Computer error bij opstarten(POST): Fout bij laden van besturingssysteem

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker51

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2007
Berichten
44
Hallo,

Ik heb dus een probleem zoals de topic al zegt. Heb veel topics al gelezen en krijg het maar niet voor elkaar.

Ik had een intel pentium 4 PC en ging upgraden naar een AMD Athlon dualcore.
Ik heb het Am2 moederbord van asus M2N4-SLI geplaatst, 1gb ddr2 geheugen erin, ATI x1300xt 512mb videokaart erin gedaan en natuurlijk de processor Amd Athlon x2 4800+

Ik had dus die ouwe hardeschijf van die vorige PC in die intel PC zitten, maar heb die voor die upgrade ook weer gebruikt netzoals de kast en de voeding(300watt).

Toen ik de PC opstartde voor de eerste keer was ik blij dat er al beeld was, maar toen bleek het dat de hele tijd DE PC restarte vóórdat het windows scherm zeg maar geladen zou moeten worden, heb veel geprobeerd in de bios, maar niks heeft geholpen. Na een tijdje kreeg ik opeens de melding FOUT BIJ LADEN VAN BESTURINGS SYSTEEM. Heb op google lopen zoeken, maar veel topics die al te oud waren of die niet zijn afgerond tot een oplossing.

Ik kan buitsluiten dat het niet aan de processor ligt, niet aan de videokaart en niet aan het geheugen (deze laat gewoon zijn capiciteit zien in de bios).

Ik denk zelf dat het door die hardeschijf komt, maar kan mijn voeding 300 watt ook niet buitensluiten.

Spec van de PC met upgrade op een rijtje:

Mobo: Asus M2N4-SLI
Processor: Amd Athlon x2 4800+
Videokaart: ATI x1300xt 512 mb ddr2
Geheugen: 1 GB ddr2 ram
Hardeschijf: Seagate 80gb
OS: Windows XP home edition (Nu niet meer, hdd is geformateerd en nog steeds die error)
Extra: 1 dvd brander, 1 dvd speler, 1 floppy die niet al te goed werkt.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet zeker of het de oorzaak kan zijn, maar die voeding is sowieso veel te licht voor dat systeem!
 
Ik weet niet zeker of het de oorzaak kan zijn, maar die voeding is sowieso veel te licht voor dat systeem!


Denk het eerlijk gezegd ook weer niet, want AM2 sockets zijn zuiniger met gebruik van energie en er zijn verder geen componenten aangesloten die veel watt gebruiken. De processor gebruik maar liefst 65 watt
 
Het gaat niet alleen om het wattage (300W is sosieso toch echt te weinig) maar ook om de kwaliteit en stabiliteit van de voeding.

Een relatief wat duurdere A-merk voeding van 300W zal veel beter presteren en veel meer stabiel vermogen leveren dan een 350W b-merk voeding
 
Het gaat niet alleen om het wattage (300W is sosieso toch echt te weinig) maar ook om de kwaliteit en stabiliteit van de voeding.

Een relatief wat duurdere A-merk voeding van 300W zal veel beter presteren en veel meer stabiel vermogen leveren dan een 350W b-merk voeding

Dat klopt, maar dat lost nog steeds niet die error op. Die error moet eerst gefixt worden om uit te sluiten dat het niet aan de voeding ligt, want de PC restart niet door een te lage wattage als nadat die error gefixt is kan de voeding ter sprake komen.

Ook al zou ik een voeding hebben van kwaliteit en stabiliteit, dan blijf ik nog steeds bij het probleem, snap je? Andere suggesties?
 
Laatst bewerkt:
Fout bij laden van besturingssysteem
Je besturingssysteem staat geinstalleerd op de harde schijf van je 'oude' computer..deze heb je geupgrade (nieuw moederbord, en processor) en daar de 'oude' hardeschijf in gezet.

Je hebt dus een besturingssysteem van een andere pc op een andere pc staan.. meestal wil de computer dan niet van de hardeschijf opstarten. omdat de installatie van windows op je 'oude' computer is gebeurt staat windows daar op ingesteld.. en nu je hem dus in je 'nieuwe' pc hebt gezet raakt hij helemaal in de war. je kan proberen gewoon de drivers te installeren.. maar als je deze waarschuwing dan nog krijgt(grote kans) dan moet je toch windows opnieuw installeren.. je systeem is nu instabiel...
 
Kijk hier heb ik wat aan, alleen klopt het niet helemaal wat je zei, want nadat ik zeg maar geprobeerd had met die 'oude' pc hardeschijf op te starten en dat lukte niet heb ik heel windows eraf gegooid, dus dan zou je toch denken dat hij niet meer kan zeggen dat er een fout is bij het laden van het besturingssysteem, omdat er dan helemaal niks meer op die hdd staat?

Heb geprobeerd windows opnieuw te installeren, maar bij de installaties als hij opnieuw moet opstarten dan blijf ik die melding "fout bij laden van besturingssysteem" maar krijgen. Hij kan daarom ook niet verder.
 
Laatst bewerkt:
dan staat er toch iets niet helemaal goed.
heb je wel cdrom als eerste staan en als 2de de hard disk ?
in de bios moet je ook de opties bios catche en shadow uit zetten deze storen op xp.
ook de virus scan op disable in de bios kan ook probleem geven bij instalatie van xp
heb je wel een 80 aadrige kabel in gebuik 40 op een moderne moederbord geef,
problemen.
een 300 watt voeding kan ook een probleem zijn met een dual core systeem.
amd beveel minimaal een 400 watt voeding aan.
ook kan het zijn dat de cap jumper een rol speel speel daar ook eens mee.
sommige pc heben op een ide drive geen jumper nodig als deze master is andere wel.
 
heb je wel cdrom als eerste staan en als 2de de hard disk ?
in de bios moet je ook de opties bios catche en shadow uit zetten deze storen op xp.
ook de virus scan op disable in de bios QUOTE]

Ja die staan goed.

Die opties die je vertelde kan ik niet vinden in de bios, waar zouden ze moeten staan dan?

Ik POST hier wel even een paar foto's van hoe ik het in elkaar heb gezet, misschien zien jullie iets wat verkeerd zit?






en hier de fout melding die ik krijg:

 

Bedankt, het antwoord op die topic starter was:

Werkt nu waren een paar corrupte clusters in de HDD en via partition magic zijn ze weggewerkt geweest.

Misschien dat ik dit ook moet proberen, even opzoeken wat partition magic is en of het dan ook ECHT werkt.

Ik heb nog niet echt door wat clusters inhoudt, maar volgens mij zijn dat gedeeltes in je hardeschijf waar de data op zit, maar zou het helpen als ik een nieuwe hdd aanschaf en of ik beter ide of sata kan nemen.

Heb namelijk gelezen dat sata ook veel problemen kon leveren.

EDIT: Ik heb net gelezen over partities op je hardeschijf en dat ze meerdere besturingssystemen kunnen vatten en misschien dat daar ook de oplossing in zit.

Ik ben waarschijnlijk van plan om de PC naar de computerwinkel hier te brengen, omdat ik er gewoon echt niet uit kom

Ben er nog steeds niet uit al ben ik wel blij dat ik dit heb gelezen:
http://support.microsoft.com/kb/326676
 
Laatst bewerkt:
Dames, ik heb het antwoord. Voor mij heeft het gewerkt alleen nu hopen dat de installatie van windows goed gaat anders word ik helemaal gek.


Antwoord op de error: Fout bij laden van besturingssysteem:

Go to the BIOS settings of your machine and change the translation method used to access the hard drive from the default setting “Auto” to “Large” (not LBA, not CHS!).
 
Het is helemaal gelukt !! Bij de installatie had ik nog wel last van een veelvoorkomende error door die DVD speler, heb hem even gewisselt en de installatie ging verder zonder fouten.

Bedankt allemaal
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan