Computer loopt continu vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

tiny65

Gebruiker
Lid geworden
7 apr 2012
Berichten
5
Goedemorgen,
Ik heb een computer met windows 7 home primieum home 32 bits sp1, de laatste weken loopt deze met grote regelmaat vast zodat ik hem moet resetten en opnieuw moet opstarten. Nu heb ik al Speccy gedownload en wat mij opvalt is dat de temp behoorlijk hoog zijn. Mijn moederbord een Asrock N68c-s Ucc (CPUsocket) varieert tussen 51 en 54 gr en mijn video kaart een ATI Randeon HD 4600 zelfs tussen de 53 en 57 gr. Ik heb afgelopen week mijn comp.kast helemaal stof vrij gemaakt dus daar kan het na mijn idee ook niet aan liggen.
Wie kan mij helpen of heeft tips waar het aan kan liggen en wat ik eraan kan doen. Ik hoor het graag van jullie al vast bij voorbaat bedankt.

vr.gr. Tiny
 
Wat ik met mijn oude computer deed: Een ventilator (een normale) laten blazen in de computer.
 
Ga tijdens het opstarten eens naar het bios en kijk wat de temperaturen zijn. Ik ken vele temp progjes, maar de ene is nog fantasierijker dan de andere. Ik vertrouw vooralsnog het meest op de moederbord sensoren (voor zover aanwezig).
Heb je in het bios niet de mogelijkheid om de temps af te lezen, download dan eens de pcwizard 2010 en laat die eens kijken. Mijn ervaring is dat de wizard (soms) slechts 10% afwijkt t.o.v. de bioswaarden, m.a.w. een wizard waarde van 40 graden is dus +/- 36 of 44 en dat zou voor mij een acceptabel verschil zijn om mijn conclusie en daarop volgende maatregelen te baseren.
 
Muscules en gast0225 , bedankt voor de snelle reactie.
Ik ga eerst even pcwizard 2010 downloaden en kijken wat deze zegt dan kan ik als andere optie er een ventilatortje laten inblazen of evt bij plaatsen.
Kom erop terug bedankt
 
Pcwizard 2010 gedownload en een er naar laten kijken dan zakt idd de temp van mijn moederbord een gr of 8 maar mijn videokaart blijft op 52 / 53 graden zitten wat mij erg hoog lijkt.

gr. Tiny
 
Videokaarten wórden nu eenmaal vrij warm en afhankelijk van merk en type zijn waardes tussen de 40 en 80 graden heel normaal. Je zal even op het w w w naar de gemiddelde waarde van jouw kaartje moeten zoeken. Dat zou ik kunnen doen, maar dat kan je ook prima zelf.

Wat je moederbord betreft heb je denk ik wel een probleempje, die waarde van om en nabij de 52 graden of, zoals de wizard zegt, mogelijk 44 graden, is toch al gauw 10 tot mogelijk 20 graden te warm. Is de gehele configuratie origineel fabriek af gebouwd, of is het een zelf samengestelde en door een bedrijf geassembleerde of mogelijk een volledig zelf gebouwde machine en wat is het moment van warmtebepaling : ná het draaien van een zware applicatie / game of kort na het opstarten van een koude pc?
 
Laatst bewerkt:
gast0225 het is een door een comp bedrijf gebouwde pc, samengesteld naar mijn behoefte en wensen zover mogelijk.
Ik heb de comp aanstaan vanaf vanmorgen een uurtje of half 7, en games worden er hier niet op gespeeld en wat bedoel je met zware applicatie?.
De temp bij Speccy van het moederbord is 47 en ook de zelfde temp bij pcwizard.
Dus het blijft wel gelijk maar toch. Zover ik weet is deze temp al vrijsnel na opstarten bereikt.
Waar ik het meest tegen aanloop is dat de pc na opstarten vrij snel vast loopt zodat ik de reset knop moet gebruiken om hem opnieuw op te starten.
Ben ik dan enige tijd bezig op de pc dan blijft hij het vrij goed doen.Totdat ik er bv een uurtje niets op doe dan loopt hij weer vast.

Gr. Tiny
 
@tiny65 : jouw probleem lijkt mij geen warmteprobleem, zeker niet omdat je schrijft dat het zich voornamelijk kort na de opstart voordoet en later niet meer. Dingen waaraan ik dan begin te denken zijn (bijv.) indexering van Windows, virusscanner (?) en / of zichzelf na de opstart startende en naar updates zoekende progjes (?). Wat je voor ''de grap' eens moet doen is opstarten in de veilige modus en dan 'iets' doen als tekstbewerken o.i.d.
Loopt de machine dan niet gelijk (kort na de opstart) vast? Dan zal de oorzaak gelegen kunnen zijn in zichzelf opstartende / updatende / controlachtige progjes. Daar kom je helaas maar lastig achter, anders dan alles handmatig bij een normale Windowstart uitschakelen en iedere nieuwe opstart er weer eentje mee laten opstarten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@muscules :Gaarne dit soort berichten uit een topic houden.
Topic zal zodadelijk worden opgeschoond.
 
Hai gast0225,
Was al bang dat het niet op een makkelijke manier op te lossen zou zijn, ik ga in elk geval je tips nalopen en uit proberen.
Voor mij dus geen eieren zoeken maar opstartende / updatende / controlachtige progjes. Ik hou je natuurlijk op de hoogte van mijn bevindingen.
Mocht je ondertussen nog iets te binnen schieten wat evt het probleem zou kunnen zijn dan hoor ik ze graag.
In elk geval al ontzettend bedankt voor je moeite tot nu toe, en wens je fijne paasdagen.

gr. Tiny
 
Beste tiny65
Ook mij lijkt het geen warmteprobleem. Het programma Specy geeft bij mij bijvoorbeeld aan de de grafische kaart 63 graden Celcius is.
Niks om je ongerust over te maken!

Kijk eens in Systeemconfiguratie > Opstarten. Daar zie je welke programma's, nadat de computer is aangezet, door Windows meteen worden opgestart.
Er van uitgaande dat jou computer 2-4 GB intern geheugen heeft, zou dat niet tot problemen mogen leiden.

Misschien is er sprake van een infectie? Je kunt je computer met Microsoft Security Essentials (gratis) eens volledig scannen.
Of laat HitmanPro er op los (gratis te gebruiken gedurende 30 dagen).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan