Computer blijft hangen in bios ???

Status
Niet open voor verdere reacties.

pierre3902

Gebruiker
Lid geworden
24 nov 2011
Goede avond,
mijn computer liep uitstekend met windows 10. (Medion AKOYA P2220 D (MD 8802)
Ik had er af moeten blijven.:evil:
Met Easeus heb ik mijn c-partitie van 850 GB kleiner gemaakt, bij het uitvoeren hiervan startte hij op om naar Easeus te gaan , maar hij bleef hangen in de BIOS (Aptio Setup Utillity).
Welke Boot ik ook verander, hij gaat niet verder dan de Bios.
Hoe krijg ik hem weer aan het praten.
mvg.
Pierre:o

Probeer de Windows DVD er eens in te stoppen en dan de herstelprocedure te starten na het opstarten vanaf de DVD.

Kipje,
welke boot ik ook gebruik, dvd-speler-hard disk-usb, etc , hij komt in de bios
en blijft daar staan, de volgende stap zou een van de boot-opstarts zijn, maar daar
komt hij niet aan toe.
Pierre

Hij start dus op in de Bios, ik kan gewoon wijzingen aanbrengen in de Bios,
alleen reageert hij daarop niet, bij het opnieuw opstarten komt de bios weer op het scherm.
Omdat er waarschijnlijk iets gebeurt is met de harddisk (Easeus), zal ik die proberen te verwisselen.

Harde schijf losgekoppeld, bios geboot naar DVD/CD, windows opstart schijf geplaatst, opnieuw opgestart, dvd begint te
draaien, maar op het scherm komt de bios weer tevoorschijn, zoals altijd.
Ik ga nu slapen, de computer al vele malen van de 220 volt afgehaald voor een eventuele bios reset, morgen de batterij op het moederbord
verwijderen, zodat ik zeker weet, dat de bios is gereset.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gevonden op het net:
1/ Select the Boot menu in the Aptio setup utility, select 'Launch CSM' and change to enable
2/ Select the Security menu n the Aptio setup utility, select 'secure Boot Control' and change to disable
3/ Select Save & Exit and press 'yes'
4/ Hold down the power button until the unit switches power off completely
5/ Switch back on and continually press the F9 button for about ten seconds; this should now allow the unit to boot up into the Windows Recovery menu
6/ Select 'Advanced Start Up' and wait until the recovery menu appears
7/ Select ' Advanced Options'
8/ Select 'System Restore' and select a date prior to when the problem occured

System Restore worked perfectly for me; good luck

batterij op moederbord eruit gehaald en weer geplaatst.
het euvel bleef bestaan.
Scrapheap,
dat had ik ook al gevonden in Google, alleen was dat een bios van april 2013.
ik heb een bios van augustus 2015 in mijn bootmenu staan geen CSM etc.
ik heb in mijn bootmenu:
bootup numlock state
Quiet boot
boot option priorities.
cd/dvd- .....usb key- .....usb cd/dvd- ......harddisk- ......usb lan en network.
dat is alles wat er in mijn bootmenu staat, ik heb dan bootoption 1 t/m 6 in welke volgorde de cp op moet starten.
usb key is waarschijnlijk het opstarten vanaf een usb???
usb lan en usb cd/dvd ik weet niet wat de bedoeling daarvan is.
Groetjes,
Pierre

Ik zou er een mailtje naar de BIOS-maker aan wagen, niet geschoten....:rolleyes:
Op dit moment zie ik even geen andere oplossing die jou verder helpt...:o

Indien je naar de UEFI wordt gestuurd dan is er iets niet goed geconfigureerd daarin.
Het is een UEFI dus je zult op moeten starten met een UEFI bootdevice.

Start eens op en trommel regelmatig op F8, F11 en F12 om in het bios boot menu te komen, staat daar dan een UEFI DVD station?

Had je met het aanpassen van de partitie grootte ook nog andere dingen aangepast?
Zou gewoon moeten kunnen.

Indien die DVD wil opstarten, probeer het ook eens met de Minitool CD om die partities te bekijken indien de boot repair v.a. de installatie DVD niet werkt.
http://www.partitionwizard.com/partition-wizard-bootable-cd.html

ik heb de harde schijf eruit gehaald en deze helemaal gecontroleerd en geformatteerd.
Deze In een andere computer geplaatst en hij is helemaal oké, geen fouten/geen beschadigde blocks, ik kan er normaal mee werken.
Ik heb een C-schijf (boot-HD) van een andere goede computer geplaatst in de foute computer, ...opgestart en de bios komt weer tevoorschijn.
in de sata-configuration van de bios staat de nieuwe Hd. wel aangegeven.
wanneer ik een boot abele DVD in de dvd-speler plaats, het bootmenu van de first boot in de bios op dvd/cd zet, dan hoor ik de dvd wel starten, maar
het bios scherm komt weer tevoorschijn.
Lange Pier,
regelmatig op F8, F11 en F12 slaan helpt niet, heb delete ook geprobeerd, geen verandering en ik hoef niet in het bios boot menu te komen, ... daar sta ik iedere keer in, ik kan ook veranderingen in de bios aanbrengen, alleen worden die niet uitgevoerd.
staat daar dan een UEFI DVD station?, ik heb de gehele bios
doorlopen, maar ik zie nergens UEFI staan.
Had je met het aanpassen van de partitie grootte ook nog andere dingen aangepast?
neen vond de c-schijf van 1 terra te groot, dus heb ik die gehalveerd, daarna op Apply gedrukt, de computer startte opnieuw op, hoefde volgens mij niet en kwam terug in het bios-scherm.
Ik begin er een beetje moedeloos van te worden.
Pierre

Lange Pier,
ik heb toch nog iets gevonden in de bios, omdat ik nu in de kaders apart ben gaan zoeken.
bij avanced staat:
os configuration
Launch CSM =disabled
Boot option filter=UEFI only
beide instellingen zijn niet geactiveerd, je kunt ze dus niet veranderen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Je moet dus een opstartbare usb-stick maken met een UEFI-boot...dan kan met Rufus, geweldige tool..

Easeus maakt blijkbaar een opstart tool aan om de partitie te verkleinen en heeft daarbij de UEFI blijkbaar beschadigd?
Laad voor de zekerheid naast het verwijderen vd batterij nog de default instellingen vh bios.

Je schreef:
Ik had er af moeten blijven.
Had gekund... maar dan zou je nooit meer wat kunnen doen.. lijkt me niet de bedoeling.
Ik zou of de standaard Windows 10 tool gebruiken om te resizen of ik zou vanaf usb opstarten met bijv mintool om dat te doen.
Tools die een tijdelijke opstart creëren... dat kan natuurlijk alleen maar als ze effe toegang krijgen tot het boot deel, daar waar UEFI tegenwoordig ook erg belangrijk is.... en dat zou ik liever vermijden.. vermoedelijk is toen het probleem ontstaan.

Scrapheap,
ik heb de rufus tool reeds in mijn bezit, ook had ik al geprobeerd om met de usb (rufus) stick , waarop windows 10,
op te starten, maar dat lukte niet, hij start (komt) in de bios en gaat niet verder, daarom doet de Dvd/Cd ook niets.
Mijn bericht was, dat de CP bleef hangen in de Bios, ... dat had eigenlijk moeten zijn:
Mijn computer start op in de Bios en gaat niet verder.
Het is precies hetzelfde scherm als ik voorheen bij het opstarten DELETE in bleef drukken, dan kwam ik ook in de Bios om iets te veranderen, nu gebeurt er precies hetzelfde, ondanks dat ik niet op DELETE druk, alleen gebeurt er verder niets als ik op F10 druk (veranderingen bios saven en opnieuw opstarten)
Andre@home,
je schreef:
verwijderen v.d. batterij laad nog de default instellingen v.h. bios.
moet er de batterij dan uitblijven, bij het opstarten, dan gebeurt er waarschijnlijk niets, omdat de bios niet werkt.??
die default instellingen moet ik zoeken in een van de kaders van het bios???

ik hoef niet in het bios boot menu te komen, ... daar sta ik iedere keer in, ik kan ook veranderingen in de bios aanbrengen
Dat zijn 2 dingen, UEFI/bios setup en de Bios Boot Selector of Bios Boot Options, Medion gebruikt MSI borden en dan zou het F11 of F12 kunnen zijn.
http://www.isunshare.com/windows-password/how-to-set-your-computer-to-boot-from-usb-drive.html

Overigens kun je in de UEFI/bios aangeven waarvan er moet worden opgestart dus dan dien je wel in de bios te komen, met een stick dient die ook in een USB slot te zitten.

ik heb de bios doorlopen en daar zie ik vier mogelijkheden om de default instellingen van
mijn bios te resetten, omdat dat de enige mogelijkheid is, welke ik nog niet heb uitgevoerd.

bij Avanced:
f2=previous values
f3=optimized defaults
bij Save and Exit:
restore defaults
restore user defaults

ikzelf vermoed RESTORE DEFAULTS,
maar ik weet het niet zeker ?????
Misschien moet ik wel alle vier mogelijkheden uitproberen!!!!
Wie weet het zeker???

Ik heb alle vier de mogelijkheden uitgeprobeerd, aangeklikt-geactiveerd en F10 gebruikt.
Geen resultaat/verandering.
Hij start gewoon in de Bios op, alsof ik bij het opstarten constant op DELETE heb gedrukt.
Ik heb er een nieuwe HD in geplaatst, een opstart DVD in Cd-ROM geplaatst, ik hoor de DVD opstarten met
draaien, maar even daarna komt het Bios. scherm weer tevoorschijn.:evil:
In de Bios is de nieuwe HD en Cd-ROM aanwezig.
Heeft iemand op dit forum nog andere suggesties voor mij, anders moet
ik hem naar de computer-boer brengen.
Dit is mij in die 17 jaar, dat ik met computers werk, nog nooit voorgekomen, .... meestal kon ik alle moeilijkheden oplossen, mede met de hulp van andere forumleden c.q. Google zoekmogelijkheden.

Zo ik heb hem weggebracht naar de computer-boerin (het is een vrouw).
De chipset van de bios kon het niet zijn volgens haar, omdat de bios correct reageerde.
Ik moest er maar rekening mee houden, dat het moederbord vervangen moest worden.
Het resultaat laat ik jullie wel horen, kan iemand anders zijn voordeel misschien nog mee doen.
tot horens, dank voor alle reacties,
groetjes

Ben vandaag even naar mijn computer-boerin geweest.
Het ziet er slecht uit, zij is ook nog geen stap verder gekomen, zij gaat eerst de
Engelse bios handleiding bestuderen, welke zij heeft opgevraagd, volgens de normale normen is zoiets helemaal niet mogelijk, maar zij gaat wel verder met zoeken, omdat zij wil weten,
Waarom zij dit niet begrijpt en op kan lossen.
Ik heb wel een limiet gesteld, wat betreft de reparatie van mijn computer, anders kan
Ik beter een nieuwe cp kopen, reparatie uren moeten ook betaald worden.
Groetjes,
Pierre

Eindelijk mijn cp. terug en hij werkt weer als vanouds.
Was € 60,00 kwijt, ...er was toch iets mis met de bios, zij had dit nog nooit meegemaakt,
zelfs had zij een bios-update uitgevoerd.
Ik vond dat nogal gek, een bios van 2015 en nu al een update, ... ik keek nogal ongelovig en zei het ook,
en daar werd zij wat pissig van.:evil:
Op mijn vraag wat het euvel dan precies was, zodat ik hetzelfde probleem zelf kon oplossen, gaf zij niet
thuis, .... de cp. deed het nu en zij verwachtte niet, dat het euvel nog eens terug zou komen,
het was zoiets unieks.
Ik kreeg niet te horen, wat er zo unieks aan was, .... zij had verder geen tijd meer en werd gered, omdat
er een andere klant binnen kwam.
Het euvel is opgelost, maar het waarom en hoe weet ik niet, dus als eventueel iemand anders op dit
forum hetzelfde probleem krijgt, dan stuur ik haar/hem wel door naar mijn
pissige computerboer.
groetjes,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan