Computer herkent DVD-rom en CD-rw niet

Status
Niet open voor verdere reacties.

Feyro

Gebruiker
Lid geworden
4 sep 2005
Bij het vervangen van een defecte cd-rom drive door een DVD-rom drive ben ik tegen een probleem aangelopen. Zodra ik de computer opstart met Cd-brander en de DVD-rom herkent de computer beide stations niet. Na een blik in de bios kwam ik erachter dat beide drives 'vechten' om de masterplaats.

Als ik één van de twee drives aansluit en vervolgens de pc aanzet is er geen enkel probleem en herkent de pc de drive gewoon. Zodra ik de twee drive erbij zet gaat het fout...

Wie weet hoe ik één van de twee drives op de 'slave' krijg? In de bios zijn nauwelijk opties omdat te doen (of ik heb niet goed gekeken). Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

Achter op de drive zit, naast de brede stekker, een stekker die er zo uit ziet [:::] met een jumper er op [een zwart bruggetje] Daarmee stel je de Master/slave functie in.... als niks meer werkt, staan ze beide waarschijnlijk op master of slave...

Trek bij één van de drives het bruggetje eruit met een pincetje of tangetje [of met je vingers..... als je geen bootwerker bent] en zet het op een andere positie

Meestal zit er een sticker op de drive aan te geven hoe de posities zijn, maar over het algemeen is uiterst rechts Master, midden Slave, links CS [cable select]... De linkse is van toepassing als je een speciale IDE kabel hebt [te herkennen aan een kleine inkeping in de kabel] waarbij de kabel bepaalt welke drive master en welke drive slave is... maar die kabels komen niet vaak voor...

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan