Computer gaat niet meer aan

Status
Niet open voor verdere reacties.

Strakketak

Gebruiker
Lid geworden
4 feb 2015
Dag jongens! Zoals de titel het al zegt gaat mn pc niet meer aan :)

Ik was mijn kamer aan het renoveren en wilde mn bureau + pc gaan verplaatsen. Maar ik vergat de uit knop van de psu te drukken, dus ik kreeg een powersurge toen ik em wilde opstarten (best eng zo'n stroom uitval). Alhoewel ik een vonk naast mn cpu zag (bij mn northbridge?) zie ik (naast een aantal witte vlekken) verder niets byzonders (geen aanwijzing wat precies stuk is gegaan). Tevens kan ik de rook nog ruiken (in mn psu).

Ik vermoed dat de psu stuk is gegaan en wilde dus een vervanger voor halen (?) maar vanwege die vonk zou mn mobo misschien ook stuk zijn (?).

Zouden jullie weten of het goed is als ik eerst een nieuwe psu erin doe om te zien of dat de enige probleem is? Want mocht mn mobo ook stuk zijn, dan weet ik niet of die nieuwe psu ook stuk zal gaan :p

Alvast bedankt.

Josh

Howeel je het nooit 100% zeker kunt zeggen, is mijn ervaring dat "gevolgschade" over het algemeen niet zo vaak voor komt.
Als je PC up-to-date is en je weinig behoefte hebt aan een nieuwe pc zou ik gewoon een nieuwe voeding kopen. Kans dat een defect mobo je psu beschadigd acht ik zelf niet erg groot. Het is elektronisch eenvoudig om een voeding kortsluitvast te maken, dus dat zullen ze ook wel zijn. Daarnaast verwacht ik ook niet dat de psu je mobo beschadigd heeft.

De vervolgschade is vooral afhankelijk van de kwaliteit van de voeding: betere kwaliteitsvoedingen hebben beschermingsmechanismes tegen kortsluiting en overbelasting. 100% zeker kan je het nu nog niet zeggen, maar een vonk uit het moederbord is een slecht teken, dus het kan best zijn dat je moederbord ook mee het graf in genomen is.

Oeps, overheen gelezen.
Alhoewel ik een vonk naast mn cpu zag (bij mn northbridge?) zie ik (naast een aantal witte vlekken)
Vonken uit elektronica in zijn algemeenheid en signaalelektronica in het bijzonder voorspellen weinig goeds.
En behalve je mobo zelf, mogelijk ook de processor. Je zult goed na moeten denken of en hoe te herstellen.
PSU -> mobo -> processor ?

Oeps, overheen gelezen.

Vonken uit elektronica in zijn algemeenheid en signaalelektronica in het bijzonder voorspellen weinig goeds.
En behalve je mobo zelf, mogelijk ook de processor. Je zult goed na moeten denken of en hoe te herstellen.

Mag ik die volgorde gebruiken om te controleren wat stuk is gegaan? vb: psu > mobo > cpu

Hopende dat mn psu de schade niet heeft ontweken, want anders heb ik deze nieuwe voeding nu voor niets gekocht :P

Stom dat je de voeding niet 100% kan laten testen, tenzij je een tweede PC hebt.. Hetzelfde geldt voor mobos!

Laatst bewerkt:
Dat zijn de drie componenten die mogelijk aangedaan zijn: de psu ruik je nog, dus de verwachting is dat die zeker defect is. Je mobo zal ook wel defect zijn. Je processor twijfel ik over.
Als je wat risico wilt nemen zou je met de psu kunnen beginnen. Heb je geen kringloopwinkel in de buurt waar je een goedkope testvoeding op de kop kunt tikken? Ongetwijfeld kun je op Marktplaats ook wel iets vinden, miss. zelfs wel een betaalbaar mobo.
Het blijft toch een beetje gokken met risico's als je niet alles in een keer vervangt.

update: van alternate heb ik van hun een nieuwe psu uitgeprobeert, maar dat bleek niet het probleem te zijn. Het ligt dan volgens mij in de moederbord en dat betekent niets goed... want het gaat om de x58 moederbord met de 1366 socket. die kan ik nu nergens vandaan halen.

ach ja, dan maar zoeken voor een nieuwere met cpu :( enige idee welke maat betrouwbaar is? 1155 misschien?

Ik zie er drie gereserveerd staan op marktplaats. Er is dus aanbod. Je moet er wel snel bij zijn, want de vraag is blijkbaar ook groot.
En een aanbieding vanuit Brussel (verzendkosten dan rond de (€ 16.50): http://www.2dehands.be/computer-gam...n/moederborden/asus-p6t-se-x58-223232969.html
Tweakersnet heeft er ook nog een in Maastricht: http://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=x58 / http://tweakers.net/aanbod/766587/aangeboden-msi-x58-pro-e-incl-punt-i7-930-en-6gb-ddr3.html
Ook "Gebraucht" in Duitsland en eBay biedt wel het e.e.a. aan.
Ik heb geen kennis van sockets en processoren. Anderen op dit forum ongetwijfeld wel.
Maak eventueel een nieuw topic aan in "hardware aankoop" of hardware processoren" al naar gelang je wilt weten.
Succes.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de hulp Veng. Ik had besloten om toch maar een nieuwe mobo+processor te gaan halen. Ik was bang dat ik mezelf zou duperen als ik een 1366 mobo had gehaald en pas daarna achter kom dat mn cpu ook stuk is gegaan... (risico wou ik niet nemen.. en het laten testen kost het mij 13.50 per kwartier bij alternate..)

De pc werkt gelukkig weer :p maar door al dat geslinger werkt het booten van mn pc niet meer (waarschijnlijk door de nieuwe hardwares).

Mijn volgende vraag (die nog in deze thread zou passen?) op welke manieren ik dit kan oplossen?

PC start op tot de windows logo, daarna heel kort de bluescreen met errors en vervolgens de vraag of ik startup repair wil doen, of dat ik de pc opnieuw normaal wil opstarten. Van de volgende punten geprobeerd en niet heeft gelukt:

- Helaas werkt normal boot het niet meer en startup ook niet (uiteindelijk de melding dat het niet lukt).
- RAM kaarten meerdere omgedraait (welicht verkeerde plek aangesloten enz)
- Alle SATA aansluitingen bij mn boot drive geprobeert
- Via cmd de bootdrive gecorrigeerd naar de juiste letter

Ik zou met een startup disc en de repair management nog moeten uitproberen.. misschien dat dat het wel zou doen?

Ik zou idd de repair proberen.
Het alternatief is toch alles schoon herinstalleren.
Of heb je dat al gedaan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan