Computer blijft hangen bij opstart als externe HD aanstaat

Status
Niet open voor verdere reacties.

bootcover

Gebruiker
Lid geworden
26 sep 2002
Zit met hetvolgende probleem.

Heb op mijn computer (windows xp home sp2) 2 externe Freecom HD's zitten en daar geen problemen mee, 1 van 80 en 1 van 160 GB
Nu heb ik de kleinste eraf gegooid en deze vervangen door een Lacie 750 GB externe schijf, werkt prima maar als deze aanstaat en ik start de computer op of ik doe een herstart dan blijft de computer hangen, bij de melding waar staat dat je op DEL kunt drukken om de bios op te roepen.
Dit scherm zie ik normaal altijd en na een seconde of 2 start de computer dan gewoon door, maar met de externe schijf aan blijft deze hangen bij die melding.
Ik heb, met de schijf uit, in de bios al rondgesnuffeld, maar kan daar niet een optie vinden waar ik wat mee kan.
Als de schijf aanstaat en ik klik op DEL dan kan ik niet in de bios komen, ik krijg snel wat meldingen op het scherm en dan blijft de zaak weer hangen.

Gisteren met een maat van me gesproken en die blijkt hetzelfde probleem te hebben met een Freecom schijf, het ligt dus niet aan het merk, maar waar wel aan....... ?

Je pc zal blijkbaar proberen op te starten vanaf de externe schijf (wat dus niet lukt). Verander daarom je de BIOS de boot volgorde van je apparaten, naar het gene wat voor jou handig is.

Je pc zal blijkbaar proberen op te starten vanaf de externe schijf (wat dus niet lukt). Verander daarom je de BIOS de boot volgorde van je apparaten, naar het gene wat voor jou handig is.

Dat heb ik dus al gedaan, ik kan met de schijf aan niet in de bios komen, met de schijf uit wel.
Als ik dan naar de opstartvolgorde kijk staat daar de externe schijf niet in het rijtje, hij kan er dus ook niet vanop starten.

Waar staat de USB in dat lijstje ? Want je externe HD zal niet expliciet genoemd worden.

Helaas nog geen oplossing mogen krijgen, zelfs Lacie stuurd geen antwoord op mijn vraag, beetje sneu dat zels het bedrijf geen reactie geeft :(

Als ik mijn USB-stick erin laat zitten wil windows ook van de stick opstarten (wat uiteraard niet gaat), dus dat komt ongeveer op hetzelfde neer. Maar anders zal ik het ook nog eens proberen met mijn eigen externe HD (Coolermaster X-craft behuizing met Hitachi schijf).

Heb het geprobeerd, maar mijn externe HD wordt tijdens het opstarten opgemerkt als zijnde een externe schijf. Mijn notebook start dan ook geheel normaal op.
Met een USB-Stick wil het echter niet omdat die gezien wordt als een Boot-device. Dus ik denk dat je het daar ergens gezocht moet worden.

Ik heb hetzelfde probleem met een Lacie en ook Western Digital externe harde schijf. Is 1 van deze externe schijven aangesloten wanneer ik de computer opstart dat stopt Windows XP met opstarten bij het eerste zwarte scherm met witte letters.

Indien er een stick in de USB-poort zit, heb ik daar geen last van en verloopt de start zonder problemen.

Albert

Ik heb nadat ik een Lacie harde schijf heb geplaatst het zelfde probleem windows start ook niet op. Indien ik nu de stekker van de USB uittrek start windows weer op. Als ik nu mijn computer(Packard-bell) afsluit en enkele minuten later hem terug opstart start windows gewoon op.

Vervelend hé en niemand schijnt te weten hoe dat komt.
Ik heb nu ook een grote externe harde schijf van Western Digital = zelfde probleem.
Ik kan de schijf niet permanent via USB met mijn computer verbinden anders wil hij niet opstarten.
Het ligt dus niet aan het merk.
En... een USB-stick zelfs tot 8 GB zorgt niet voor dat probleem; Windows XP start gewoon op.

opstart windows en harde schijf

Klopt volledig ik heb ook een memorie stick van 8MG en die werkt zonder problemen ook tijdens het opstarten. Bedankt voor het antwoord

opstart windows met ex HD schijnbaar opgelost

Heb alle software die de firma (LaCie)op de HD Lacie heeft geplaatst verplaatst naar interne HD zodat er enkel de Backup's nog op deze schijf staan. Wonder boven wonder Windows start normaal op.

heb dit probleem ook gehad ..
na de crash van een externe hd, heb ik een nieuwe gehaald van1TB

en iedere keer bleef hij hangen met opstarten als de schijf aanstond
en met schijf uit ging het probleemloos ...

in de bios alles nagekeken, en usb als opstart mogenlijkheid uitgeschakeld
dit bleek ook niet de juiste oplossing ?

om onverklaarbare rede start pc nu wel door
maar duuuuuuuurt erg lang
heb er nog geen goede oplossing voor gevonden
dus zet de schijf maar uit met her/opstarten

wat me wel opvalt is dat ik dit probleem met mijn vorige schijf niet had ~!!
dit was een 500gig schijfje, en deze tB

Groeten
Doc

Ik had dat probleem ook.

Usb legacy mode moet op disabled staan, dan blijft bios niet meer hangen als een externe harde schijf is aangesloten.

Dit topic is een aantal jaren oud dus waarschijnlijk is het wel in orde nu.
Misschien hebben andere bezoekers wat aan je tip.

Ik zet er nu wel een slot op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan