Computer bevriest na precies 1 uur

Status
Niet open voor verdere reacties.

paulomaldinie

Gebruiker
Lid geworden
11 jun 2012
Beste Helpmij-forumgebruikers,

Sinds een tijdje loopt mijn computer vast na precies 1 uur. De volgende foutmelding komt in beeld: ''The instruction at 0x referenced memory at 0x. The required data was not placed into memory because of an I/O error status of ox. Click OK to terminate the program.'' Vervolgens is het niet meer mogelijk om iets op de computer aan te klikken en start ie opnieuw op. Het opnieuw opstarten gaat niet zoals normaal en de volgende foutmelding komt in beeld: ''reboot and select proper boot device." Als ik de computer dan reset doet ie het wel weer voor precies een uur.
Wat moet ik doen zodat deze systeemcrash zich niet meer voordoet? Via Google heb ik al een aantal oplossing geprobeerd, maar tevergeefs. Wel heb ik geleerd dat het om een harde schijf probleem gaat. Mijn computer heeft twee harde schijven die zijn aangesloten, 1tje voor data opslag data en op de andere is Windows geïnstalleerd.

Bij voorbaat dank voor de hulp,
mvg Paul

Tijd voor een nieuwe HDD lijkt mij zo...
Hij geeft een I/O error en bij reboot ziet hij de HDD niet...klinkt alsof de pc niet naar de HDD kan schrijven en hem vervolgens ook niet meer kan lezen..
Zou dus als 1e de staat van de HDD controleren d.m.v. bijv. Crystal Disc Info.

Laatst bewerkt:
Wel gek dat het elke keer met 1 uur is. Lijkt wel of er iets ingesteld is waardoor deze HDD niet meer mag werken ;)

Kijk eens alle kabels na, kijk in de bios of de HDD wel herkend wordt (als deze dus niets meer kan).
Haal hem eens los en zet de kabel op een andere sata poort.

Dank voor de snelle reacties! Ik ga er vanavond even een paar uurtjes mee aan de slag en zal laten weten of het geluk is of niet.

Dag, Schakel in Windows en in de BIOS "Power Management" eens uit en ook de screensaver. Er lijkt iets mis te zijn met het in standby of slaapstand gaan. Het zou mooi zijn wanneer we dat zouden kunnen uitsluiten. De BIOS of Setup heeft wel een fouten door een batterij die is gewisseld. Staat de systeem tijd en datum nog goed? bij twijfel mag je de Standaard Waarden van de Bios selecteren. Geef Windows deze opdracht om zich zelf te controleren: sfc /scannow en denk aan de spatie. Bij gebreken in beveiligde systeem bestanden wordt er gevraagd om de Windows installatie schijf.

Na een avondje proberen is het niet gelukt om de computer te repareren.
Ik ben begonnen met het programma crystal disk info te downloaden en te kijken of de HDD kapot waren. Het programma gaf aan dat ze beiden healthy waren en er niets aan de hand was. Vervolgens heb ik alle kabels nageken en gecheckt of beide HDD's herkend werden. Dit was het geval. Toen heb ik de link van dorado gebruikt en alle stappen gevolgd die ik kon doen, alleen ook dit leverde niets concreets op.
Toen heb ik een sfc /scannow analyse uitgevoerd en hieruit bleek dat windows resource protection een aantal corrupte files vond, maar hier kon ik op het moment vrij weinig meedoen. De tijd en datum staan trouwens correct ingesteld.
Daarna besloot ik om windows helemaal terug te zetten naar de fabriekinstellingen, maar ook dat was niet te doen omdat ik geen windows cd-rom/bootable usb stick met een versie van windows tot mijn beschikking heb.
Voor het overzicht heb ik de tweede harde schijf losgekoppeld en de harde schijf van waaruit windows boot wel aangelaten.

Wat nu?

Groetjes Paul

Laatst bewerkt:
Je hebt Energiebeheer en Power Management nog niet uitgezet. Deze zaken staan bij Persoonlijke Instellingen en in de BIOS. Hier zou je moeten selecteren dat de computer nooit in Stand By gaat en ook niet in Slaapstand. In de BIOS schakel je Advanced Power Management uit. Binnen Windows kies je ook ervoor om geen screensaver te gebruiken.

Ik begrijp niet waarom je denkt aan een harde schijf probleem.

Misschien is er iets wat opstart na een uur, dat kan een programma zijn wat wil updaten. Weet je niet iets wat je voorafgaand geïnstalleerd hebt? Een systeem herstelpunt van Windows gebruiken is ook geen optie?

Kijk in de logboeken van Windows bij de tijdstippen dat de computer vast liep. Omdat de Bios moeilijk doet over de bootschijf (''reboot and select proper boot device" melding) ga ik denken dat misschien de BIOS batterij leeg aan het raken is.

Als iets probeert om de Setup te veranderen dan is dat misschien een programma wat je kan vinden door een complete lijst op te laten stellen van opgestarte programma's door AutoRuns. Malware en spyware kan je zo ook ontdekken maar het is wel nodig om de onbekende namen te zoeken met Google. Verder: als je zonder programma's kan, zoals updaters en indexeerders of driver zoekers dan houdt dat minder risico in en een computer die het makkelijker heeft.

Je hebt niet toevallig een uitprobeer versie van een programma dat er na een uur mee stopt? Is er een Windows update die telkens terug komt in de lijst wanneer je handmatig naar updates zoekt? Meer kan ik niet bedenken. Succes

Ik begrijp niet waarom je denkt aan een harde schijf probleem.

Misschien is er iets wat opstart na een uur, dat kan een programma zijn wat wil updaten.
Daar dacht ik ook gelijk aan. Is er iets wat precies na een uur opstart of uitgaat of........

Dat je Energiebeheer en Power Management moet uitzetten om te kijken of dat helpt, was een goede tip. Het ligt naar mijn idee niet aan je HDD.

Laatst bewerkt:
Laten we eens kijken naar de taakplanner wat er na een uur opstart.

Open Kladblok. Klik op Start → Alle Programma's → Bureau-Accessoires → Kladblok.
Kopieer onderstaande code:
@ECHO OFF
IF EXIST %UserProfile%\desktop\schtasks.log DEL %UserProfile%\desktop\schtasks.log
ECHO Overzicht taken taakplanner Windows > %UserProfile%\desktop\schtasks.log
schtasks /query /v /fo LIST >> %UserProfile%\desktop\schtasks.log
START notepad %UserProfile%\desktop\schtasks.log

Ga naar Bestand - Opslaan als.
Bij "Opslaan in" kies je: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:taakplannerlog.bat.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Alle bestanden (*.*).
Klik op de knop Opslaan. Rechtsklik → taakplannerlog.batAls administrator uitvoeren

De kans dat dit een HD-probleem is is groot. Dat een tooltje als Crystal disc desondanks aangeeft dat er niets mis is met de HD terwijl het toch een HD-probleem is heb ik eerder meegemaakt.
Dat de sfc scannow aangeeft dat er corrupted files zijn is ook een aanwijzing dat we hier met een falende hd te maken hebben (of een falende HD-controler).
Dat dat iedere keer na een uur is kan heel goed, bijvoorbeeld omdat dan het virtual storage een bepaalde plek op de HD heeft bereikt.

Laat windows eens een checkdisk uitvoeren op beide HD's. Als daar bad spots gevonden worden is het duidelijk dat het de HD is.

Wat ook geprobeerd kan worden is om het virtual storage uit te zetten en kijk of dan nog steeds na een uur dit probleem optreedt. Als het dan ineens niet meer voorkomt is het duidelijk dat het een HD-probleem is.

Beste allemaal,

Ik heb Windows opnieuw geïnstalleerd op de C: schijf en daarna alle drivers geupdate via driverbooster.
Vervolgens heb ik de computer opnieuw opgestart en een uur gewacht. Helaas, maar de computer bevroor weer. Zelfs wat sneller had ik het idee.
Dorado, ik heb jouw tip geprobeerd en kreeg een groot kladblok bestand waar ik niet heel veel wijzer van werd. Het enige wat mij opviel was deze taak, aangezien die na een uur start

HostName: PAUL-PC
TaskName: \Microsoft\Windows\Active Directory Rights Management Services Client\AD RMS Rights Policy Template Management (Automated)
Next Run Time: Disabled
Status:
Logon Mode: Interactive/Background
Last Run Time: N/A
Last Result: 1
Author: Microsoft Corporation
Task To Run: COM handler
Start In: N/A
Comment: Updates the AD RMS rights policy templates for the user. This job does not provide a credential prompt if authentication to the template distribution web service on the server fails. In this case, it fails silently.
Scheduled Task State: Disabled
Idle Time: Disabled
Power Management:
Run As User: Everyone
Delete Task If Not Rescheduled: Disabled
Stop Task If Runs X Hours and X Mins: 01:00:00
Schedule: Scheduling data is not available in this format.
Schedule Type: At logon time
Start Time: N/A
Start Date: N/A
End Date: N/A
Days: N/A
Months: N/A
Repeat: Every: N/A
Repeat: Until: Time: N/A
Repeat: Until: Duration: N/A
Repeat: Stop If Still Running: N/A

Dan nog een vraagje voor Srpchulp, hoe moet ik een checkdisk precies uitvoeren?
Edit: ik heb de virtual storage uitgezet via 'user acount control settings' en nog steeds viel de computer na een uur uit.

Wat te doen?
Hartelijk dank voor de hulp alvast

Laatst bewerkt:
Stop Task If Runs X Hours and X Mins: 01:00:00
Er staat niet dat deze taak elk uur uitgevoerd wordt, maar dat het stopt na een uur. Wellicht bedoel je een andere taak?

Open een opdrachtprompt als Administrator en type vervolgens : chkdsk /f en druk enter.
Waarschijnlijk moet je rebooten en wordt de controle voor starten van Windows uitgevoerd.

Ik heb de checkdisk net uitgevoerd, maar was niet fysiek bij mijn computer en hij starte het bureablad gewoon op. Dus vanavond zal ik het nog een keer doen en er bij blijven.
Verder heb ik nu wel mijn harde schijf, waarop windows geinstalleerd stond, losgekoppeld en op mijn andere harde schijf windows opnieuw geinstalleerd. Hopelijk heeft dit effect.
Updates volgen vanavond.

Het was inderdaad de oplossing voor het probleem. Toen ik de ene harde schijf had losgekoppeld en windows op de andere harde schijf had geinstalleerd, crashte de computer niet meer. Waarschijnlijk was de harde schijf dus kapot. Hartelijk dank voor de tips en hulp en voor mensen die hetzelfde probleem hebben; veel succes!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan