computer blijft herstarten

Status
Niet open voor verdere reacties.

dennudepennus

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
20 jul 2009
Hallo, ik ben bezig met een computer van mijn oma omdat het niet meer goed werkt. ze gebruikt de computer om te emailen en internetten en verhalen te schrijven (ja ja hippe oma:P)

Dit is het probleem. Mijn oma heeft een Acer Veriton computer met daar Windows XP Pro erop. Nu is het zo dat de computer opstart en zodra het helemaal klaar is (windows is al geladen start-menu balk staat er ook) start hij helemaal opnieuw op.

Ik kan wel in veilige modus komen door bij opstarten F8 in te drukken. Ik heb de optie laatst werkende configuraties gekozen maar dat werkte ook niet.

Mijn oma heeft geen cd heeft maar wel een licentie op Windows XP Professional heeft (sticker op de kast).

Weet iemand hoe dit op te lossen is?

heel erg bedankt,

dennus

hoe oud is de pc?
weleens ontstoft
hoe warm word ie
zomaar paar vragen die mij te binnen schieten

Probeer de pc is op te starten via de CD.

Proberen hem vanaf daar te herstellen, als dat ook niet lukt, probeer er dan een schone installatie op te zetten.

Een andere optie is: haar harddisk gecrasht.
Het kan zijn dat er geen MBR (master boot record) meer aanwezig is.
Of dat de hard disk echt finaal kapot is.
In dat geval kun je het beste een nieuwe kopen met een schone installatie van je OS erop.

Als je via de CD opstart moet je proberen in de herstel console te komen.
Daar typ je:
fixboot
fixmbr

Dat zou genoeg moeten zijn.

Suc6. :thumb:

Hederik oma heeft wel een licencie maar geen CD

Gr.Rama

Dan moet je bij iemand anders een cd'tje zien te ritselen ;)
Of je moet XP vanaf internet downloaden en dan branden maar dat is zeker niet aan te bevelen.

Ik zou op zoek gaan naar een cd'tje ;)

suc6

Je zegt dat je wel in de veilige modus kunt komen,blijft hij dan wél draaien zonder opnieuw op te starten?
Deze vraag is essentieel want je kunt ook 't slachtoffer zijn van een virus.
@Hederik,als er iets mis zou zijn met het MBR zou hij helemaal niet kunnen opstarten,voor zover ik kan lezen start Windows nog op!

Laatst bewerkt:
Je zegt dat je wel in de veilige modus kunt komen,blijft hij dan wél draaien zonder opnieuw op te starten?
Deze vraag is essentieel want je kunt ook 't slachtoffer zijn van een virus.
@Hederik,als er iets mis zou zijn met het MBR zou hij helemaal niet kunnen opstarten,voor zover ik kan lezen start Windows nog op!
het mbr? is het niet DE mbr?
Anyway, ook al komt hij in de veilige modus, hij kan daar verder niet veel nuttigs in uitvoeren.
Hij kan virussen scannen, op fouten controleren, en patches/updates binnenhalen, maar als de harddisk gecrashed is schiet hij er nog niks mee op.
Maar dat is hij niet, want hij kan in veilige modus komen.

En verder, ook al is er niks mis met de MBR, zou hij nog altijd het commando FIXBOOT kunnen proberen!

En het simpelst is: Gewoon windows opnieuw installeren!
Ik neem aan dat de oma van Rama toch geen belangrijke gegevens op haar PC heeft staan.

Voordelen van opnieuw installeren (met format):
Windows is helemaal schoon
Geen virussen
Weer zo snel als dat hij zou moeten zijn

Nadelen:
Je bent al je bestanden kwijt
Je moet programma's opnieuw installeren

Dat zijn ze lang niet allemaal, maar simpel is het volgende script:
Opstarten in veilige modus, USB Stick in de computer, alle gegevens die nog de oma in belang zijn even naar de USB kopieren en vervolgens CD erin, en opnieuw installeren.

Je kan wel moeilijke verhalen vertellen maar dat kost MEESTAL veel te veel moeite ten opzichte van opnieuw installeren.

@Hederik,het is: het masterboot record en niet de masterboot record zie ff hier
Maar daar ga ik niet over kibbelen we willen TS toch uit de problemen helpen nietwaar?

@Hederik,het is: het masterboot record en niet de masterboot record zie ff hier
Maar daar ga ik niet over kibbelen we willen TS toch uit de problemen helpen nietwaar?
Het klopt dat bij Wikipedia HET MBR staat,
Maar dat betekent absoluut niet dat het alleen is toegestaan met HET.
Zo kun je bij heel veel woorden zowel DE als HET gebruiken, dat weet je zelf ook wel :)

Allemaal heel erg bedankt voor de reacties.

Het beste wat ik kan doen is dus een windows cd zien te scoren...
Klopt het trouwens ook dat ik in veilige modus de optie ''uitvoeren'' niet kan kiezen?

Ik zal ik ff kijken.

een vriend van mij zei dat het aan Het RAM-geheugen kan liggen. Hoe denken jullie daar over?

groetjes,

dennus

Ja 't kan aan tig dingen liggen maar je zal toch in een bepaalde logische volgorde moeten zoeken om 't probleem op te kunnen lossen,dus als je in de veilige modus opstart draait windows dan wél normaal zonder te herstarten?In de veilige modus worden alleen die bestanden geladen die windows nodig heeft om op te starten,draait hij in de veilige modus wel goed dan ligt 't meestal aan geïnstalleerde software e/o virus/malware e.d.

Zoals Mik Zjegger al zegt kan je best eerst zoeken naar virussen en spyware.

Problemen met RAM geheugen worden meestal meegedeeld door een BSOD.

Grtz Jeff.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan