Overclocken kan in het stuurprogramma voor de grafische kaart en de processor kan dergelijke functies hebben in de BIOS of Setup. Controleer dat dus in beide.
Er zal echt wel wat aan de hand zijn dus ik verwacht een probleem met stof wat zich heeft opgehoopt. Hierdoor kan de warmte niet weg en door stof op de rotor bladen of het koelelement wordt er ook niet meer goed geblazen. Vooral de ventilator op de grafische kaart is al snel niet meer schoon genoeg omdat deze zo klein is. Veel fabrikanten smeren maar wat met de koelpasta, daardoor zit er soms een uitgedroogde kluit onder het koel element en niet eens goed recht. Koelpasta hoort zo dun te worden aangebracht dat het alleen de krasjes en oneffenheden in het metaal opvult. Fabrikanten willen echter graag dat je een paar jaar eerder een nieuwe computer aanschaft. Nogmaals: de temperatuur sensoren werken vaak niet en laten standaard waarden aflezen. Daar heb je dus meestal niets aan. Nogmaals mijn advies om te kijken of er verbetering optreedt met een tafelventilator op de kast gericht. Stof zal echt wel de oorzaak zijn want computers zijn stofzuigers en je zal van tijd tot tijd de zaak moeten loshalen om schoon te maken, begin bij waar je gemakkelijk bij kan. Als niets helpt dan kan je de plaatsing van de processor misschien uitsluiten door eerst de kast goed te koelen met een tafel ventilator. Uiteindelijk zal de processor dus ook los moeten maar dat is niet altijd gemakkelijk en deze zitten wel eens vast met tweezijdig klevend plakband, waar anders koelpasta zit, dan is het koelelement eigenlijk niet los te maken en het grendeltje van de processor ook niet meer te bereiken. Daar moet je dus opgeven maar dan kan uitdrogende koelpasta het probleem niet zijn.
Je zou moeten kijken welke ventilator hard draait. Wat ik wel eens doe dat is voelen met de vinger op het midden van de fan. Als die dan iets langzamer gaat dan hoor je het verschil. De grafische kaarten van mij draaien vaak maximaal tot dat Windows de drivers heeft geladen maar ik neem aan dat dit bij jou dan niet zo is.
Grafische kaarten worden zo ontworpen dat de ventilator maximaal hard blaast bij temperatuur overschrijding. Daarom zal het deze ventilator wel zijn en je zou moeten kunnen horen dat het een jankend geluid is want deze zijn veel kleiner. Kijk dus in het stuurprogramma of installeer deze nog en verlaag de prestaties (meestal is er ook een schuifbalk dat je laat kiezen tussen snelheid en kwaliteit). Haal de kaart even uit de (uitgeschakelde) computer na het grendeltje, bij het achterste van de sleuf, los te schuiven of even iets naar achteren te buigen. Maak alles dan voorzichtig stofvrij.
In de BIOS kunnen verschillende opties van de CPU fan ingesteld worden dus dat kan je beter opzoeken met Google wanneer je niet zeker bent. In ieder geval, wanneer uiteindelijk blijkt dat de ventilator van de processor niet goed werkt en een andere helpt niet, dan kan je de snelheid in de BIOS op Maximaal instellen en een klein kastje met een knopje (weerstandje) tussen het stekkertje en de kabel aansluiten om precies de snelheid te bepalen. De snelheid is dan niet automatisch meer. Deze instelling kan ook dienen om uit te vinden welke ventilator ineens verschil geeft want harder dan maximaal kan de CPU fan niet draaien. Bijvoorbeeld: In de BIOS (Setup) > Hardware Monitor < CPU Q-Fan Function "Enabled" en CPU Q-Fan Mode "Turbo."