen is opgelost.

Heb je nog meer ideeën? Want het is niet echt opgelost na de fan speed op 80% te zetten.

Welk OS, laatste drivers geïnstalleerd voor de graka?

Al gekeken via msconfig en opstarten wat er zoal mee opstart en bij services met die voor Microsoft uitgevinkt?

Die freezes is echt de videoram probleem maar lagspikes e.d. worden vaak veroorzaakt door een te hoge aanspraak op de CPU door iets.

Videokaart nog te ruilen?

Sorry afbeelding was wat onduidelijk

Als je zegt dat hij na het bevriezen weer terug komt en Windows het nog steeds doet kijk dan eens wat Afterburner laat zien.
Als je hem detached kun je het venster groter maken. Ben benieuwd wat de grafiek van de temp dan laat zien.

Moet je helaas tegen spreken. Zie afbeelding.

Msi afterburn.jpg

De grafiek van het gebruik is dus te zien onder de tekst.
Had gehoopt dat je in mijn plaatje kon zien dat de eerste "GPU temp", ook te vinden is onder de tekst.
Als de volgorde bij ons het zelfde is staat dus boven CPU 1 een temp. alleen is dat een vreemde waarde.
Of zijn alle temp's 0

Als je zegt dat hij na het bevriezen weer terug komt en Windows het nog steeds doet kijk dan eens wat Afterburner laat zien.
Als je hem detached kun je het venster groter maken. Ben benieuwd wat de grafiek van de temp dan laat zien.

Moet je helaas tegen spreken. Zie afbeelding.

Bekijk bijlage 251833

De grafiek van het gebruik is dus te zien onder de tekst.
Had gehoopt dat je in mijn plaatje kon zien dat de eerste "GPU temp", ook te vinden is onder de tekst.
Als de volgorde bij ons het zelfde is staat dus boven CPU 1 een temp. alleen is dat een vreemde waarde.
Of zijn alle temp's 0

Sorry, had niet door dat de text op de grafiek daaronder sloeg. Mijn fout

Welk OS, laatste drivers geïnstalleerd voor de graka?

Al gekeken via msconfig en opstarten wat er zoal mee opstart en bij services met die voor Microsoft uitgevinkt?

Die freezes is echt de videoram probleem maar lagspikes e.d. worden vaak veroorzaakt door een te hoge aanspraak op de CPU door iets.

Videokaart nog te ruilen?

Bedoel je dat alles wat niet van Microsoft (en van NVIDIA denk ik) beter afgevinkt kan worden? Dat het dus niet opstart?
Denk dat hij op marktplaats nog wel voor 150 euro te verkopen is, grote markt voor, bekende videokaart (gtx 960).
Lijkt me echt raar dat het simpelweg aan de videokaart ligt, het is de vierde op tweakers, dat zegt natuurlijk niet alles
maar het is volgens mij een prima ding.

Heb windows 7 64-bit en heb de drivers net geupdatet.

Beste digbig,

Het gaat er niet om dat je er naast zat, het gaat er om dat je conclusies trekt, zonder goed te checken of het klopt wat je denkt.
Je begint met te stellen dat je denkt een andere processor te kopen en nu wil je al je video kaart op marktplaats zetten.
Het is op dit moment niet duidelijk wat precies het probleem is.
Nvidia zal wel net als AMD wel een tool hebben om je kaart te testen en het resultaat naar hun op te sturen.

Ik vroeg jou om een sceendump te maken van afterburner na zo'n zwart scherm.
Lukt dat niet of denk je dat het geen zin heeft.

En als je denkt dat de kaart niet goed is, overleg met de winkel waar je hem kocht.

Succes.

Zou die afterburner er eens afgooien en kijken hoe het dan gaat.

Zoek maar eens op "Msi afterburner causing driver crash".

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan