Computer freezed bij intensief gebruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Creator1

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2011
Hallo,

Ik heb afgelopen week een nieuwe computer besteld en zelf in elkaar gezet. Sindsdien is mijn computer drie keer volledig vastgelopen. Met volledig vastlopen bedoel ik dat hij het het ene moment nog prima doet, en de volgende seconde is er helemaal niets meer. Geen muis of toetsenbord werkt meer, en je kan hem alleen nog maar uitzetten door de powerknop lang ingedrukt te houden. Het is twee van de drie keer gebeurd tijdens het spelen van een game, en de andere keer had ik redelijk wat processen openstaan.

Een paar dingen die me opvallen:
- Gebeurt alleen bij (redelijk) zwaar gebruik.
- De bijgeleverde processorkoeler maakt standaard veel geluid, zeker bij intensief gebruik van de processor. Ik kan mijn bureau voelen trillen als hij hard staat te draaien. Dit betekent dus ook dat de processor erg warm wordt. Wanneer de computer freezed gaat de koeler meteen minder hard draaien, oftewel de processor koelt snel af.
- Geen enkele interactie met de pc meer mogelijk, maar lampjes op muis en toetsenbord blijven branden en beeldscherm blijft aan. Ook de fans blijven draaien.
- Harde schijf lampje brand ook niet meer, dit en eerder genoemde redenen betekenen dus echt dat de computer helemaal niks meer doet.
- Geen drop in performance vlak voor de freeze.

Mijn systeem:
AMD FX-8320 8 Core 3.5GHz Black Edition
MSi Radeon R9 270 GAMING
Gigabyte GA-970A-UD3P
Crucial Ballistix Sport RAM 8GB 1600MHz
Cooler Master G550M (550W voeding)
Seagate Barracuda 7200.14 1Tb 64MB cache 7200RPM
1 casefan, inbegrepen bij case
Bijgeleverde processorkoeler

Na mijn systeem in elkaar gezet te hebben heb ik er direct Windows 7 64-bit Professional op gezet, zonder eerst tests te draaien.

De pc staat over het algemeen in een redelijk warme kamer, zeker als de zon er 's middags op schijnt (25 tot 30 graden), voor het geval temperatuur een oorzaak kan zijn.

Ik zou niet weten waar ik moet beginnen met zoeken, en Google helpt ook niet echt want als je op dingen als "Reasons for computer freeze" zoekt krijg je alleen maar resultaten over algemene traagheid.

Laatst bewerkt:
Ik heb bijna constant HWMonitor draaien, maar ik kan niet bepalen welke temperaturen wat zijn. Mijn moederbord geeft deze informatie niet duidelijk door. Ik kan wel wat herleiden vanuit een bij het mobo bijgeleverd tooltje (EasyTune):

Bekijk bijlage 213745

De verschillende lijnen geven verschillende temps aan die erg op elkaar lijken. De afbeelding is gemaakt bij iets zwaardere belading dan normaal.
Als het inderdaad aan de temperatuur ligt, wat wel erg waarschijnlijk is, wat gebeurt er dan precies?

EDIT: Inmiddels is hij nog een keer gefreezed. Ik had heel erg weinig openstaan en de fans draaiden niet zo heel hard, dus dat zou het verhaal van temperatuur weer tegenspreken.

Zou om de koeling/airflow in de kast beter te maken een outtake ventilator erbij zetten.

Een freeze ontstaat meestal door het te warm worden van de vram op de grafische kaart.
Test het door de zijkant eraf te halen en een tafelventilator op de grafische kaart te laten blazen, krijg je ze dan nog?

Merk en type kast mis ik.

Miss. dat je er iets over kunt vinden met whocrashed al vermoed ik van niet.
http://www.resplendence.com/whocrashed

De kast is een Cooler Master Force 500. Het lijkt me waarschijnlijker dat de processor overheat, want de videokaart heeft twee koelers die bijna nooit helemaal maximaal draaien. De processor draait echter wel erg hard. Ik heb geen tafelventilator in huis, dus het gaat moeilijk worden om daarmee te testen.

Indien de CPU wordt oververhit slaat de PC uit en ik zie dat er wel een outtake van 120mm inzit en er wel een intake van 140mm in kan.

Dat er 2 koelers op de grafische kaart zitten zegt mij niets, die blazen op een heatsink van de gpu, of de vram daar profijt van heeft?
Die hebben ook geen sensors om het te zien.

Hierbij een afbeelding van de binnenkant van de kast: IMG_5529.jpg

Ik heb gelezen dat een systeem juist freezed, in plaats van uit gaat.

De videokaart als geheel heeft wel een sensor, deze raakt vaak niet boven de 60 terwijl de kaart maximaal rond de 90 aan kan (volgens internet).

Welke exacte geheugenmodules heb je, misschien is er 1 kapot?

Was het een upgrade-set of een nieuw aangekocht systeem? ik zie deze module niet op de QVL van Gigabyte terug ...

Aangezien EDITTEN niet gaat, dan maar zo:
Heb je de tip van Modag nog opgevolgt? (temp BIOS, Speccy?)

Was het een upgrade-set of een nieuw aangekocht systeem? ik zie deze module niet op de QVL van Gigabyte terug ...

Het hele systeem is volledig nieuw. Alles heb ik vorige week donderdag in elkaar gezet. Sindsdien heb ik vier keer een freeze gehad.

Aangezien EDITTEN niet gaat, dan maar zo:
Heb je de tip van Modag nog opgevolgt? (temp BIOS, Speccy?)

Ik heb inderdaad met allerlei programmaatjes de temperatuur bekeken. Ik heb Argus Monitor gedownload want die heeft een log functie zodat ik kan zien welke temperatuur hij had toen hij crashte. 'Helaas' is dit niet meer gebeurd sinds mijn ik het erop heb staan..

De temperaturen van mijn GPU zitten tijdens gamen rond de 70 graden, en van de CPU (core) rond de 50.

Laatst bewerkt:
Aangezien je temperatuur niet dermate hoog is, blijf ik het houden op instabiliteit door je geheugenmodule.
Zelf zou ik contact opnemen met de verkoper van de pc, probleem uitleggen en vervolgens vragen of je module geruild kan worden voor 2 van 4 GB
Ik bedoelde met een upgrade=set dat moederbord, geheugen en processor als 1 aanbieding op een site staat..
Waar heb je je pc besteld?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan