Computer crasht op cd of dvd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vanderploeg

Gebruiker
Lid geworden
3 feb 2007
Hallo,
Dit is de eerste keer dat ik schrijf op dit forum. Ik hoop dat ik alles goed doe! :)
Mijn probleem is dat mijn computer crasht, zodra ik een cd of dvd in een brander doe. (Ik heb 2 branders. Het probleem doet zich bij beide voor). Bij zo'n crash valt de computer uit en krijg ik een blauw Windows-scherm te zien. Daarop staat o.a.: "Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen." Verder worden er nog enkele mogelijkheden genoemd waar het aan kan liggen, maar daar kwam ik niet mee verder.

Zelf heb ik de zaak zo goed mogelijk onderzocht en het schijnt mij toe, dat er een conflict is tussen 2 of meer programma's. Maar ik heb zelf maar één brander-programma geïnstalleerd, nl. Pinnacle Instant CD/DVD, version 8. Ik heb de laatste updates hiervan geïnstalleerd, maar dat hielp niet. Mijn besturings-systeem is Windows-XP.
In Apparaatbeheer (via "Deze Computer" en dan "Beheren") vond ik, dat er wel 7 stuurprogramma's bij mijn cd-brander stonden. 4 waren van Microsoft, 2 van Pinnacle, en 1 van Gear Software. Deze laatste heb ik nooit bewust geïnstalleerd. Misschien is hij meegekomen met een ander programma, of is hij via Internet binnengekomen. Ik ben wat terughoudend om zomaar op eigen initiatief stuurprogramma's te gaan wissen. Hopelijk kan een deskundige hier meer over zeggen.
(Jarenlang ging het goed met die branders en met Pinnacle. Het probleem is slechts een maand of enkele maanden oud. Voor de beveiliging heb ik Internet Security en nog andere programma's. Ik haal regelmatig updates van die programma's op. Die beveiligings-programma's vinden niets kwaads).

Omdat ik een conflict vermoedde tussen het stuurprogramma van Gear Software en de stuurprogramma's van Pinnacle, heb ik het er op gewaagd om het stuurprogramma van Gear Software (voor even) te verwijderen. Het hielp echter niets. Nog steeds crasht de computer op een cd of een dvd. :(

Welkom bij Helmpij.nl

Staat er in je eventviewer misschien iets wat meer licht op de zaak kan werpen? Die blauwe melding van Windows, is dat het enige dat er stond?

Geachte Mumzel,
Heel hartelijk dank voor uw reactie! Uw onderschrift over die glimlach, die niet alleen de ontvanger blij maakt, vind ik erg leuk! :thumb:

U verwijst mij naar de eventviewer. Waar vind ik die precies? Wel heb ik verschillende logs van Windows geraadpleegd, maar daar kwam ik niet mee verder. (Maar dat kan komen door te weinig kennis van mijn kant).
Tussendoor kan ik nog even vermelden, dat ik Pinnacle al opnieuw geïnstalleerd heb. Maar dat hielp ook niet.
Verder vraagt u: "Die blauwe melding van Windows, is dat het enige dat er stond?" Nee, er was meer. Op het moment direct na de crash, was dat Windows-scherm wel het enige. Maar als ik daarna de computer opnieuw had opgestart, kreeg ik de melding van Windows: "Uw systeem is hersteld van een ernstige fout." Ik kon een fout-rapport naar Windows versturen, wat ik ook meer dan eens gedaan heb.
Verder werd ik naar een website van Windows geleid. Daarop stond te lezen, dat de fout veroorzaakt werd door een stuurprogramma. Maar verderop stond, dat de oorzaak van het probleem onbekend was. Hier kwam ik dus niet zo veel verder mee.

Als u meer wilt weten over de inhoud van die blauwe Windows-melding, zegt u het maar. Er stonden wat algemene tips op. Er werd bijvoorbeeld gevraagd of er voldoende schijfruimte beschikbaar is. Dit is het geval. Verder werd bijvoorbeeld de mogelijkheid genoemd van een BIOS-update. Maar ik heb gelezen, dat zoiets een riskante onderneming is. Mislukt het, dan is de computer onbruikbaar. Verder heb ik nu niet direct de indruk, dat het aan de BIOS ligt. Verder stond er: "Vervang zo nodig de beeldschermadapter." Maar mijns inziens ligt het niet aan het beeldscherm. Mijns inziens ligt het aan Pinnacle in combinatie met Windows en de hele configuratie. Maar als ik mij vergis, hoor ik dat graag!

Wat je kunt proberen is het brandgebeuren van XP uitschakelen:

Start -> uitvoeren -> intikken: services.msc -> enter.

Zoek "COM-service voor IMAPI cd branders"; hierop rechtsklikken om eigenschappen te wijzigen, klik bij Status van de Service op Stoppen en kies bij opstarttype voor "Uitgeschakeld". Op OK klikken en en de branderij van XP is uitgeschakeld.

Start je computer opnieuw op en kijk of ie dan weer crasht.

Wel heb ik verschillende logs van Windows geraadpleegd, maar daar kwam ik niet mee verder
Wat stond er in die logs? Want dat is misschien wel een aanwijzing voor ons om er achter te komen wat er aan de hand is.

Ikself, hartelijk dank voor de reactie! :)
Bij mij was deze service al gestopt. Hij stond alleen nog op handmatig. Ik heb hem maar helemaal uitgeschakeld. Daarna heb ik de computer opnieuw opgestart. Maar helaas... hij crashte gelijk weer op een dvd.

Mumzel, u vraagt mij wat er in die logs stond. Kan ik een screenshot van zo'n log op dit forum zetten? Dan staat het er gelijk volledig. Ik weet overigens niet hoe ik zo'n screenshot op dit forum kan zetten, als dat mogelijk is, maar daar wilt u mij dan wel mee helpen, neem ik aan.

Ik probeer al vast via kopiëren en plakken de inhoud van de log hier te krijgen:

Type gebeurtenis: Fout
Bron van gebeurtenis: System Error
Categorie van gebeurtenis: (102)
Gebeurtenis-ID: 1003
Datum: 06/02/2007
Tijd: 11:01:03
Gebruiker: n.v.t.
Computer: WINKELCOMPUTER
Beschrijving:
Foutcode; 1000008e, parameter1: c0000005, parameter2: 806ef753, parameter3: b9952d68, parameter4: 00000000.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.
Gegevens:
0000: 53 79 73 74 65 6d 20 45 System E
0008: 72 72 6f 72 20 20 45 72 rror Er
0010: 72 6f 72 20 63 6f 64 65 ror code
0018: 20 31 30 30 30 30 30 38 1000008
0020: 65 20 20 50 61 72 61 6d e Param
0028: 65 74 65 72 73 20 63 30 eters c0
0030: 30 30 30 30 30 35 2c 20 000005,
0038: 38 30 36 65 66 37 35 33 806ef753
0040: 2c 20 62 39 39 35 32 64 , b9952d
0048: 36 38 2c 20 30 30 30 30 68, 0000
0050: 30 30 30 30 0000

Ik vergeet nog iets te vertellen, wat in dit verband ook belangrijk kan zijn. De computer crasht alleen op een lege cd of dvd. Dus als ik een cd met een programma erop in de computer doe, gaat alles goed. De computer crasht trouwens ook niet iedere keer op een lege cd of dvd, maar de ene keer wel en de andere keer niet. Misschien gaat het momenteel in 30 of 40 procent van de gevallen goed.

Ik heb een uur op google doorgebracht en ik krijg de indruk dat het iets hardwarematigs is. Te weinig voeding, geheugen, HD werden vaak geopperd. Maar ik heb ook InCD als de boosdoener gevonden en het niet aanwezig zijn van SP2. Kortom... het is zo een twee drie niet te zeggen wat er aan de hand is. :confused:

Geachte Mumzel,
Heel hartelijk dank dat u zoveel moeite voor mij gedaan heeft!!! :) :)
God zegene u daarvoor!
U heeft de indruk dat het probleem van hardwarematige aard is. Maar... ik vertelde al, dat het jarenlang goed is gegaan. De voeding van mijn computer is vrij ruim, naar ik begrepen heb. Ook heb ik een gigabyte intern geheugen. Bovendien heb ik daarnaast nog virtueel geheugen ingeschakeld. (Dit was nodig, omdat de computer steeds meer vastliep. Na het inschakelen van het virtuele geheugen was dit probleem opgelost). Verder gebeurde het crashen op 2 verschillende harde schijven. Eén ervan was nog zo goed als nieuw. Ook heb ik SP2 van Windows.
Al met al zoek ik het zelf vooral op softwaregebied. Dus misschien toch ergens een innerlijk conflict. Als u nog een goed idee krijgt, of als iemand anders iets weet: Heel graag!

Ondertussen ben ik zelf wel iets verder gekomen. Hoogstwaarschijnlijk wordt het probleem enerzijds veroorzaakt door het programma Pinnacle en anderzijds door het Windows-bestand explorer.exe. (Want de naam van dit bestand wordt genoemd bij een andersoortige crash i.v.m. de cd-brander). Maar ik weet niet hoe ik deze 2 met elkaar kan verzoenen. Op een Windows-website was wel een reparatie-patch te vinden voor explorer.exe. Deze patch heb ik gedownload en geïnstalleerd. Maar dat loste de problemen niet op. Andere problemen met explorer.exe die op internet beschreven worden, komen niet met mijn problemen overeen. Desondanks denk ik wel, dat de oorzaak van het probleem in deze hoek zit.

Explorer.exe is Windows verkenner. Als er een patch voor bestaat en die helpt niet, lijkt me dat dat deel voldoende bekeken is. Overigens is een goede samenwerking tussen 2 programma's geen garantie dat dat ook zo blijft ;) Een van de meest gelezen opmerkingen op Helpmij.nl is: maar hij heeft het altijd goed gedaan....

Mumzel,

Hartelijk dank voor uw laatste reacties! Als ik tijd heb wil ik nog meer aandacht besteden aan de links in uw laatste bericht. Nu wil ik alvast reageren op de opmerking: "Als er een patch voor bestaat en die helpt niet, lijkt me dat dat deel voldoende bekeken is."
Hier denk ik anders over! Dit is voor mij juist een mooi uitgangspunt om verder op door te borduren. Want ik denk, dat ik iets door heb van het mechanisme, waardoor de computer steeds crasht. Als ik een lege cd of dvd in de brander doe, wil de Verkenner gelijk de inhoud van die cd of dvd weergeven. Maar Pinnacle is dusdanig ingesteld, dat hij ook gelijk reageert op een lege cd of dvd en o.a. de mogelijkheid wil bieden om de schijf te formatteren, zodat die te gebruiken is als een diskette of harde schijf. Kortom: De Verkenner en Pinnacle reageren beide op de nieuwe schijf en botsen zodoende met elkaar.
Nu bestaat er in Windows een mogelijkheid om de computer zo in te stellen, dat de Verkenner niet reageert op een nieuwe schijf. In principe zou daar de oplossing liggen. Maar de computer gehoorzaamt hier niet en wil de Verkenner toch inschakelen. (Dit blijkt heel duidelijk uit de gevallen, waarin de computer net niet crasht). En dan gaat het keer op keer weer verkeerd. Misschien is Windows op dit punt iets beschadigd. Of er zit hier een bug in Windows. Maar ik heb nog heel wat pijlen op mijn boog. Ik heb al 6 aantekeningen gemaakt met mogelijke oplossingen. Als ik Pinnacle dusdanig in kan stellen, dat hij niet meer reageert op een lege cd of dvd, dan ben ik er m.i. ook. Maar ik doe rustig aan. Want ik heb nog veel meer werk! Maar u ben ik in ieder geval dankbaar voor het meedenken! :)

Ik hoop dat we op de hoogte gehouden worden van de vorderingen omtrent de problemen:)

Ik wil jullie zeer zeker op de hoogte houden! Met alle plezier! Ik verheug me zelfs in uw belangstelling! :)
Alleen moet ik mijns inziens een poosje afstand nemen van de problematiek, vanwege andere werkzaamheden. Zo moet ik bijvoorbeeld mijn belastingaangifte doen vanwege mijn boekenwinkeltje. En ik ben ook nog internet-redacteur, maar dan bij een andere organisatie. Maar nogmaals: Ik ben blij met jullie belangstelling. En voor mij is het zo goed als zeker, dat dit probleem opgelost gaat worden, al kan het wel eens lang gaan duren. God zegene jullie! :)

Zojuist krijg ik een mailtje met het verzoek om even te reageren op de vraag of mijn probleem is opgelost. Dit is dus niet het geval. Nog steeds acht ik de kans heel groot, dat ik er uitkom, maar het zou wel eens lang kunnen gaan duren.

Dat mailtje is alleen bedoeld voor mensen, die vergeten zijn de vraag op opgelost te zetten. Als de vraag niet is opgelost hoeft dat natuurlijk niet :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan