Computer in de war?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Faru
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Faru

Gebruiker
Lid geworden
11 mrt 2004
Een vriendin van mij heeft net een nieuwe pc. Deze heeft het ook wel goed gedaan, maar van de week kwam ie ineens bij iets met de melding dat ie geen schijfruimte genoeg heeft, terwijl C aangeeft dat ie maar 5,05 GB heeft gebruikt en beschikbaar 109 GB. Daarna begonnen de problemen. Windows is intussen hersteld van ernstige fout. Maara lles doet het heel langzaam. Defragmenteren, volume op fouten controleren etc. lopen allemaal vast. Ook het opstarten duurt lang.

Het besturingssysteem is Windows XP, het volume is NTFS.

Iemand enig idee?

Groetjes, Karin

Karin, ik denk dat de melding verkeerd geïnterpreteerd is. Ik denk dat de melding ging over de hoeveelheid geheugen die niet genoeg is voor de programma's (+ XP), niet over de opslagruimte op de harddisk. Doe het volgende:

Start -> Uitvoeren -> sysdm.cpl
Ga naar tabblad Geavanceerd
Klik op Instellingen in de 'paragraaf' Prestaties
Klik daar op het tabblad Geavanceerd
Klik op het Wijzigen knopje
Klik op de C: schijf in het partitievakje (=bovenste vakje)
Klik op het bolletje bij Aangepaste grootte
Vul in: Begingrootte: 3072
Maximale grootte: 3072
Klik op Instellen.
Klik zo vaak op Ok als nodig is.
Herstart de pc.

Je hebt dan je fysieke geheugengrootte (bijv. 512 MB, 1 Gigabyte of 2 Gigabyte) + 3072 MB (=3 Gigabyte) wisselbestand-geheugen beschikbaar voor alle programma's + xp.
Dat zal zeker genoeg zijn ;)
Bovendien wordt de grootte van het wisselbestand dan niet meer dynamisch vergroot of verkleind, wat ook weer snelheid scheelt.

We horen wel of het wat opgeleverd heeft. Kwaad kan het in ieder geval niet. ;)

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Ze heeft het aangepast en probeert het defragmenteren weer uit. Dus dat duurt even. Maar ze had wel het idee dat ie sneller opstartte. Morgen hoor je meer.

Bedankt zover

defragmenteren is weer mislukt.

Ze heeft er voor gekozen om xp opnieuw te installeren, maar zelfd dit lukt niet......
Hieronder de foutmelding die ze krijgt:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Er is een probleem gevonden. Windows is afgesloten om schade te voorkomen.

Als dit de 1e keer is dat u dit scherm met dit ziet, moet u de PC opnieuw opstarten. Als het scherm weer wordt weergegeven, kunt u het beste de volgende stappen uitvoeren:

Controleer de PC op virussen. Verwijder nieuwe vaste schijven of vaste schijfcontrollers die u hebt geinstalleerd. Controleer of de vaste schijf op de juiste wijze is geconfigureerd en afgesloten. Voer CHKDSK/F uit om te controleren of de vaste schijf is beschadigd en start de PC vervolgens opnieuw op.

Technische info (mogelijk in het engels)
***stop: 0x0000007B (0xF7934524, 0xC0000034, 0x00000000, 0x00000000)
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Opnieuw opstarten heeft ze geprobeerd, krijgt weer hetzelfde scherm.
CHDSK/F uitgevoerd. Ze krijgt hier de melding dat er 16kb beschadigde schijfruimte is (moet ze heel snel voor kijken, want scherm sluit dan heel snel af).

Virusscannen levert geen resultaat op.

Voor wat betreft het overige gedeelte hierboven.......daar hebben we ons nog maar niet aan gewaagd (wij zijn ook maar leken). Maar weten ook niet of dat nog zin heeft.

Kunnen we hier stellen dat het einde harde schijf is, of heeft er nog iets zin?

Hoi !

Heb je chkdsk /r al geprobeerd ?

Ïnaccessable Boot Device is bij WinXP vaak een fout op je HDD, wat chkdsk /f ook al aangaf !

Greetz,

Harry.

Zie deze link voor wat achtergrondinformatie.

Ik zou zeggen: Breng het apparaat langs bij een computerbedrijf, en laat dat er naar kijken. Vanuit het forum lijkt het me, gegeven het relatief bescheiden kennis en ervaringsniveau bij jullie aanwezig, niet wijs om nog verder adviezen te geven, daar de foutmelding
1. Meerdere oorzaken kan hebben.
2. Voor het onderzoek van wat nu precies de oorzaak is allerlei handelingen nodig zijn die, m.i., ondoenlijk goed naar jullie gecommuniceerd kunnen worden via een forum.

Mijn advies is dus: Breng het ding langs bij een computerspeciaalzaak, en verwijs hun voor wat achtergrondinformatie door naar de informatie die je hier op het forum al gegeven hebt over wat onderzocht is en welke meldingen er komen.

Tijs.

chkdsk/r ook geprobeert, mocht niet baten.....
Ze gaat morgen de leverancier bellen. De PC is pas 2 maanden oud, dus het lijkt me dat ze wel garantie heeft......

De PC is intussen naar de verkoper terug. Blijkt dus toch een virus te zijn. Deze nam dus ook het grootste gedeelte van de C-schijf in beslag......
In het geval van een virus krijgt ze dus niet gratis een nieuwe harde schijf, maar hij gaat een leuke deal met haar maken.......

Bedankt voor de hulp

Groetjes, Karin

De PC is intussen naar de verkoper terug. Blijkt dus toch een virus te zijn. Deze nam dus ook het grootste gedeelte van de C-schijf in beslag......
In het geval van een virus krijgt ze dus niet gratis een nieuwe harde schijf, maar hij gaat een leuke deal met haar maken.......

Bedankt voor de hulp

Groetjes, Karin

Vraag om bewijzen. Ik heb al verhalen gehoord, waar je niet vrolijk van wordt. Leveranciers slaan te makkelijk ergens een slaatje uit, zeker bij mensen die zich makkelijk laten wijsmaken dat iets een virus is geweest.

Al zou het virus 85 GB van die harddisk in beslag genomen hebben, dan nog zou windows niet zoveel vrije ruimte aan mogen geven. Nog nooit meegemaakt, dat op wat voor manier een schijf vol was en windows veel te weinig ruimte aan gaf. Virus of niet.

Grootste kans is toch beschadigde sectoren, en niet een virus, dat dit veroorzaakt heeft. En dan is het hardware wat kapot is.

Vraag hem naar de virusscanrapporten van die PC, vraag hem wat hij eraan gedaan heeft, en hoe. En laat je niet afschepen met een rekening zonder dat je weet waarom.

Laatst bewerkt:
De PC staat nog daar, die zou nog een paar dagen in de gaten gehouden worden.
Maar hij zegt dat ie alles zwart op wit heeft en het e.e.a. met haar zal doornemen.
Ze hoopt één dezer dagen een telefoontje te krijgen.

Groetjes, Karin

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan