computer crasht en valt uit

Status
Niet open voor verdere reacties.

fachat

Gebruiker
Lid geworden
5 dec 2007
De laatste tijd crasht mijn pc af en toe! (Blauw scherm,met: Er is een probleem gevonden, windows wordt afgesloten om schade te voorkomen irql-not-less-or-equal. Vervolgens een heel verhaal over installatie van soft- en hardware en stopfout en op het eind technische info:
***stop: 0x0000000a (0x00000012, 0x00000002, 0x00000000, 0x804e20f8)

Nu zei iemand al, dat komt doordat je niet genoeg schijfruimte hebt. Nu heb ik even gekeken en dat is nog 10,3 gb. Lijkt me toch genoeg!? Een ander zegt dat het aan mijn videocard ligt en weer iemand zegt dat ik gewoon windows opnieuw moet installeren.
Weet iemand wat er nu aan de hand is en hoe ik dit moet oplossen
Oh en nog iets, soms valt de pc plotseling helemaal uit als mijn zoontje spelletjes via internet speelt. Ik heb zelf het idee dat hij overhit raakt en het daarom doet (niet echt ergens op gebaseerd). Iemand een idee of dit het is en hoe ik dit kan oplossen?

Oh ja ik heb een laptop en windows xp, home edition.

Alvast bedankt!

Harde schijf is het probleem niet....

Deze fout duidt meestal op een corrupte driver, vaak die van de videokaart of de audiokaart...

Installeer de driver opnieuw en check of de fout nog terugkomt...
In het blauwe scherm staat ook soms een filenaam genoemd, bijv. xxx.sys of iets dergelijks... dat kan helpen om uit te vinden waar de fout zit....

Deze fout kan ook door defecte hardware veroorzaakt worden [bijv. door oververhitting]... haal de stofzuiger eens flink langs alle openingen die je in de laptop vindt.....

Veel info over BSOD's vind je hier: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/718455//

Succes! We horen het wel....

Het zou goed kunnen dat je dezelfde fout heb als ik (http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?p=2142715) vooralsnog geen oplossing gevonden. Je zegt dat je zoontje speelt via internet, dat zijn dan waarschijnlijk Flash Games. Als ik filmpjes bekijk op youtube valt mijn computer 50% van de keren uit en ook de filmpjes op youtube maken gebruik van Flash.
Zelf heb ik al eens mijn videokaart driver en sound driver geuninstalleerd. Maar ook toen bleef de computer vaak uitvallen, ik heb ze nu dus weer geinstalleerd. Misschien lost het uninstalleren van de drivers het probleem voor jou wel op, zeker het proberen waard.

Ik zal morgen eens beginnen met het halen van de stofzuiger lang de openingen. Ik heb de laptop nu ook op een onderzetter staan omdat de "viltjes" die onder de pc zitten weg zijn en ik daarom het idee heb dat er daardoor te weinig lucht bij kan... maar misschien is dat wel onzin hoor!

Als ik de drivers opnieuw wil installeren, moet ik dan ze dan eerst uninstalleren? En heeft dat gevolgen voor mijn bestanden en programma's die nu op de pc staan? (Kan ik iets kwijtraken?) Ik ben een behoorlijke digi-leek namelijk!
Ik heb nooit aparte geluids- of videokaarten bij mijn pc gekocht, kan het ook zijn dat mijn huidige videokaart het gewoon niet aankan?

@Crimson, het blauwe scherm in jouw topic lijkt verdacht veel op het scherm wat ik te zien krijg en idd ook vaak als ik iets open met veel foto's. Ik zal jouw topic ook blijven volgen!

Google eens ff op speedfan. Dit progje laat je de cpu temperatuur zien. Kijk dan naar de waarde achter Core.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan