Computer crasht -> Oorzaak voeding?

Status
Niet open voor verdere reacties.

wak1979

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2008
Mijn P4-2800Mhz crasht erg vaak; soms tijdens het opstarten, soms tijdens het werken en soms een paar uur niet.
2 computer-bedrijven zeiden dat ie bij hen niet crasht en dat het aan mijn stroom-net (afgelegen Nederland) moet liggen. Lijkt mij onzin, vooral omdat ie het de eerste 2 jaar goed gedaan heeft.

Ik dacht dat dit aan het RAM geheugen zou liggen, dus van microsoft.com een Memory-test gedownload die tijdens het opstarten (opstart-CD) gerund wordt: Crasht na 1 tot 5 minuten testen.
Toen de harddisk losgekoppeld en deze test nogmaals gedraaid: crasht niet meer! (Inmiddels loopt de test 10 uur)

Omdat de harddisk tijdens de ram-test nog niet gebruikt wordt, maar de computer niet crasht als de harddisk is losgekoppeld, wou ik hieruit concluderen dat het wel aan de voeding (maar 200W:eek:) moet liggen!

Omdat ik zo'n ding niet meer op voorraad heb aan jullie de vraag of jullie het hier mee eens zijn, of dat het nog ergens anders aan kan liggen?

Hoi,

Welkom op Helpmij,

Het zou inderdaad de voeding kunnen zijn maar de hd zou het ook kunnen zijn heb je die al getest met een test programma van het merk van de hd ,of misschien heb je er nog een oude liggen.

Modag

Een voeding van 200 watt is erg mager inderdaad.
350 watt is het mninste wat ik nog installeer.

Ik neem aan dat de pc al stofvrij is?
Dus geen vuil tussen de koelribben van de cpu koeling en fan?
Koeling correct op de cpu gemonteerd? Wordt soms achterstevoren in gezet, en als het koelplaatje op de cpu dan niet inn het midden zit, zit een deel van de koeling ernaast.

Meet de temperatuur eens bij een geheugen test, incl aangesloten hdd.
Met Everest (klik) kun je meteen zien of de voeding inzakt tijdens testen.

Een voeding van 200 watt is erg mager inderdaad.
350 watt is het mninste wat ik nog installeer.

Ik neem aan dat de pc al stofvrij is?
Dus geen vuil tussen de koelribben van de cpu koeling en fan?
Koeling correct op de cpu gemonteerd? Wordt soms achterstevoren in gezet, en als het koelplaatje op de cpu dan niet inn het midden zit, zit een deel van de koeling ernaast.

Meet de temperatuur eens bij een geheugen test, incl aangesloten hdd.
Met Everest (klik) kun je meteen zien of de voeding inzakt tijdens testen.

PC ziet er van buiten en van binnen nieuw uit. Fans draaien goed. Kan vanavond ff kijken of de koeling niet verkeerd om zit, maar neem aan van niet aangezien ie het 2 jaar goed gedaan heeft...
Everest geeft aan dat de CPU temp. 37 graden is. Loopt niet op, bij welke test ik ook doe. Meer temperatuur info geeft ie niet. Waar in Everest zie ik nuttige info over de voeding dan? En hoe bereken ik hoeveel % van de 200W in gebruik is?

Hoi,

Als je niks veranderd hebt in de twee jaar lijkt mij de koeling goed te zitten en als je het merk en type weet van voeding kan je de gegevens vast wel vinden op internet maar wat bevind zich nog meer in de pc?

Modag

Onder "Computer" en dan "Sensors" zie je uitgebreide temperatuur en voeding.
Hoeveel % kun je niet zien.
Maar als je een test doet waarbij de pc normaal uit zou gaan, kun je in dit venster wel meteen zien wat spanning en temps doen.

De waarden die je in de screenshot ziet, zijn van mijn pc, terweil ik dit typ. Pc draait nu een uurtje. 2,2 GHz Dual core. 2 Gb geheugen.
Ik heb Everest Corporate Edition 4.20.1170

Laatst bewerkt:
Hoi,

Als je niks veranderd hebt in de twee jaar lijkt mij de koeling goed te zitten en als je het merk en type weet van voeding kan je de gegevens vast wel vinden op internet maar wat bevind zich nog meer in de pc?

Modag

Het is een vrij standaard Asus PC. Zit nu op m'n werk, dus even uit m'n hoofd:
Intel P4 2800Mhz
1GB RAM Geheugen (is al vervangen door 1 van de ICT-bedrijven)
160GB Maxtor harddisk
OnBoard ATI Radeon 9200 videokaart met (geloof ik) 256 MB. Deze kaart snoept ook nog 's 64MB van het ram geheugen af.
Verder zit er een draadloos netwerkkaartje en een DVD-RW in.

Niks spannends dus. Zou de bios nog kunnen updaten, maar ben bang dat ie dan ook crasht halverwege...

Bios updaten? Waarom? Zou ik pas doen als het echt niet anders kon.

Ennuh, dat geheugen? Hopelijk heb je die niet betaald, omdat het probleem daarmee niet verholpen is.

Staat er nog iets in het windows logboek rond de tijdstippen van de crash?

Bios updaten? Waarom? Zou ik pas doen als het echt niet anders kon.

Ennuh, dat geheugen? Hopelijk heb je die niet betaald, omdat het probleem daarmee niet verholpen is.

Staat er nog iets in het windows logboek rond de tijdstippen van de crash?

Omdat het een hardware probleem is. Kan dus de hardware zijn of de software op de hardware. Maar idd, kans dat 't de bios is, is niet heel groot en doe ik voorlopig nog niet.
Geheugen en onderzoek beide ict-bedrijven zijn gewoon betaald :confused:...
Net even dit ingevuld: http://www.journeysystems.com/power_supply_calculator_popup.php:
Zit boven de 200 watt. Vanmiddag toch maar ff een voeding halen denk ik!

Ok, dus als je een oorzaak hebt gevonden, ga je dan terug naar beide bedrijven?
Ik neem aan rond de € 45,- per bedrijf, en dan die ene nog een geheugenbank?
Als het met die voeding opgelost is, hadden ze dat zelf ook kunnen zien :mad:

Voeding zou het inderdaad kunnen zijn. Aging van de voeding zou ook een degelijke verklaring voor het zo plots optredende probleem kunnen zijn.

:shocked::shocked::shocked::shocked:
Ai... voeding in huis...
Test zonder de harddisk eraan liep nog steeds goed... Ik dacht: nog ff de harddisk aansluiten en dan de test opnieuw draaien om te zien of ie (met de oude voeding) weer crasht. Viel me op dat de IDE stekker op het moederboard erg los zat! Die goed aangedrukt, test gedraaid -> Crasht niet meer!! :o

Hoe groot is de kans dat de computer hierdoor crashte, dat 2 ICT-bedrijven de computer hebben doorgelicht, het RAM geheugen hebben vervangen, Windows opnieuw hebben geïnstalleerd en dat de uiteindelijke oorzaak een losse IDE-kabel is???

Doet me denken aan kwakzalvers.
Ja, de pc kan zeker crachen hierdoor.

Laat die nieuwe voeding er maar in. Kan geen kwaad.;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan