computer hapert

Status
Niet open voor verdere reacties.

Paul1985

Gebruiker
Lid geworden
31 jul 2003
ik hoop maar dat ik deze vraag op de juiste plek plaats maar dit is het probleem:

sinds een paar maanden doet mn computer het al behoorlijk bagger. Telkens wanneer je er een tijdje achter zat begon hij om de zoveel seconden te haperen. Bij spellen en in Windows zelf ook. Vooral wanneer je een cd brand of iets kopieerd naar de harde schijf kan je er bijna niks meer mee. Opnieuw opstarten helpt ook niet. Ook komt er wanneer de haperingen op zn extreemst zijn een rare tik uit de computer. Ik heb windows opnieuw geinstalleerd maar dat hielp maar een beetje en na een tijdje werd het haperen alweer erger. Toen heb ik de computer naar de winkel teruggebracht en het rare is dat zij zeiden dat er helemaal niks met de computer aan de hand was, terwijl ze er 20 uur lang zware tests op hebben losgelaten. Het stomme is dat de dag dat we de computer terugkregen de computer idd weer optimaal draaide. Helaas was dit maar voor een dag want daarna deed hij het alweer niet goed meer. Aangezien ik de computer net heengebracht had voordat de garantie verlopen was had ik er geen zin in er weer mee terug te gaan en de computer weer een week kwijt te zijn. Ik hoop dat er iemand is die een idee heeft waar het aan zou kunnen liggen want ik heb voor mijn gevoel alles geprobeerd.

WIN XP HOME NL
Aopen AK73A-V Socket A-XP SDRAM
AMD Athlon XP 2000+
DIMM 256 MB SDRAM 133 Mhz
MAXTOR 60 GB IDE 7200 rpm U133 harddisk

Het lijkt vanwege die rare tik uit je comp wel of de HD aan het overlijden is

Standaardvraag is altijd: heb je gecontroleerd of je geen virussen of spyware op je computer hebt? Dit zijn de meest voorkomende oorzaken.

Slechte zaak, dit maar ook die winkel :D.

Het zou heel best eens aan de koeling kunnen liggen. Ik zou je willen vragen om tijdens het opstarten in de bios te gaan (moet je even kijken tijdens het opstarten welke toets je daarvoor moet gebruiken. Meestal del of F2). De meeste nieuwe bios'en hebben een onderdeel erin zitten waar je de temperatuur mee kunt aflezen van de kast en de processor. Zoek naar kreten als "Temp Management" en "PC Health".

Doe dit echter pas nadat je een tijdje gewerkt hebt met de pc (eerst normaal opstarten en wat doen in windows, zo'n kwartiertje moet voldoende zijn) en start daarna opnieuw op om vervolgens het bios in te gaan. Check nu de temperatu(u)r(en). Schrijf ze op en vertel het me.

Waarom vraag ik dit? Het komt wel vaker voor dat wanneer de koeling van een pc niet meer voldoende werkt de temperatuur van de processor en de temperatuur binnenin de kast te hoog oploopt zodat ze hun werk niet meer op volle kracht kunnen doen. Normaal gaat dit gepaard met vastlopers na enige tijd en defecte hardware na langere tijd. Dat kan ik er echter niet uit opmaken. Waarschijnlijk ligt het net er tegenaan.

de temperaturen zijn:
Current CPU Temp. 43 C
Current System Temp. 36 C

Wat ik trouwens vergeten was te vertellen dat hij sinds een paar dagen al gelijk bij het opstarten begint met haperen. Zelfs dat leuke groene laadbalkje van windows XP hapert. En het is me tot nu toe ook enkele keren voorgekomen dat de computer helemaal vastliep, ik opnieuw moest opstarten en de computer de hele harde schijf niet meer zag waardoor ik de computer eerst helemaal uit moest zetten.

Hmmm... Lijkt me in zo'n situatie stug... Dit lijken meer op temperaturen na een tijdje rust. Heb je wel eerst een tijdje met de pc gewerkt voordat je de temperaturen checkte?

ja ik heb 2 uur lang achter de computer gezeten voordat ik de eerste keer controleerde. Zonet weer gecontroleerd en de temperaturen zijn maar met 1 graad toegenomen

Dan is het idd wel verstandig eerst even te controleren op spyware en virussen (www.housecall.nl en www.lavasoft.de). Voer beide controles uit en bij AdAware moet je even een backup maken voordat je alles verwijderd, mocht er nog wat tussen zitten wat problemen oplevert dan kun je nog terug.

geen virussen aangetroffen en slechts een paar bestanden met AdAware verwijderd, maar heeft niet geholpen. Zou het dan toch aan de harde schijf kunnen liggen? en is er misschien ook een manier om daar achter te komen voordat ik een nieuwe aanschaf?

Geplaatst door Paul1985
en is er misschien ook een manier om daar achter te komen voordat ik een nieuwe aanschaf?
download hier even powermax en controleer je HD.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan