computer blaast als een gek bij gamen

Status
Niet open voor verdere reacties.

PimGroenendijk

Gebruiker
Lid geworden
14 apr 2011
Hallo leden,

mijn computer blaast enorm bij het opstarten van een spel. En dat gebeurd ook opeens weer. Mijn pc blaast altijd eigenlijk wel, maar dan zeurt het alleen. Nu loopt het echt te janken. Bij het spelen voel ik m'n bureau trillen. Ik heb niet veel verstand van PCs, maar ik heb de CPU (volgens mij heet het zo) voorzichtig gestopt en ben erachter gekomen dat dit de boosdoener is. (het middelste ventilatortje)

Graag zou ik willen weten wat ik via mijn computer en letterlijk IN de computer kan doen om dit probleem grotendeels te verhelpen. Ik heb het taakbeheer al geopend en alle onbelangrijke .exe programma's gestopt, maar daar ligt ook niet het probleem. Ik heb het programma Everest dus ik kan, indien dat gewenst, jullie informatie van de PC en CPU etc. geven.

Alvast bedankt.

heb je de fan gestopt toen de pc aan stond of?? dit is namelijk niet erg goed.. maar ik heb het hier ook hoor de mijne heeft ook echt een irritant geluid maar ben aan het sparen voor iets dus ik wil geen nieuwe koeler kopen.. is dit al vanaf het eerste moment dat je de pc hebt of is dit sinds pas? als dit sinds pas is zou ik overwegen een nieuwe koeler te installeren.

Tja, lastig te constateren. Mijn computer was eerst een pc voor de woonkamer (gezamenlijke computer, zelden gebruikt). Ik had een oude pc eerst, dus wiselde ik hem in voor de huiskamer computer. En zoals ik al aangaf, eerst zeurde het ventilatortje (dus zachtjes brommen, valt te negeren) en nu tiert-tie als een gek. Ik geloof dat het met de temparatuur van m'n kamer ligt. Het was vandaag erg warm buiten en zeker in m'n kamer. Of heeft dat er niets mee te maken? :confused:

Ja, ik heb m'n pc schoongemaakt.

Er volgt nog een speccy uitslag met temperatuur.

Vriendelijk bedankt voor de reacties overigens.

oke nu wachten op de temp ;) daar light het vast aan. heb je hem overgelockt meschien?

tijdens het gamen.jpg

zonder gamen.png

Zonder gamen 55-58

Tijdens gamen 64-66

Of kijk ik nu verkeerd.

@pascal, Ik weet niet wat je bedoelt met overgelockt. Zou je dat even kort kunnen uitleggen of zal ik Google even raadplegen? :)

Laatst bewerkt:
Stel, je hebt een Pentium 4 2,6 Ghz en een Pentium 4 2,8 Ghz. De fabrikant produceert alleen maar de 2,8 Ghz modellen, maar de 2,6 Ghz draait langzamer van de fabriek uit. Hij kán echter wel draaien op 2,8 Ghz. Met overklokken maak je daar gebruik van. Natuurlijk geld dit niet voor elke processor, de buffer verschilt nogal per model. In feite kan je een processor zover opvoeren als je wilt, maar er zijn een aantal ogen en haken. De warmte is erg belangrijk, dit is de grootste vijand van een computer. Je moet altijd zorgen voor een goede koeling, zeker als je gaat overklokken. Verder is er ook een grens, aan wat je moederbord en je andere hardware kunnen hebben. Als je je processor opvoert wil ie namelijk ook meer stroom, maar dat kan het moederbord niet aan. Dit zijn allemaal factoren waar je rekening mee moet houden.
bron: http://www.techzine.nl/tweaks/333/processor-overklokken.html effe effe google gedaan:P maarja em kan je meschien een foto laten zien van je pc want de temp is gewoon goed , ik zal morgen kijken of je in de bios wat kan instellen

bron: meschien een foto laten zien van je pc want de temp is gewoon goed , ik zal morgen kijken of je in de bios wat kan instellen

Ik heb nu wel een idee wat er met overgelockt word bedoeld. Wil je dat ik een foto van mijn Pc maak als in buitenkant, binnenkant en alle overige kanten ?

Hoe kan de temp. goed zijn? Zodra het in 60 komt gaat m'n speccy op rood.
Ja, laten we het morgen eens rustig uitvogelen zonder overlocking te riskeren. :thumb:

Nee overlocken kan niet zomaar gebeuren dat moet je echt willen door middel van dingen in stellen dus daar hoe je je geen zorgen over te maken. ik wil wel eens zien hoe je koeler er uit ziet en ik wil ook even je bios weten dus bij speccy bestand keizen en dan publiceren en dat even hier plakken die link. er zijn twee dingen hoe we hoop ik het kunnen oplossen:
1. nieuwe koeling (denk het beste)
2. meschien in de bios iets aanpassen.

Was dit voldoende informatie? bent u nu in staat te constateren wat het probleem is en hoe ik het kan verhelpen?

sorry voor late reactie ik heb zelf pannen.
.denk dat het een nieuwe fan word... want verder ziet alles er goed uit.
dan moet je even goed zoeken op internet naar een nieuwe zou aan de motor kunnen liggen OF je kan het instellen in de bios de snelhijd maar wees gerust ik zoek morgen even verdergr pascal

Wat voor fan moet ik halen? En hoe zet ik die fan erin plaatsen?? Nog beter, ik weet niet eens hoe ik in de bios kom en wat ik moet wijzigen.

ps. Zou een programma als Speedfan misschien helpen? Of is dat ook een risico?

Laatst bewerkt:
Je zou dat programmatje kunnen gebruiken, in de bios kom je bij het opstart scherm van je computer heel veel op f2 of del kunnen drukken :P hangt af van je pc. succes

1. Ik snap het programma speedfan niet. En het ventilatortje ratelt nu ook en draait nog erger. Maar ik heb niks ingesteld in speedfan ik heb het programma verwijderd.
2. Het metalen achter de CPU fan wordt wel heel erg warm. Kan het aan de temparatuur van binnen liggen? Want het is echt benauwd hier. Het gaat zelfs tekeer als ik op internet ga.
3. Ik weet niet hoe ik mijn koeler los kan koppelen, het staat nergens op internet en mijn fan heeft geen schroefjes..

Probleem opgelost.

Simpelweg perslucht goed inspuiten en het stof vliegt eruit. Nu heb ik geen last meer. We dachten allemaal weer eens veel te moeilijk.

Lol@ babyolie aquarium

Helaas zat ik er naast. Hij draait nu weer als een malle. Ik denk dat ik een nieuwe fan ga aanschaffen. Kan het ook aan de pasta liggen?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan