Computer configuratie (samenstelling)

Status
Niet open voor verdere reacties.

hinterglemm

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2007
Zo hier is mijn configuratie aan pc onderdelen dan!
Heb overal een toelichting gegeven in het rood. Ben erg benieuwd wat iedereen ervan vind!? Of alles goed op elkaar aansluit? En wat per onderdeel belangrijker is.. de prijs of toch de kwaliteit ten op zichte van. Het type All round pc, vind ik goed bij me passen;) Doe altijd veel dingen tegelijk en zo nu en dan gamen etc.
Mijn budget is rond de 500 euro.

Link: http://www.hardware.info/nl-NL/pcadvice/bpqfZptjag/viewconfig/

Intel Core 2 Quad Q9300 Processors
Steeds meer software wordt multi-threaded en kan zodoende goed gebruik maken van meerdere processorkernen. Dual-core is inmiddels eerder regel dan uitzondering en quad-core (vier kernen)n is natuurlijk de volgende stap. Tot enige tijd geleden waren quad-core processors nog onbetaalbaar met prijskaartjes richting de 1000 euro. Die tijd is gelukkig voorbij: de Core 2 Quad Q9300 die we kiezen voor het all-round systeem is al voor slechts een paar honderd euro beschikbaar. Deze processor komt uit de ieuwe 45 nm Yorkfield serie en is niet alleen lekker snel, maar ook zeer energiezuinig.

Schijnt goede processor te zijn van €219,90. Maar is een goedkopere Intel quadcore processor ook een optie? Of de beste van AMD met hogere kloksnelheid, dat dezelfde prijs heeft? En er was zelfs een processor van Intel, waarbij je virtueel 8 processoren krijgt, door een slim bedacht systeem, voor €269. Maar dat is weer te veel van het goede denk ik zo maar?:P

Corsair Twin2X 4GB DDR2-800 CL5 kit Geheugenmodules Dankzij de immer dalende prijzen van geheugenmodules en het steeds verder stijgende geheugengebruik van moderne software, zijn we inmiddels op het punt aanbeland waar we ook voor een all-round PC al 4 GB aanbevelen. Wij kiezen voor een set Corsair TwinX XMS2 6400. Deze modules hebben zich als zeer degelijk bewezen in onze tests en daarnaast bieden deze DDR2-800 modules een prima prijs/prestatie-verhouding.

Ook voor een betaalbare all-round PC raden we inmiddels aan om voor 4 GB geheugen te kiezen, zelfs als slechts 3 GB met een 32-bits besturingssysteem wordt gebruikt. Kies hierbij voor DDR2-800 modules en een set van twee repen van 2 GB, vanwege de betere prestaties bij een dual-channel opstelling. Het merk is in feite van ondergeschikt belang, maar kies wel voor modules van een gerenommeerd A-merk om zeker te zijn van een stabiele werking.

Ook dit geheugen schijnt goed te zijn vanwege de testen. Prijs van dit geheugen is €46,50 Maar is Kingston ValueRam 4GB DDR2-800 CL6 kit bijvoorbeeld ook een goede optie voor €34?

OCZ Vanquisher CPU-koelers
In onze laatste CPU koelertest verrastte de OCZ Vanquisher ons als koeler die voor een zeer beperkt bedrag toch duidelijk betere prestaties dan een boxed cooler wist te behalen, zowel qua koelcapaciteit als qua geluidsproducten. Een ideale keuze zodoende voor een luxer all-round systeem.

Met deze koeler komt de processor volledig tot zijn recht. Prijs is €24,92. Maar ik denk dat ik hier op kan besparen, omdat er al een standaard koeler bij de processor zit. En de quadcore processor nu in deze tijd nog niet zo hard nodig is. Kan ik altijd later nog een andere koeler erop zetten lijkt me?

Gigabyte GA-EP45-DS3R Moederborden
De juiste keuze qua chipset voor Intel moederborden is Intels eigen P45. De Gigabyte EP45-DS3R is een goede keuze voor een snelle en stabiele all-round PC. Dit bord biedt alle denkbare zinnige extra functionaliteit, zonder al te veel onnodige toeters en bellen. De Dynamic Energy Saver functionaliteit zorgt verder voor een laag stroomverbruik.
De EP45-DS3R van GigaByte ondersteunt één Intel® Socket 775 processor samen met maximaal 16 GB aan geheugen. Verder zijn er twee PCIe x16 2.0 sloten aanwezig (met CrossFire ondersteuning) voor een videokaart en kunnen er maximaal zes SATA en twee IDE apparaten worden aangesloten. Uiteraard ontbreken ook onboard geluid en netwerk niet.

Dit lijkt me een super moederbordje (mobotje)! Prijs is €104,90 Heb nog verder gekeken, maar scheelt weinig in de prijs. Deze mobo heeft veel upgrade mogelijkheden in de toekomst en volgens mij de mogelijkheid om mijn oude meuk erop aan te sluiten :P

Sapphire Radeon HD 4870 512MB Videokaarten
De ATI Radeon HD 4870 heeft een vriendelijke prijs, waardoor we de kaart als mid-range model zouden moeten bestempelen. Kijk je naar de prestaties, dan blijkt het echter een wolf in schaapskleren: tenzij je een echte die-hard gamer bent, heb je eigenlijk geen krachtigere kaart nodig. Alle moderne games draaien als een zonnetje op de 4870. Ook op het vlak van video presteert deze kaart zeer goed. Ideaal dus voor het all-round deluxe systeem.

Tja super videokaart, maar aan de dure kant vind ik. Prijs is €219,63. De Sapphire Radeon HD 4830 512MB voor €109,21 lijkt me een goed alternatief!? Ben tenslotte ook maar een casual gamer;) Maar wil wel de nieuwste spellen de komende 3 jaren spelen:P haha Verdere advies?

Antec Performance One P182 Behuizingen Antec's Performance One P182 biedt voldoende ruimte, uitstekende airflow, lage geluidsproductie en uitstekende constructiekwaliteit.

Deze ATX kast kost €118,90, zonder voeding. Ik ben hier nog niet helemaal over uit en vind het lastig (met of zonder voeding??). Ik stel hier weinig eisen verder aan (paar ledjes aan de voorkant zou misschien mooi zijn, maar de rest van de kast zie je bij mij toch niet zoals ie nu staat). Heb een Foxconn TLA263 Zwart, Zilver, incl. voeding 350 Watt gezien voor € 42,94 of een http://www.azerty.nl/8-1043-59796/enlight-en-4105---towermodel--.html voor € 54,88.
Een kast bij 2e hands tweakers of marktplaats zou misschien ook een optie kunnen zijn.

Antec NeoPower 650 Voedingen
In onze recente voedingen vergelijkingstest bleek de Antec NeoPower 650 de ideale voeding voor PC's met slechts één videokaart. Deze voeding weet zeer stabiele voltages te combineren met een zeer hoge efficiëntie en een extreem lage geluidsproductie. Daarnaast is deze voeding ook nog eens modulair opgebouwd, zodat je geen kabel teveel in je PC hebt.

Deze voeding kost €93,35. Hangt ook af van welke kast.. Er is denk ook wel een goed alternatief voor deze voeding?

Dit is de oude meuk van men huidige computer die ik graag in de nieuwe pc wil inbouwen.

- 2x dvd-writers met IDE aansluiting (brede kabels)
- 2x Hard disks met ook IDE aansluiting (brede kabel)

Dus denk dat ik aan 2 IDE aansluitingen genoeg heb. Aangezien de IDE kabel gesplitst is (2) en evt. ook een converter naar SATA mogelijk is.

Laat maar weten wat je ervan vind! Thanks!:thumb:

1. je hebt een kwaliteitsvoeding nodig. Dus neem een losse voeding van 50 euro (500W bijv), of neem een Antec Sonata II (100 euro incl mooie kast)

2. Maak de keuze tussen een HD4850 en HD4870. Hoe groter je scherm, hoe eerder je naar een hd4870 moet neigen.

3. Wat doe je op de pc behalve casual gamen?

4. op moderne moederborden zit maar 1 ide-poort. Dus je zult wel wat moeten doen wil je 4 apparaten kwijt kunnen

5. Ik zou er een moderne snelle harde schijf in zetten

1. je hebt een kwaliteitsvoeding nodig. Dus neem een losse voeding van 50 euro (500W bijv), of neem een Antec Sonata II (100 euro incl mooie kast)

2. Maak de keuze tussen een HD4850 en HD4870. Hoe groter je scherm, hoe eerder je naar een hd4870 moet neigen.

3. Wat doe je op de pc behalve casual gamen?

4. op moderne moederborden zit maar 1 ide-poort. Dus je zult wel wat moeten doen wil je 4 apparaten kwijt kunnen

5. Ik zou er een moderne snelle harde schijf in zetten

1. Okee inderdaad mooi kast!

2. Mijn scherm is een 22 inch...

3.Verder doe ik veel dingen als muziek, downloaden. Programma's als Winrar en Quickpar kunnen de quadcore goed gebruiken dacht ik zo.

Verder bedankt voor je advies:)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan