Computer is zeer traag door de harde schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

marcth

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 jul 2011
Hallo,

Mijn computer is sinds vanochtend zeer traag. Ik weet niet hoe dit zo ineens heeft kunnen gebeuren maar ik zal even uitleggen wat er gebeurt:

Als ik mijn computer opstart krijg ik het normale windows startscherm. Dit duurt veel langer als normaal. Als de computer uiteindelijk opgestart is werkt het erg traag. Het lijkt net of de harde schijf om de 15 seconden ook 15 seconden vastloopt. Als je 15 seconden van de PC gebruik hebt gemaakt hoor je een tik en hierna is de harde schijf stil. Na 15 seconden gaat de harde schijf weer verder.

Kan iemand mij helpen met dit probleem? op deze manier is er bijna niet op mijn pc te werken :(

Mvg,
Marc

Kijk eens of je schijftool kan downloaden bij de producent van de schijf om de schijf te testen.

Verder adviseer ik je hetgeen je niet kwijt wilt veilig te stellen, want je weet maar nooit!

je harde schijf gaat waarschijnlijk binnenkort dood.

Meestal zit er in de BIOS een hard disk self test.

Bedankt voor alle reacties. Ik heb de harde schijf al geformatteerd, dit heeft op het werken van de schijf geen effect gehad. Hij doet het nog steess niet zoals hij het hoort te doen. Ik heb uiteraard wel de belangrijke bestanden op mijn externe schijf gezet. :)

Alleen nu zit ik met het volgende probleem: Ik heb windows opnieuw geïnstalleerd op een andere harde schijf die ik nog in mijn bezit had. Alleen nu heb ik het gevoel dat alles veel trager reageert als met de vorige schijf. Kan dit met de RPM van de schijf te maken hebben?

Ook krijg ik bij het booten nu iedere keer de opmerking dat de SATA schijf niet aanwezig is. Dit klopt omdat de 'nieuwe' harde schijf niet via SATA aangesloten is maar met een langwerpige oudere aansluiting (weet de benaming niet ;)) Kan dit ook verholpen worden?

Alvast bedankt,

Marc

Het kan zijn dat je in de Bios nog eea aan moet geven over de opstart volgorde van je pc. Zorg er voor dat je "nieuwe" harde schijf bovenaan de opstartvolgorde staat en kijk of er nog een aparte optie is om aan te geven of je een sata of IDE schijf gebruikt. Ook kan het handig zijn om de jumper op de harde schijf zelf (boven de aansluitingen van de stroom en data kabel) op Master te zetten. Meestal staat op de schijf zelf aangegeven welke positie van de jumper de juiste is (bijv. Master, Slave of Cable select)

Ide schijf of sata, maakt wel uit.
Sata is nu eenmaal sneller.

Verder even Jordi's advies wat opstartvolgorde betreft opvolgen en jumper van de ide.

Ok, bedankt voor de hulp. Ik heb de harde schijf goed ingesteld en hij boot nu gelijk vanaf de goede schijf.

Nu doet mij het volgende probleem al weer voor :( De computer bevriest een enkele keer totaal. Je kan de muis niet meer bewegen, taakbeheer werkt niet, niet doet het dan meer. Ligt dit aan de harde schijf? Zo ja, dan schaf ik mijzelf gewoon een nieuwe SATA-schijf aan zodat ik meteen van het hele gezeik afben. Dan maar een paar duiten weg maar dan ben ik in ieder geval van de problemen af en kan ik weer verder met mijn muziekhobby.

Alvast bedankt,

Marc

Het zou best eens aan je harde schijf kunnen liggen. Er zijn op internet diverse gratis programma's te vinden die je hdd kunnen testen zoals HDDScan (http://hddscan.com/) Als je pc bevriest na enig gebruik zal dit programma waarschijnlijk ook vast gaan lopen. Je zou eventueel Hiren's boot cd kunnen proberen, als je deze cd (op een andere computer branden) gebruikt kun je voordat windows start je harde schijf en geheugen testen. als je harde schijf en geheugen goed blijken te zijn kun je met dit programma ook je harde schijf nog een keer helemaal formatteren en windows nogmaals opnieuw installeren.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan