Computer herkent C-schijf, maar start niet op.

Status
Niet open voor verdere reacties.

luukieluuk

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2008
Hallo allemaal,

Ik heb een oude pc met 2 harde schijven en een dvd-speler.
mijn Maxtor schijf van 40 GB is mijn C-Schijf en is primary master.
de andere schijf (van Samsung) gebruik ik als back-up schijf.

zo, tot nu toe de inleiding;)

Een tijdje geleden deed mijn computer raar (hij viel zomaar uit, soms herkende hij harde-schijven niet)
al deze problemen kon ik uit de weg gaan door een simpele warme herstart, of door even de ide-kabels uit te blazen.
Maar hier ging ik op den duur van balen en ik besloot mijn computer overnieuw te installeren (met de hoop dat alles goed kwam).
de her-installatie ging goed.
Ik had tijdens de installatie mijn back-up schijf uit mijn computer getrokken, om er zeker van te zijn mijn back-up bewaard bleef.

Nadat windows geinstalleerd was heb ik gelijk alle microsoft updates erop gezet.
verder heb ik keurig netjes een firewall geinstalleerd, en anti-virus.
Tot dusver deed mijn computer gewoon normaal.

Toen heb ik mijn back-up schijf weer on-line met de computer gebracht en dat ging goed.
ik heb toen al mij back-up gegevens naar mijn C-schijf gekopieerd (muziek, afbeeldingen, documenten)
toen dat gebeurt was heb ik nog lekker een uurtje zitten gamen en daarna de computer afgesloten.

sinsdien start de computer niet meer op, mijn dvd-speler herkent hij niet meer en ook mijn back-up schijf niet meer.
Hij blijft hangen op het scherm dat hij eerst de geheugen-check doet, en dat is ok.
daarna zegt hij dat 'searching for IDE drives', en herkent hij vervolgens alleen mijn Maxtor schijf:confused:

HELP me alstublieft!:thumb:
op allebei de schijven staan hele belangerijke data en ik ben echt de wanhoop naarbij!

MVG, Luukieluuk

Goedemorgen,

Heb je het ook alleen met de c Schijf (maxtor)`alleen geprobeerd.

Modag

Ja, en precies hetzelfde probleem:confused:

in ieder geval bedankt voor je reactie;)

Hoi,

Heb je toevalig niet nog een ide schijf behalve dan die samsung kan je die misschien proberen en de ide kabel is die nog wel in orde.

Modag

Okee, ik ga het even proberen.
volgens mij heb ik nog wel ergens een schijf`liggen, maar dan moet ik wel ff zoeken:o

in mijn volgende post zal ik de resultaten melden!

MVG, luukieluuk

Ow Modag,

er schiet mij nog even wat te binnen.
sins ik deze pc heb, heeft er altijd deze melding gestaan bij het scherm waar hij zoekt naar ide devices:
''IDE- cable constuctor no. 80 installed'' of iets dergelijks.
ik weet niet wat het betekend, maar misschien zegt hij jouw wat?

dankje dat je zo meedenkt!:thumb:

MVG, luuk

Hoi,

Heeft met de ide kabel te maken zal even zoeken hoe of wat.
Heb je soms de kabel na die melding gewisseld

Ok, ik heb wat gevonden, jij gebruikt een 40-conductur kabel, je moet een 80-conductur kabel gebruiken, je kunt deze herkennen aan de meerdere en dunnere kabels. Als je een 80-conductur kabel gebruikt dan kan je de snelheden ATA33/66/100/133 aan. Een 40-conductur kabel kan alleen ATA33 aan.
Maar als je niet gewisseld ben van ide kabel begin ik de kabel te verdenken van je probleem dus daarom probeer de andere hd eens.
Modag

Laatst bewerkt:
heey,

Het is opgelost!:D
Ik weet zelf ook niet precies hoe ik het gedaan heb, maar ik zal het zo makkelijk mogelijk uit proberen te leggen;)

Ik had eerst een andere schijf erin gehangen, en die werd herkend.
Ik keek goed naar de jumper setting, en die stond op primary master (waar ook mijn C-schijf maxtor op stond)
dus ik die schijf naar secondary master gezet, en hij startte nog steeds niet op.
Maar ik wist dus wel dat er met de ide cable nix mis was;)

Ik heb toen die samsung schijf er weer in gehangen, en daar op goed geluk een jumper verwisseld (omdat deze ook op primary master stond).
toen ik dat gedaan had, werd mijn dvd-speler weer herkent en de samsung zelf ook weer.
EN HIJ STARTTE OP:D:D
Toen kreeg ik eerst een gek blauw scherm waar CHK_DSK allerlei testen uit ging voeren, en dat verwijderde ook een paar gekke dingen. (iets van zwevend bestand nummer .......)

en toen werd me pc begon me pc weer van voor af aan met opstarten, en nu doet hij het!

Mogdan, ik wil je bedanken voor je moeite die je voor mij hebt gedaan.
Want zonder jouw had ik nooit in de kast zelf gaan zitten kijken:o
Echt super:thumb:
Als je nog vragen hebt over wat ik nou precies heb gedaan, moet je dat maar even zeggen.
dan zal ik proberen alles nog eens goed uit te leggen.

Met hele vriendelijke groeten,

Luukieluuk

Hoi,

Fijn voor je zo zie je maar twee weten meer als 1 succes en ik begrijp wel wat je gedaan hebt.
Alleen heb je die dan alleen verwisseld als hij tenminste altijd goed gewerkt hebt.

Modag

tja, ik heb gwn de jumper settting van de samsung schijf verandert.
Maar het heeft voor de herinstallatie gewoon goed gewerkt, maar doordat ik de schijf eruit heb gehaald tijdens de her installatie zal er wel iets fout zijn gegaan;)
Daarom, ik weet ook niet wat er nou precies mis was, het belangerijkste is dat hij gwn weer werkt!

Snap je het nu?
anders moet je het weer gewoon vragen hoor;)

MVG, luukieluuk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan