Computer formatteren?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ksw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Ksw

Gebruiker
Lid geworden
28 aug 2009
Goedendag allemaal!

Ik heb een Windows XP, SP2, met AMD Athlon 64 processor, 3500+
Tevens 2 schijven, C: en E:

Ik heb deze computer al zo'n 6 jaar, en hij werkt nog gewoon goed, alleen hij is behoorlijk vol geraakt. Allemaal programma's waar ik niets van af weet, programma's die heel irritant mee opstarten wanneer ik de pc opstart. Ook is hij heel langzaam kort na het opstarten(omdat al die programma's van zelf ook opstarten). Eenmaal alles geladen is er niet echt een probleem, maar ik merk dat hij met wat zwaardere dingen soms moeite heeft, kortom: Ik wil mijn computer is helemaal ''schoonmaken''.
Ik weet alleen niet waar en hoe ik moet beginnen.

Er zitten ook veel dingen op die wel gewoon belangrijk zijn, zoals school bestanden, foto's en programmas. Ik dacht eraan de belangrijke dingen op een DVD-R te branden. En dan gewoon alles verwijderen.

Kan iemand me helpen met hoe ik dat allemaal moet aanpakken?

Alvast heel erg bedankt :thumb: !

Hoi,

Als het een 'merk' computer is, heb je ook een z.g. recovery ter beschikking.
Dat kan op twee manier:
1. een functietoets waarmee je de computer opstart en waarmee je in menu komt, waaronder Fabrieksherstel o.i.d.. Dat is afhankelijk van merk en type computer
2. een set cd's of dvd's waarop een recovery staat. Je plaatst de eerste CD of DVD en start opnieuw de computer.

Je moet inderdaad wel eerst alle eigen gegevens op een externe schijf zetten, want die ben je anders kwijt.
Je zou hier even kunnen vermelden of het een merk-computer is en - zo ja - het merk en type aangeven.

Hey bedankt voor je reactie.

Volgens mij is het geen merk computer. Deze computer was door een man gewoon in elkaar gezet(wel gewoon allemaal nieuwe onderdelen natuurlijk). Hij is zelf inmiddels helaas ook gestopt met computer dingen, dus bij hem kan ik ook niet terecht.

Of bedoelde je dat niet helemaal?

Misschien dat direct maar formatteren een te rigoureuze stap is. Je kunt ook eerst een flinke opruiming houden.
Informatie over hoe je daarvoor te werk moet gaan kun je vinden op deze pagina.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Ja, dat bedoelde ik inderdaad.
Belangrijk is, of je alle bijbehorende documentatie en cd's en dvd's die erbij zaten, nog hebt.
Met name een cd met de originele versie van Windows XP, en met alle stuurprogramma's van de in de pc geplaatste onderdelen en het moederbord.
Dan nog: als je er niet mee bekend bent, zou ik kijken naar 'iemand' die je ermee kan helpen.
Een recovery maakt het je nog redelijk makkelijk. Maar de manier waarop jij het w.s. moet doen heeft nogal wat voeten in de aarde .... dus.

Misschien dat direct maar formatteren een te rigoreuse stap is. Je kunt ook eerst een flinke opruiming houden.
Informatie over hoe je daarvoor te werk moet gaan kun je vinden op deze pagina.

Met een xp-pc die al zes jaar draait zonder herinstallatie .... ?????
Dácht het niet :confused:

Dus een heel verstandige optie van TS om een herinstallatie uit te voeren.

Laatst bewerkt:
Oh jawel hoor. Dat heb ik zelf al vaker gedaan voor anderen en scheelt vaak een slok op een borrel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan