computer gebruikt niet alle cpu en geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

waerdteddy

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2003
Berichten
358
Mijn computer heeft 2 gb intern geheugen en een AMD ATHLON 64X2 dual core 5000+ processor.

Als ik een dvd wil branden, dan zie ik dat mijn cpu slechts voor 5 % wordt gebruikt en het geheugen nog niet voor de helft, maar toch is het apparrat heel erg traag.

Heb ik misschien ergens een instelling fout staan, want ook branden en andere dingen moeten met deze machine toch makkelijk kunnen.
Brander en HDD is beide sata.

Verder werkt pc prima maar dit vind ik een beetje vreemd.

graag uw hulp
 
Wat vind jij langzaam?

Als ik aan het branden ben en ik wil het internet op lukt dit pas na een paar minuten, en dan opeens doet hij het, dit zelfde met email.

Branden vraag best wel wat dat snap ik, maar dan zou cpu toch op 100% moeten draaien en evt het geheugen ook, maar dat gebeurd niet.
 
Frontbus snelheid kan hier invloed op hebben. Die zit op je moederbord en regelt dus ook voor een groot deel hoe snel word gelezen en geschreven naar de CPU.

In stappen gaat het simpel uitgelegt een beetje zo.. Je harde schijf bevat een programma en het programma geeft de opdracht lees het ene van de schijf en schrijft het naar een andere.

Dan gaat deze opdracht van de harde schijf naar het RAM geheugen en wordt daar opgeslagen, dan gaat het door de noordbrug (chip) welke het een en ander voorbewerkt, die data gaat weer naar de processor, en visa versa. De brander schrijf met een snelheid van bv 16x en wat nog niet is geschreven staat in de cache te wachten.

Das best een intensief proces en als je daar dan nog eentje extra doorheen jaagt dan wordt het een en ander in de wacht gezet.

Voeding kan uiteraard ook te kort schieten en prestaties verminderen, maar in meeste gevallen zijn de standaard voedingen gelever bij de computer wel voldoende voor de mobo specs.
 
Laatst bewerkt:
Kan verschillende oorzaken hebben.

- Nog IDE aansluiting? Als de HD en DVD op de zelfde kabel hangen werkt dit zeer vertragend.
- Wat ook nog kan is dat je virus scanner alles sterk vertraagd omdat elke bestand gescant wordt, zeker als je bv een DVD vol met Mp3-jes brand kan dit een probleem zijn.
- Nog een torrent downloader op de achter grond draaien? Zet deze eens stil, zeker als je veel bestanden download kost dit veel schrijf bewegingen en dit vertraagd het branden enorm.
- Mogelijk is Starforce op je PC geinstalleerd, komt bij bepaalde games mee en is een (verborgen) IDE driver. http://www.glop.org/starforce/detect.php
In Vista ga je naar Computer, Systeemeigenschappen (optie op de blauwe balk), Geavanceerde systeemeigenschappen, Tabje Hardware, Apparaatbeheer, Beeld, Verborgen Apparaten weergeven en even kijken onder Stuurprogramma's die niet Plug en Play compatibel zijn.
- Scan eens actief op virussen en trojans.
- Bij XP kan je ook nog een keer de orginele XP windows CD plaatsen en dan kiezen voor Herstellen/Repair. Kan in principe geen kwaad maar kan soms problemen met drivers oplossen en alles weer wat sneller maken.
- Gebruik Seatools; http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools eens om je drives te testen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan